لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۹

شکایت برخی باشندگان بدخشان از کمبود دارو در کلینیک‌ها


آرشیف٬ یکی از مرکزهای صحی در بدخشان
آرشیف٬ یکی از مرکزهای صحی در بدخشان

برخی از باشندگان ولسوالی‌های دوردست بدخشان از کمبود دوا در کلینیک‌ها شکایت می‌کنند.

به گفته باشندگان ولسوالی‌های سرحدی بدخشان، با آمدن فصل سرما بیماری‌های فصلی زیاد شده اما عرضه خدمات کم است.

اما مسوولان صحی در بدخشان می‌گویند که تا چند روز دیگر ادویه شش ماهه را به مرکزهای صحی ولسوالی‌های این ولایت ارسال خواهند کرد.

عبدالله ۴۷ ساله باشنده ولسوالی ارگو در بدخشان دهقان است. عبدالله به رادیو آزادی می‌گوید که از یک هفته به این‌سو دختر ۵ ساله‌اش مینا بیمار شده است.

عبدالله دخترش را برای درمان به کلینیک مرکزی شهر وحدت آورده است. او شکایت می‌کند که با آمدن فصل سرما باشندگان ولسوالی ارگو به بیماری‌های فصلی مبتلا شده‌اند اما عرضه خدمات صحی در کلنیک آنان نسبت به گذشته کم شده است.

عبدالله گفت: "فصل زمستان آمده همه طفل‌ها به مریضی‌های سراپا ، زکام و سوء تغذیه مبتلا شده‌اند. ما به کلینیک آمدیم نه دوا است و نه هیچ چیز دیگر. اقتصاد ما مردم ضعیف است که برویم در شفاخانه‌های شخصی."

آرشیف٬ یکی از مرکزهای درمانی در بدخشان
آرشیف٬ یکی از مرکزهای درمانی در بدخشان

در کنار ساکنان ولسوالی ارگو، باشندگان دیگر بخش‌های بدخشان هم از کمبود دارو شکایت دارند.

عبدالغفار٬ آمر کلینیک ولسوالی کران و منجان بدخشان هم در کنار کمبود کارمندان مسلکی، از نبود یک لابراتوار برای تشخیص خون بیماران سخت شکایت می‌کند.

به گفته آمر کلینیک این ولسوالی، نبود لابراتوار در کران و منجان سبب شده که آنان سمپل خون ابتدایی‌ترین بیماران را برای تشخیص مرض‌شان به ولسوالی‌های جرم، بهارک و یا هم فیض آباد بفرستند.

عبدالغفار گفت: "در کلینیک ما لابرانت و لابراتوار وجود ندارد، در اینجا ما توبرکلوز زیاد داریم، زردی زیاد داریم و کرونا زیاد داریم چون علایمش مشخص است."

از سویی هم مسوولان ریاست صحت عامه بدخشان می پذیرند که تحولات اخیر افغانستان فعالیت‌های بخش صحی را برای مدت کوتاه با کُندی مواجه کرده است.

نجیب‌الله غوثی٬ مسوول بخش دوا در ریاست صحت عامه در این باره به رادیو آزادی بیشتر گفت: "پس از این که تحولات اخیر که در افغانستان آمد، کشورهای کمک کننده، سازمان صحی جهان و دیگر نهادهایی که در بخش صحی کار می‌کردند یک مقدار محدودیت‌ها را به بخش صحی وضع کردند و این کار سبب کُندی کار شد. ادویه مراکز صحی بدخشان را دفتر آقاخان تمویل می‌کند و خوشبختانه عرضه خدمات صحی در بدخشان در مقایسه به دیگر ولایت‌ها بهتر است."

از چند سال به این‌سو مسوولیت تجهیز، تمویل عرضه خدمات صحی در سراسر بدخشان به شمول شفاخانه مرکزی این ولایت را دفتر آقاخان به عهده دارد.

زمان الدین زمان مسوول بخش ادویه در دفتر آقاخان در بدخشان به رادیو آزادی می‌گوید که آنان هفته گذشته ادویه شش ماه را برای بدخشان خریداری کرده‌اند و به زودی به کلینیک‌های این ولایت ارسال می‌کنند.

غوثی گفت: "دفتر محترم آغاخان دوای شش ماه را از کمپنی معتبر IDA خریداری کرده یعنی تا ماه ثور سال آینده دوا را به قدر کافی خریداری کردیم و بخیر در مدت کوتاه این ادویه را به تمام مراکز صحی در سراسر بدخشان توزیع می‌کنیم."

همه ساله با آمدن فصل سرما در بدخشان، راه مواصلاتی ولسوالی‌های مرزی و دور دست این ولایت از ماه قوس الی ثور سال آینده به فیض آباد مسدود می‌شود.

حکومت‌های سابق افغانستان هم در بخش عرضه خدمات اساسی از جمله کمک‌های صحی بی جنجال نبود.

اما مسوولان صحی در گذشته ادویه شش ماهه را قبل از آمدن زمستان به سراسر این ولایت ارسال می‌کردند.

اکنون باشندگان ولسوالی‌های دوردست و سردسیر بدخشان مانند عبدالله در ولسوالی ارگو و عبدالغفار در ولسوالی کران و منجان از مسوولان بخش صحت این ولایت می‌خواهند که مانند سال‌های قبل به کلینیک‌های‌شان ادویه بفرستند تا بیماران به مشکل مواجه نشوند.

XS
SM
MD
LG