لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۵۱

تشدید حملات داعش در افغانستان؛ طالبان: داعش تهدید بزرگ نیست


آرشیف، شماری از جنگجویان گروه داعش
آرشیف، شماری از جنگجویان گروه داعش

پس از حاکمیت طالبان بر افغانستان حملات داعش علیه این گروه شدت گرفته است.

طالبان می‌گویند روز جمعه (۹ میزان) در شهر چاریکار در نتیجه انفجار ماین جاسازی شده کنار جاده از سوی گروه داعش دو طالب کشته و چهار تن دیگر‌شان زخمی شدند.

به گفته طالبان پس از انفجار آن‌ها عملیات شانرا در منطقه آغاز کردند و در آنجا به شمول یک مخفیگاه شماری افراد مسلح آنها هم از بین رفتند.

پیش از این در غرب افغانستان در ولایات کنر و ننگرهار گروه داعش موترهای طالبان را هدف قرار داده بودند اما پس از تصرف طالبان به افغانستان این اولین تحرک ضد طالبان در شمال افغانستان است که نیروهای‌شان کشته و زخمی شدند. اما داعش تاکنون مسئولیت این حمله را نپذیرفته.

اما با این همه طالبان گروه داعش را تهدید بزرگ برای حکومت‌شان و افغانستان نمی‌دانند.

بلال کریمی عضو دفتر مطبوعاتی طالبان روز شنبه (۱۰ میزان) به رادیو آزادی گفت نیروهای آنان بر علیه کسانی‌که امنیت را خراب می‌کنند جدی هستند و بصورت تدریجی چنین ناامنی‌ها به صفر می‌رسد: "در حال حاضر هیچ نوع تهدید علیه امارات اسلامی در کشور نیست اینجا هیچ تحرک و پدیده حضور ندارد و در جاهای که برخی فتنه گری‌ها هستند و جابجا شده و اراده عمل شوم را دارند نیروهای امارت اسلامی خود را آنجا می‌رسانند."

به تاریخ ۲۶ اگست سال‌جاری میلادی در نتیجه حمله خونین داعش بر میدان هوایی بین‌المللی کابل حدود ۱۷۰ غیرنظامی و ۱۳ نظامی امریکایی کشته شدند.

پس از آن گروه داعش در ولایت ننگرهار بر موتر طالبان دو حمله کردند و در کنار آن هفته گذشته در ولایت کنر نیز این گروه موتر حامل رئیس معادن و پترولیم طالبان را هدف قرار دادند.

اما آیا واقعاً داعش تهدید بر افغانستان و حاکمیت طالبان است؟

کارشناسان امور می‌پذیرند داعش در افغانستان حضور دارد اما به گفته آن‌ها توانایی زیاد ندارند که حکومت طالبان را با چالش مواجه کنند.

عبدالباری عارض
عبدالباری عارض

عبدالباری عارض یکتن از این کارشناسان می‌گوید: "داعش در افغانستان حضور دارد اما به سطح بسیار پایین در چنین یک سطح که نمی‌تواند برای طالبان مشکل ایجاد کند طالبان حکومت جدید را ایجاد کردند و به آن مصروف هستند اگر این کار نمی‌بود نام داعش از افغانستان پاک می‌شد."

داعش بیشتر از تاکتیک‌های جنگی برضد طالبان استفاده می‌کند که قبلاً گروه طالبان با همان تاکتیک مقامات حکومت قبلی و نظامیان را هدف قرار می‌دادند.

کارشناسان امنیتی چنین حملات را یک تجربه موفق جنگ‌های چریکی می‌دانند و به گفته آنها استفاده از چنین حملات می‌تواند در کنار ایجاد ناامنی امنیت روانی مردم را هم متضرر سازد.

XS
SM
MD
LG