لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۶

نگرانی سیک‌های افغان از حمله افراد مسلح بر محل مذهبی آنها در شهر کابل


آرشیف، یکی از مراسم‌های سیک‌ها در کابل
آرشیف، یکی از مراسم‌های سیک‌ها در کابل

سیک‌های افغان گفته اند که افراد مسلح بر محل مذهبی آنها(گوردواره) در کارته پروان شهر کابل حمله کرده و به محل برگزاری این مراسم آسیب رسانیده اند.

سیک‌های افغان گفته اند که با چالش‌های تازه امنیتی در افغانستان روبه‌رو شده اند.

در رویداد تازه‌ای که روز سه شنبه(۱۳ میزان) واقع شده، برخی از افراد مسلح به مرکز مذهبی"گوردواره" سیک‌ها در کارته پروان شهرکابل رفته و کمره‌های امنیتی این مرکز مذهبی را شکسته اند.

وقوع این حادثه هندوها و سیک‌های افغان را سخت متاثر کرده و آن‌ها تاکید کرده اند که باید این رویداد به گونه جدی بررسی شود.

گورنام رئیس این درمسال روز چهارشنبه (۱۴ میزان) به رادیو آزادی گفت که این رویداد به نگرانی‌های‌آن‌ها افزوده است.

آقای گورنام گفت: "حوالی ساعت سه یا سه و نیم روز سه شنبه ۱۵ یا ۲۰ فرد مسلح به مرکز مذهبی هجوم آورده و نگهبان را بسته کردند. همچنین آنها کمره‌های امنیتی را نیز شکسته اند. آنها حدود نیم ساعت در گوردواره حضور داشتند. هنوز مسئولین امنیتی امارت برای ما نگفته که آیا این افراد دزدها بوده اند یا هم طالبان".

آرشیف، یکی از مراسم‌های مذهبی سیک‌ها در کابل
آرشیف، یکی از مراسم‌های مذهبی سیک‌ها در کابل

در همین حال شیمی سینگ، یکی از سیک‌های افغان که در حال حاضر در هند به سر می‌برد گفته که آن‌ها با خشونت‌های گوناگونی رو به‌رو اند و این وضعیت به نحوی نشان دهنده محدود کردن آزادی‌های مذهبی آن‌ها است.

هجوم افراد مسلح بر مرکز مذهبی سیک‌ها در شهر کابل، واکنش‌هایی را در افغانستان و بیرون از این کشور در شبکه‌های اجتماعی در پی داشته است.

در این حال، بلال کریمی عضو دفتر مطبوعاتی طالبان در این مورد به رادیو آزادی گفت که حمله بر مرکز مذهبی سیک‌ها گوردواره بررسی می‌شود.

اما او در این مورد توضیح بیشتر نداد. همچنین هنوز مشخص نیست که در رویداد حمله بالای مرکز مذهبی سیک‌های افغان، کدام گروه مسلح دست دارد؟

هندوها و سیک‌های افغان همواره از برخورد نادرست و خشونت‌ها شکایت داشته اند. آن‌ها پیش از این نیز گفته اند که به حقوق بشری‌شان به گونه کامل احترام نشده و در برگزاری مراسم مذهبی نیز در برخی موارد با چالش روبه‌رو شده اند.

حتی در حمله بر مراسم مذهبی هندوهای افغان در ۲۵ ماه مارچ ۲۰۲۰ میلادی در شهر کهنه کابل که مسئولیت آن را گروه دولت اسلامی معروف به داعش برعهده گرفت، ده‌ها تن به شمول زنان و کودکان کشته و زخمی شدند.

XS
SM
MD
LG