لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۳

طالبان: در انفجار مسجد عیدگاه کابل ممکن است گروه داعش دست داشته باشد


مسجد عیدگاه شهر کابل
مسجد عیدگاه شهر کابل

طالبان از احتمال دست داشتن حلقات مربوط به گروۀ داعش در انفجار دیروز شهر کابل خبر داده اند.

یک مقام طالبان می‌گوید که در انفجار روز یکشنبه(دوشنبه، ۱۲ ميزان) در نزدیک مسجد عیدگاه شهر کابل ممکن است گروه داعش دست داشته باشد.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی ارشد طالبان شام دیروز در این مورد به رادیو آزادی گفت: "هنوز هم تحقیقات ما جریان دارد، اما معلومات ابتدایی نشان میدهد که شاید حلقات مربوط به داعش این حمله را انجام داده اند."

انفجار دیروز در نزدیک دروازه مسجد عیدگاه شهرکابل در حالی رخ داد که مراسم فاتحه خوانی به مناسبت وفات مادر ذبیح‌الله مجاهد در آنجا جریان داشت.

مجاهد به رادیو آزادی گفت که او از محل وقوع انفجار دور بود و برایش آسیب نرسیده، اما بدون شریک ساختن ارقام گفت که در این رویداد چندین تن از غیرنظامیان کشته و زخمی شدند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی ارشد طالبان
ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی ارشد طالبان

پیشین از این قاری سعید خوستی سخنگوی وزارت داخله طالبان گفته بود که در انفجار در نزدیک دروازه مسجد عیدگاه ۲ تن کشته و ۳ تن دیگر زخمی شده اند.

اما به گفتۀ آقای مجاهد، سه تن به اتهام دست داشتن در انفجار دیروز بازداشت شده اند.

مجاهد در حالی از احتمال دست داشتن گروه داعش در این رویداد سخن زده که تا هنوز مسئولیت این انفجار را کسی به عهده نگرفته و داعش هم در این مورد تبصره ای نکرده.

اما اخیراً از رویدادهای گزارش شده که تشدید اختلافات میان طالبان و داعش را نشان میدهد.

روز گذشته به نقل از منابع محلی گزارش شد که طالبان سه نفر را به جرم ارتباط با گروه داعش در ولایت ننگرهار اعدام کردند.

دو جسد در مرکز شهر جلال‌آباد و سومی در ولسوالی چپرهار آویزان شدند.

پیش از این، بلال کریمی یکی از سخنگویان طالبان به روز شنبه به خبرگزاری اسوشیتتد پرس گفته بود که جنگویان طالبان بر یک پناهگاه داعش در پروان عملیات کردند که در نتیجه یک تن از اعضای این گروه کشته و چند تن دیگرشان بازداشت شدند.

طالبان در پانزدهم اگست امسال وارد کابل شده و قدرت را در افغانستان به دست گرفتند. پس از به قدرت رسیدن طالبان این دومین حملۀ سرخط‌ساز در شهرکابل صورت گرفته.

نخستین انفجار در هفتۀ دوم تسلط طالبان برقدرت، در نزدیک میدان هوایی کابل زمانی رخ داد که هزارها افغان تلاش داشتند تا از طریق این میدان به کشورهای دیگر پناه ببرند.

آرشیف، انفجار در میدان هوایی کابل -۲۶ اگست
آرشیف، انفجار در میدان هوایی کابل -۲۶ اگست

در این انفجار که داعش مسئولیت آنرا پذیرفت ده ها تن کشته شدند که کودکان و زنان در آن میان شامل بودند.

شاخۀ ولایت خراسان گروه داعش در ۲۰۱۵ میلادی در مناطق سرحدی بین افغانستان و پاکستان ظهور کرد و اندکی بعد به مناطقی در ننگرهار راه یافت.

پیش از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، از درگیری میان طالبان و داعش در ننگرهار، کنر و جوزجان هم گزارش شده بود.

XS
SM
MD
LG