لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۶

طالبان: کندک‌های استشهادی برای تأمین امنیت سرحدات ایجاد شده اند


آرشیف، شماری از افراد گروه طالبان
آرشیف، شماری از افراد گروه طالبان

پس از مسلط شدن طالبان بر کابل پایتخت افغانستان، در یک نیم ماه گذشته برخی از کشورهای منطقه بشمول تاجیکستان نگران شده اند.

اقدام‌های تازه طالبان به نگرانی برخی از همسایه گان افغانستان افزوده.

طالبان به تازگی واحد نظامی را زیر نام کندک‌های استشهادی لشکر منصوری به منظور برقراری امنیت مرزهای افغانستان با کشورهای همسایه در ولایت‌های شمال شرق به وِیژه در بدخشان ایجاد کرده اند.

مولوی نثار احمد احمدی معاون والی طالبان در بدخشان به رادیو آزادی گفت که کندک استشهادی همان قطعه انتحاری است که افرادش در گذشته در ساحات مهم حکومتی حمله‌های انتحاری می‌کردند: " افراد این قطعه بودند که امریکایی‌ها را از کشور شکست دادند. یعنی به جان‌های شان واسکت انتحاری را بسته کردند و خود را در پایگاه‌های نظامی امریکا منفجر کردند. اینها مردمان جان فدا و نترس هستند که هدف‌شان رضای الله می‌باشد."

به گفته معاون والی طالبان در بدخشان، این کندک استشهادی آموزش‌های نظامی دیده و با سلاح‌های پیشرفته امریکایی مجهز است: "این‌ها در ساحات نظامی امارت اسلامی در افغانستان تعلیم دیده اند و وارد صحنه شده اند. تعداد‌شان رفته و اما تعدادشان که باقی مانده است در تلاش این هستند که جای برای‌شان پیدا شود تا حملات استشهادی را انجام دهند."

شماری از افراد مسلح گروه طالبان در ولایت بدخشان
شماری از افراد مسلح گروه طالبان در ولایت بدخشان

عبدالباسط بدر مسئول قطعه نظامی استشهادی طالبان در بدخشان است.

این فرمانده نظامی طالبان می‌گوید که به زودی برای انجام وظیفه به ولسوالی اشکاشم بدخشان که هم مرز با تاجیکستان است می‌روند: "در هر حالت ما آماده دفاع از کشور هستیم. بوِیژه در حالتی که در مرزهای ما کدام جنگ و تشویش ایجاد شود این قطعه حاضر می‌شود. ما سلاح‌های روسی.‌ ام فور‌، ام شانزده، پیکا و راکت و سلاح‌های خفیفه و ثقیله در اختیار داریم."

طالبان بیش از این نیز شاخه کندک نظامی استشهادی را در ولایت کندز در مرز با تاجیکستان ایجاد کردند.

حضور طالبان در مناطق مرزی تاجیکستان زنگ خطر را برای مقام‌های آن کشور به صدا درآورده.

تاجیکستان در چند ماه گذشته چند بار تمرینات نظامی انجام داده.

در تازه‌ترین مورد، به گزارش خبرگزاری رویترز، تاجیکستان که میزبان پایگاه نظامی روسیه است، تمرینات نظامی را در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه اجرا کرد.

تمرینات نظامی نیروهای تاجکستان
تمرینات نظامی نیروهای تاجکستان

رویترز به نقل از خبرگزاری تاس روسیه گزارش کرده که مقام‌های روسی گزارش هایی را در مورد اعزام نیرو از جانب تاجیکستان و افغانستان به مناطق مرزی بین دو کشور دریافته است.

در گزارش آمده که روسیه از تاجیکستان و افغانستان خواسته که هرگونه جنجال را بگونه‌ای حل کنند که برای هر دو پذیرفتنی باشد.

پیش از این، امام علی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان گفته که کابینه سرپرست حکومت طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد.

رحمان از طالبان انتقاد کرده و رفتار آنان در ولایت پنجشیر را نقض حقوق بشر خوانده است.

این اظهارات، واکنش طالبان را در پی‌داشته.

عبدالسلام حنفی معاون رئیس الوزرای طالبان
عبدالسلام حنفی معاون رئیس الوزرای طالبان

عبدالسلام حنفی معاون رئیس الوزرای طالبان سخنان رحمان را نکوهش کرده و موقف او را دخالت سریع در امور داخلی افغانستان خوانده است.

آگاهان به این باور هستند که موقف گیری‌های اخیر تاجیکستان در برابر طالبان، سبب شده که طالبان کندک استشهادی را در بدخشان در مرز تاجیکستان ایجاد کند.

سمیع الله سیحون یکی از آگاهان می‌گوید که طالبان این قطعه نظامی را به منظور اینکه جبهه مخالف بر ضد آنان از سوی کشورهای همسایه ایجاد نشود، آماده کرده: "افزایش نگرانی از سوی کشورهای همسایه و نگرانی از ادامه مخالفت‌های وجود دارد بین مرزهای افغانستان و تاجیکستان و خطر اینکه جبهات جنگی در میان خاک بدخشان تاجیکستان یا بدخشان و پاکستان و یا بدخشان چین ایجاد نشود طالبان این قطعه را ایجاد کردند."

مقام‌های طالبان می‌گویند که کندک نظامی استشهادی در کنار دفع حملات از سوی کشورهای خارجی، آماده مهار حملات از سوی مخالفان داخلی نیز است.

پیش از این بخش تاجیکستان رادیو آزادی گزارش کرده است که پیش از اینکه طالبان کابل را تسخیر کنند، گروه انصار الله تاجیکستان را در ولسوالی‌های ماه می، نسی و شکی بدخشان در مرز تاجیکستان جابجا کرده اند. گروه انصارالله مخالف حکومت تاجیکستان است.

به نقل از بخش تاجیکستان رادیو آزادی، مقام‌های تاجیک گفته اند گزارش‌های موجود است که ممکن جنگجویان تاجیکستان از خاک افغانستان به این کشور رخنه کنند. اما طالبان در این باره تا حالا چیزی نگفته اند.

در گذشته، طالبان به تمامی کشورها به شمول همسایگان افغانستان اطمینان داده اند که از خاک افغانستان منافع هیچ کسی تهدید نخواهد شد.

اما برخی از کشورهای آسیای مرکزی از جمله تاجیکستان از رخنۀ بالقوۀ تندروی از افغانستان به آنکشورها نگران اند.

XS
SM
MD
LG