لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۱

اعتراض شماری از خبرنگاران رسانه‌های خصوصی از عدم پرداخت حقوق‌شان


آرشیف٬ شماری از خبرنگاران افغان
آرشیف٬ شماری از خبرنگاران افغان

شماری از خبرنگاران و کارمندان برخی تلویزیون‌های خصوصی به دلیل دریافت نکردن حقوق‌شان اعتراض کرده‌اند.

شماری از خبرنگاران رسانه‌های خصوصی می‌گویند٬ ماه‌هاست که حقوق‌شان از سوی مسوولان این رسانه‌ها پرداخت نشده است.

یکی از این رسانه‌ها تلویزیون خصوصی خورشید است.

حدود صد تن از خبرنگاران و کارمندان این تلویزیون در کابل گرد هم آمدند و دست به اعتراض زدند.

مرضیه فرید یوسفی٬ یکی از کارمندان این رسانه می‌گوید بیشتر از سه ماه است که حقوق خود را در برابر کار بدست نیاورده است.

او مادر چهار فرزند است.

می‌گوید٬ افزون بر این که کرایه خانه نپرداخته حتا برای فراهم‌سازی نیازهای خانواده‌اش با چالش‌ها روبه رو است: "پیش از این امارت اسلامی حقوق برای ما پرداخت نشده است، امروز و فردا می‌گویند و حقوق ما را پرداخت نمی‌کنند."

آرشیف٬ بخش نشرات تلویزیون خصوصی خورشید در کابل
آرشیف٬ بخش نشرات تلویزیون خصوصی خورشید در کابل

عبدالبشیر سیرت٬ یکی دیگر خبرنگاران تلویزیون خورشید که حقوق‌اش را نگرفته است، می‌گوید سال‌ها با این رسانه کار کرده است او پیشتر در جریان کار رسمی با این رسانه زخمی نیز شده است.

سیرت گفت: "حقوق ما پامال شده است، من در حمله انتحاری برای انجام کار، برای این که صدای آزادی بیان خاموش نشود زخمی شدم بطن من ۵۸ بخیه خورده و شدید زخمی شدم، اما بجای من کسان دیگری معرفی شده است از آدرس خورشید که یک روز هم با خورشید کار نکرده است. خواهش ما این است که صدای ما شنیده شود."

این خبرنگاران از نهادهای بین‌المللی دفاع از حقوق خبرنگاران می‌خواهند تا صدای آنان را بشنوند.

خواستیم در این باره پاسخ مسوولان این رسانه را داشته باشیم اما سید جمیل‌٬ رئیس و شفیع‌الله بابرزی سادات٬ معاون ریاست این رسانه به تماس‌های ما پاسخ ندادند.

پیش از این حجت مجددی٬ معاون انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان نیز از متوقف شدن فعالیت بسیاری از رسانه‌ها در کشور نگرانی کرده است اما او تاکید کرده بود که تلاش‌ها برای از سرگیری فعالیت رسانه‌ها به گونه منظم ادامه دارد.

یکی از خبرنگاران یک رسانه خصوصی دیگر که نمی‌خواهد از او نام گرفته شود ادعا می‌کند کسانی که از بسته گان و افراد نزدیک به مسوول این رسانه هستند حقوق ماهانه خود را دریافت می‌کنند اما شماری دیگری که شب و روز برای این رسانه کار هم کرده اند حقوق آنان پرداخت نمی‌شود.

او ادعا می‌کند که مسوول رسانه برای آنان هشدار داده که در صورت شکایت اخراج خواهند شد: "بیش از سه ماه می‌شود که امتیازهای ما پرداخت نشده است ما بدون سرو صدا گفتیم که معاش ما را بدهید گفتند٬ یک ماه منتظر باشید، یک ماه ما را دادند گفتند٬ تاریخ ۱۰ بیایید بعد که رفتیم گفتند که دست تان خلاص نمی‌دهیم، رئیس و چند مدیر فرار کرده‌اند بسوی مزار گفته اند٬ معاش این‌ها را نمی‌دهیم."

این انتقادها درحالی مطرح می‌شود که یک نظر سنجی تازۀ اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان نشان می‌دهد که رسانه ها و خبرنگاران در افغانستان پس ازحاکمیت طالبان با چالش‌های جدی چون عدم دسترسی به اطلاعات، مشکلات امنیتی و اقتصادی رو به رو اند.

مسرور لطفی٬ مسوول این اتحادیه دیروز یک‌شنبه (۱۱ میزان) در نشستی گفته است که در حال حاضر از صد درصد رسانه‌ها تنها ۳۰ درصد آن‌ها فعالیت می‌کنند.

XS
SM
MD
LG