لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۶

وزیر دفاع امریکا: هیچگاه از حضور دایمی نیروها در افغانستان حمایت نکرده‌ام


لوید آسیتن٬ وزیر دفاع امریکا
لوید آسیتن٬ وزیر دفاع امریکا

وزیر دفاع امریکا می‌گوید که هیچگاه از حضور "همیشه گی" نیروهای کشورش در افغانستان حمایت نکرده است.

برای دومین روز پیهم، سه مقام ارشد نظامی امریکا در کمیته‌های خدمات نظامی کانگرس آن کشور حضور یافتند و در مورد خروج از افغانستان جزییات دادند.

آن‌ها دیروز (۲۹ سپتمبر) مورد پرسش‌های تند اعضای کمیته خدمات نظامی مجلس نماینده گان قرار گرفتند.

از لوید آستین٬ وزیر دفاع امریکا پرسیده شد که چرا یک گروه از سربازان این کشور را در افغانستان حفظ نکردند؟ او گفت که چنین اقدام برای آینده نیروها خطرناک بود.

آستین گفت: "من از تصمیم رئیس جمهور برای پایان دادن جنگ در افغانستان حمایت می‌کنم. هیچگاه از ماندن همیشه‌گی در جنگ افغانستان حمایت نکرده‌ام. فکر می‌کنم طالبان به وضاحت گفتند که اگر در افغانستان زیادتر بمانیم، آن‌ها نیروهای ما را هدف حمله قرار می‌دهند."

آرشیف٬ شماری از نیروهای امریکایی در افغانستان
آرشیف٬ شماری از نیروهای امریکایی در افغانستان

در نشست دیروز (۷ میزان) مقام‌های ارشد نظامی امریکا، بیشتر حرف‌های را که یک روز پیشتر از آن در کمیته خدمات نظامی سنا گفته بودند، تکرار کردند.

آن‌ها گفتند که هیچگاه فروپاشی نظام پیشین و نیروهای افغان را تصور هم نمی‌کردند.

در نشست دیروز جنرال مارک میلی٬ رئیس کمیته لوی درستیزهای امریکا و جنرال فرانک مکنزی٬ قوماندان فرماندهی مرکزی ایالات متحده هشدار دادند که شبکۀ القاعده و گروه دولت اسلامی معروف به داعش، تا هنوز خطر بزرگ برای امنیت امریکا است.

جنرال میلی در سخنرانی‌اش گفت که طالبان تا هنوز روابط شان را با شبکه القاعده قطع نکرده‌اند: "باید به خاطر داشته باشیم که طالبان سازمان تروریستی بودند و می‌مانند. آن‌ها تا هنوز رابطه با القاعده را قطع نکرده‌اند."

بر اساس توافق دوحه که در اخیر فبروری سال ۲۰۲۰ امضا شد، طالبان در کنار قطع حمله بر نیروهای امریکایی، هیچگونه رابطۀ با شبکه القاعده نمی‌داشته باشند.

طالبان می‌گویند که ارتباط با القاعده و هیچ گروه تروریستی ندارند و اطمینان داده اند که از خاک افغانستان بر هیچ کشور دیگری حمله نخواهد شد.

مقام‌های نظامی امریکا در نشست دیروز شان در کمیته خدمات نظامی مجلس نمایندگان، از انتقال حدود ۱۲۴ هزار تن از میدان هوایی کابل میان پانزدهم تا سی ام اگست، به عنوان بزرگ‌ترین عملیات تخلیه در تاریخ امریکا یاد کردند.

آخرین سرباز امریکایی که افغانستان را به تاریخ ۳۰ آگست ترک کرد
آخرین سرباز امریکایی که افغانستان را به تاریخ ۳۰ آگست ترک کرد

دقیقاً یک ماه پیش از امروز، آخرین طیاره نیروهای امریکایی از میدان هوایی کابل پرواز کرد و به این ترتیب عملیات تخلیه پایان یافت.

در حال حاضر شماری از شهروندان امریکا و آن‌هایی که اقامت دایمی ایالات متحده را دارند، به شمول گروهی از افغان‌های آسیب‌پذیر در افغانستان مانده‌اند.

وزیر دفاع امریکا دیروز گفت که کشورش به روند انتقال افراد آسیب‌پذیر ادامه می‌دهد اما این روند زمان‌گیر خواهد بود.

XS
SM
MD
LG