لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۶ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۹

قرغیزستان و قزاقستان موقف شانرا در برابر حکومت طالبان آشکار کردند


بیرق‌های ملی قزاقستان و قرغیزستان
بیرق‌های ملی قزاقستان و قرغیزستان

قرغیزستان و قزاقستان در مقایسه با سایر همسایه های شان، زمان بیشتر گرفت تا موقف شانرا در مورد اداره تحت رهبری طالبان در افغانستان آشکار سازند.

بر اساس گزارش مرکز خبر رادیو آزادی، با توجه به اینکه دو کشور با افغانستان مرز مشترک ندارند، اما در مورد رویدادهای اینکشور، واکنش فوری مانند ازبیکستان، تاجیکستان و ترکمنستان نشان ندادند. هر سه کشور با افغانستان مرز مشترک دارند.

نماینده های قرغیزستان و قزاقستان با نماینده های حکومت طالبان دیدار کردند و طوری به نظر می‌رسد که هر دو کشور سیاستی را پذیرفته اند که رابطه شان با افغانستان را از دور حفظ کنند.

در آغاز ماه سپتمبر، پس از آنکه طالبان تقریباً بر تمام افغانستان حاکم بودند، قاسم جومارت توقایف رئیس جمهور قزاقستان هشدار داد که برای کشورش نیاز است تا برای بدترین وضعیت آماده شود.

سپس او در ۹ سپتمبر گفت که قزاقستان آماده است با افغانستان روابط برقرار کند.

توقایف در ۱۷ سپتمبر در اجلاس سازمان همکاری شانگهای در دوشنبه پایتخت تاجیکستان نیز از ایجاد رابطۀ غیر رسمی با اداره نو طالبان در افغانستان حمایت کرد.

وزارت خارجۀ قزاقستان روز ۲۶ سپتمبر در یک اعلامیه گفت که علیم جان حسن گیلدیف سفیر اینکشور در کابل، با امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجۀ طالبان دیدار کرده.

طالبان در مورد این دیدار گفتند که هر دو جانب روی تجارت گفت‌وگو کردند و سفیر قزاقستان گفت که کشورش به افغانستان، غله، آرد و نفت صادر می‌کند و همچنان برای کمک‌های بشری آمادگی دارد.

وزارت زراعت قزاقستان گفته که صادرات غله و آرد به افغانستان دوباره آغاز خواهد شد.

سادیر ژاپاروف رئیس جمهور قرغیزستان
سادیر ژاپاروف رئیس جمهور قرغیزستان

آنسو در قرغیزستان، رئیس جمهور سادیر ژاپاروف از وضعیت افغانستان ابراز نگرانی کرده بود.

او در نشست سازمان پیمان امنیتی مشترک تحت رهبری روسیه، در ۱۶ سپتمبر گفت که وضعیت افغانستان می‌تواند بر اعضای این سازمان هم تاثیر بگذارد.

اما حکومت قرغیزستان در ۲۳ سپتمبر یک هیئت را به رهبری طلعت بک مسدیکوف معاون شورای امنیت اینکشور به افغانستان فرستاد.

مسدیکوف در سال ۱۹۸۷هنگامی که نیروهای شوروی پیشین در افغانستان حضور داشتند، به عنوان ترجمان کار می‌کرد.

او همچنان در گروه مشاوران شوروی که بیشتر در امور قبایلی و مرزی افغانستان فعالیت می‌کرد، وظیفه اجرا کرده بود.

مسدیکوف در سفر اخیرش، یک مقدار کمک بشری قرغیزستان را با خودش به کابل برد.

او در ۲۳ سپتمبربا ملا عبدالغنی برادر معاون رئیس الوزرا و امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه طالبان دیدار کرد.

بر اساس گزارش، مقام‌های طالبان گفته اند که در دیدار با نماینده‌های قرغیزستان و قزاقستان روی روابط تجارتی بحث شده و همچنان به آنها اطمینان داده شده که اجازه داده نمی‌شود از خاک افغانستان هیچگاه به هدف تنظیم حمله بر کشورهای همسایه و منطقه استفاده شود.

اشاره آنها شاید به آن عده از شهروندان قرغیزستان و قزاقستان باشد که در صفوف تندروان در افغانستان حضور دارند اما بر اساس گزارش‌ها، شمار آنها در مقایسه با شورشیان تاجیکستان و ازبیکستان خیلی اندک است.

علاوه بر گروه جماعت انصارالله، اتحاد جهاد اسلامی و چند گروه دیگر به شمول جنبش اسلامی ازبیکستان که برای سرنگونی حکومت کشورهای شان مبارزه می‌کنند، تا اکنون هیچ گروهی به صورت آشکار نگفته که برای سرنگونی حکومت‌های قرغیزستان و قزاقستان جنگ می‌کند.

با این هم، هر دو کشور گفته اند که می‌خواهند اقلیت‌های قومی شانرا از افغانستان بیرون کنند.

قزاقستان در ۹ سپتمبر ۳۵ تن از قزاق‌ها را از افغانستان منتقل کرد. اما تا اکنون هیچ قرغیز تبار، از هنگامی که طالبان قدرت را در دست گرفته اند، از افغانستان منتقل نشده است.

قرغیزستان و قزاقستان با داشتن رابطه مستقیم با حکومت طالبان، انتظار دارند که با روابط تجارتی و فرستادن کمک‌های بشری به افغانستان، اطمینان حاصل کنند که آنها از وضعیت بحرانی اینکشور، مصون بوده می‌توانند.

XS
SM
MD
LG