لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۹

خواست دیدبان حقوق بشر از اتحادیه اروپا در مورد پناهجویان افغان


شماری از پناهجویان
شماری از پناهجویان

دیدبان حقوق بشر با ارسال نامۀ خواهان رسیدگی کشورهای مختلف به بحران پناهجویان افغان شده است.

در این نامه که دیروز (۹ میزان) نشر شد، آمده است که باید در اجلاس پنجشنبه مقام‌های اروپایی، برنامه جامع و فراگیر برای پناهجویان افغان که در کشورهای همسایه زندگی می‌کنند، ارائه شود.

پتریشیا گاسمن معاون بخش آسیا در دیدبان حقوق بشر شام جمعه به رادیو آزادی گفت که برنامه های آموزشی و زمینه های کاری برای پناهجویان افغان در اروپا فراهم شود: "کشورهای عضو اتحادیۀ اروپا باید امکان یکجا شدن با خانواده‌ها را با تعریف اینکه اعضای خانواده کی ها استند، به اجرا بگذارند. به این ترتیب افغان‌ها در اروپا می‌توانند با ضمانت، خانواده‌های شانرا از افغانستان بیرون کنند، بدون در نظرداشت اینکه چه موقفی دارند. همچنان ارائه اسناد و شواهد را آسان‌تر سازند. اتحادیه اروپا همچنان صدور ویزه های بشری را افزایش دهد. برنامه های بورسیه را برای محصلان و عالمان به اجرا بگذارد. برای عالمان باز دید کننده، هنرمندان و سایرین ویزه کار در هماهنگی با پوهنتون‌ها و اداره‌های مختلف اجرا شود."

پتریشیا گاسمن معاون بخش آسیا در دیدبان حقوق بشر
پتریشیا گاسمن معاون بخش آسیا در دیدبان حقوق بشر

دیدبان حقوق بشر می‌گوید که در حال حاضر۹۰ درصد از پناهجویان افغان در ایران و پاکستان زندگی می‌کنند.

در نامۀ دیروز این نهاد درخواست شده تا برنامه برای پناهجویان بر اساس ارزیابی کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در نظر گرفته شود و در آن به افغان‌های که خیلی آسیب پذیر اند، توجه صورت گیرد.

این اداره در ماه جولای توصیه کرده بود که اروپا حدود ۳۶ هزار پناهجو را در سال ۲۰۲۲ بپذیرد و باید پناهجویان افغان نسبت به سایرین در اولویت قرار داشته باشند.

یکی از خواست های دیگر دیدبان حقوق بشر، توقف خروج اجباری شهروندان افغانستان از کشورهای اروپایی است. در نامۀ دیروز گفته شده که این افغان‌ها همچنان نباید به کشور سومی که حقوق شان مورد احترام قرار نمی‌گیرد، فرستاده شوند.

اتحادیۀ اروپا می‌گوید که در اجلاس هفتم اکتوبر روی کمک برای افغان‌های آسیب پذیر بحث خواهد شد. به گفتۀ یلوا جوهانسن کمیشنر امور داخلی کمیسیون اروپا، کسانی آسیب پذیر اند که از سوی دولت گذشته افغانستان حمایت می‌شدند و هم یک نسل که برای داشتن جامعه باز تلاش کردند.

یلوا جوهانسن کمیشنر امور داخلی کمیسیون اروپا
یلوا جوهانسن کمیشنر امور داخلی کمیسیون اروپا

انتظار می‌رود کشورهای اروپایی با حمایت بیش از ۴۰ کشور دیگر در شورای حقوق بشر، هفتۀ آینده قطعنامه‌ای را تصویب کنند و در کنار سایر موارد، یک گزارشگر ویژه را برای افغانستان بگمارند.

هدف کار این گزارشگر کمک برای افغانستان جهت حفظ تعهدات بین‌المللی اش در موارد حقوق بشر و حمایت از گروه‌های مدافع حقوق بشری است.

به گفته اتحادیه اروپا، اکثریت از کارها پس از روی کار آمدن رهبری تازه در افغانستان با اخلال روبرو شده.

اینسو حکومت طالبان گفته که خواهان رابطۀ خوب با جهان است و به هیچ کسی آسیب نمی‌رساند.

امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجۀ طالبان دیروز جمعه (۹ میزان) گفت که آنها می‌خواهند روابط تازه با کشور های منطقه و جهان داشته باشند.

متقی در ادامه افزوده که افغانستان از ۴۳ سال به اینسو قربانی مداخله و تهاجم بیگانه‌ ها بوده است، اما طالبان نمی‌‌خواهند مانند دیگران قربانی سیاست شوند.

XS
SM
MD
LG