لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۰

هشدار سازمان صحی جهان: وضعیت خدمات صحی در افغانستان رو به وخامت است


نشان سازمان صحی جهان
نشان سازمان صحی جهان

سازمان صحی جهان نگرانی شدید اشرا در مورد وضعیت خدمات صحی در افغانستان ابراز کرده.

سازمان صحی جهان هشدار داده که وضعیت خدمات صحی در افغانستان رو به وخامت گراییده است.

بخش افغانستان این سازمان روز گذشته با نشر اعلامیۀ در تویترش اعلام کرد که دسترسی به خدمات صحی در افغانستان کاهش چشمگیری یافته.

در اعلامیه گفته شده که برخی بیماری‌ها از جمله سرخکان و اسهال در افغانستان افزایش یافته و کاهش مبارزه علیه ویروس کرونا و پولیو یا فلج اطفال هم به عنوان یک نگرانی جدی از سوی سازمان صحی جهان خوانده شده است.

به گفتۀ این سازمان، حدود پنجاه درصد از کودکان در افغانستان با خطر سوء تغذیه روبه رو اند.

حدود ده روز پیش از این، تدروس ادهانوم گبریسوس رئیس سازمان صحی جهان از کابل دیدن کرده بود.

تدروس ادهانوم گبریسوس رئیس سازمان صحی جهان
تدروس ادهانوم گبریسوس رئیس سازمان صحی جهان

او در جریان سفر و پس از سفرش به کابل، وضعیت خدمات صحی در افغانستان را در آستانه فروپاشی خوانده بود.

گبریسوس در کانفرانس خبری خود پس از برگشت از کابل گفت که دست آورد‌های چندین سال گذشته در بخش صحی در افغانستان با خطر ازبین رفتن رو به رو اند.

آقای گبریسوس افزود: "افغانستان طی ۲۰ سال گذشته پیشرفت چشمگیری در زمینه خدمات صحی داشته، مرگ‌ومیر مادران و کودکان کاهش یافته است و پیشرفت‌های در زمینه ازبین بردن فلج اطفال و سایر موارد حاصل شده است، اکنون این دستاورد‌ها در معرض تهدید جدی قرار دارند، سیستم خدمات صحی این کشور در آستانه سقوط است."

پس از آن که طالبان در پانزدهم اگست امسال به کابل آمده و قدرت را در افغانستان به دست گرفتند، روند رسیدن کمک‌های بشری از جمله مواد خوراکی و غیرخوراکی و تجهیزات صحی هم به این کشور کاهش چشمگیری یافت و سیستم صحی افغانستان را که پیش از این بخاطر شیوع ویروس کرونا اسیب دیده بود بیشتر از این آسیب پذیر ساخت.

برخی از سازمان‌های امدادرسان تعهد کرده اند که کمک‌های بشردوستانه شانرا با افغانستان ادامه میدهند از آن جمله یکی هم یونسیف یا صندوق وجهی سازمان ملل متحد است.

در یک پیام ویدیویی از سوی یونسیف که دیروز در تویترش نشر شده گفته می‌شود که این سازمان شصت تیم سیار صحی را برای کمک رسانی با مادران و کودکان در مناطق دور دست افغانستان مستقر ساخته تا به گفتۀ این سازمان مادران و کودکان به خدمات صحی به ویژه کودکان به واکسین دسترسی داشته باشند.

XS
SM
MD
LG