لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۳

به ارزش ۲ میلیارد دالر هیرویین قاچاق شده از افغانستان در هند ضبط شد


آرشیف، عکس جنبه تزئینی دارد
آرشیف، عکس جنبه تزئینی دارد

به ارزش بیش از دو میلیارد دالر امریکایی هیرویین که از افغانستان به هند قاچاق شده بود، در این کشور ضبط شده است.

از زمان تصرف افغانستان در ۱۵ اگست امسال توسط طالبان هیچ گزارشی از سوی آنان در رابطه به ضبط مواد مخدر نشر نشده، اما در این مدت برخی کشورهای منطقه شاهد ضبط محموله های مواد مخدر بوده اند که از افغانستان به این کشورها قاچاق شده است.

در تازه ترین اقدام، مقام های هندی از ضبط سه تُن مواد مخدر در ایالت گجرات این کشور خبر می دهند که در کانتینرهای سنگ قیمتی تالک به این کشور قاچاق شده بود.

هارش سنگهوی وزیر داخله ایالت گجرات هند به رسانه ها گفت، این مواد که قیمت مجموعی آن به بیشتر از دو میلیارد دالر امریکایی می رسد، اول از افغانستان و بعدا از طریق بندر عباس ایران به هند قاچاق شده بود.

هارش سنگهوی وزیر داخله ایالت گجرات هند
هارش سنگهوی وزیر داخله ایالت گجرات هند

آقای سنگهوی گفت: "اداره کشف منابع عایداتی ما بیش از دو تُن هیرویین را ضبط کرده و هفت تن به شمول دو ایرانی هم به اتهام قاچاق آن دستگیر شده اند. تحقیقاتی که تا حال انجام شده نشان میدهد که اتباع افغانستان نیز در قاچاق این مواد دخیل اند و آنان تحت تعقیب قرار دارند."

خواستیم در رابطه به برنامه طالبان برای مبارزه با مواد مخدر و گروه های مافیایی نظر مقام های طالبان را نیز داشته باشیم، اما با تماس های مکرر موفق به دریافت نظر آنان نشدیم.

در حالی که پیش از این اداره های حکومت قبلی در هر ماه از ضبط چندین تُن مواد مخدر و دستگیری و محاکمه ده ها قاچاقبر خبر می دادند، اما از روزیکه طالبان افغانستان را تصرف کردند، تا حال هیچ گزارشی از ضبط مواد مخدر و دستگیری قاچاقبران نشر نشده است.

عباس فراسو تحلیلگر مسایل مبارزه با مواد مخدر به این نظر است که گروه های مافیایی مواد مخدر از وضعیت نامعلوم سیاسی – امنیتی در افغانستان بیشترین منفعت را برده اند و وی خواهان آغاز تلاش مشترک برای مبارزه با مواد مخدر است.

او گفت: "وضعیتی نامعلوم که برای چند مدت در افغانستان حاکم شد، گروه های مافیایی از این وضعیت بیشترین استفاده را کردند. اگر گروه حاکم در افغانستان بتواند کنترول را روی مرزها بیشتر سازد، میتواند جلو قاچاق مواد مخدر و فعالیت گروه های مافیایی را بگیرد. در کنار آن، کشورهای همسایه افغانستان میتوانند کنترول مرزی را بیشتر کنند و مانع قاچاق مواد مخدر در سطح منطقه شوند."

برخی کشورهای آسیایی مرکزی در هفته های اخیر کنترول شان بر سرحد مشترک با افغانستان را شدید کرده اند، اما به اساس گزارش ها، گروه های مافیایی فعالیت های شان را در مناطق سرحدی با ایران و پاکستان گسترش داده اند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:53 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG