لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۶

نگرانی مسئولان رادیو سلام وطندار از بازرسی این رسانه از سوی افراد مسلح


عبدالمالک صافی "راست" کسی که خود را کارمندان استخبارات وزارت داخله طالبان معرفی کرده در داخل دفتر سلام وطندار در کابل
عبدالمالک صافی "راست" کسی که خود را کارمندان استخبارات وزارت داخله طالبان معرفی کرده در داخل دفتر سلام وطندار در کابل

تلاش‌های پراگنده و روزافزون برای مانع ایجاد کردن در برابر فعالیت رسانه‌ها در افغانستان نگرانی تازه‌ای را برانگیخته است.

مسئولان رادیوی خصوصی سلام وطندار گفته اند که روز یکشنبه (۴ میزان) گروهی از افراد مسلح به رهبری عبدالمالک صافی خود را کارمندان استخبارات وزارت داخله طالبان معرفی و دفتر این رسانه را بازرسی کردند.

ناصر عمر مسئول اجرایی این رسانه روز سه‌شنبه (۶ میزان) به رادیو آزادی گفت که این کار روحیه کاری خبرنگاران و کارمندان رادیو سلام وطندار را سخت صدمه زده است: "این افراد به سلام وطندار آمد و در مورد اداره و قرارداد‌های این رسانه مداخله می‌کرد. او با افراد خود حدود ۵ ساعت در دفتر سلام وطندار بود. او می‌گفت که باید برای سلام وطندار آنها رئیس تعیین کنند. روحیه همکاران ما سخت متاثر شده و نگران کار این رسانه هستیم."

او افزود که برخی از مقام‌های حکومت طالبان که از آنها نام برده نشده، وعده داده اند که این موضوع را با جدیت بررسی خواهند کرد.

در این حال، بلال کریمی عضو دفتر مطبوعاتی طالبان در پیامی به رادیو آزادی نوشت که آنها در این مورد اطلاع ندارند اما تلاش می‌کنند دریابند که این موضوع از چه قرار است.

از سویی هم حجت‌الله مجددی معاون انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان می‌گوید که بازپرسی از خبرنگاران رادیو سلام و طندار اقدام غیرقانونی و نادرست بوده و باید این موضوع دنبال شود: "متاسفانه رفتن افراد به نام کارمندان کشفی و استخباراتی به این رادیو و باز پرس از آنها تهدید جدی در برابر رسانه‌ها و آزادی بیان است و باید این موضوع بررسی شود."

رادیوی خصوصی سلام وطندار در سال ۱۳۸۳ خورشیدی به نشرات آغاز کرده و موضوعات گوناگون را مورد پوشش قرار می‌دهد.

در حال حاضر در کنار رسانه‌های تصویری و چاپی ده‌ها رادیوی محلی نیز در افغانستان فعالیت دارند اما براساس گزارش‌ها در دو ماه اخیر ده‌ها رسانه به شمول شماری از رادیو‌ها به دلیل تهدیدها و نبود امکانات مالی لازم در کابل و ولایت‌ها از فعالیت باز مانده اند.

خبرنگاران و مسئولان رسانه‌ها در افغانستان تاکید دارند که فضای کاری مناسب ندارند و به شدت نگران اوضاع و امنیت خود هستند.

XS
SM
MD
LG