لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۵

نگرانی WHO از ضایع شدن ۱،۶ میلیون دوز واکسین کرونا در افغانستان


یک مرکز واکسین ضد کرونا در کابل
یک مرکز واکسین ضد کرونا در کابل

در حالی که سازمان صحی جهان از ضایع شدن ۱،۶ میلیون دوز واکسین ضد ویروس کرونا در افغانستان خبر می‌دهد، حکومت به رهبری طالبان اطمینان می‌دهد که از ضایع شدن واکسین‌های موجود در این کشور جلوگیری خواهد کرد.

نگرانی سازمان صحی جهان از ضایع شدن واکسین ضد کرونا در افغانستان.

افغانستان یکی از کشورهایی است که هزاران فرد مبتلا به ویروس کرونا در آن جان باخته و ده‌ها هزار دیگر را به بستر این بیماری کشاند.

نعیم‌الله انصاری باشنده کابل است که مادربزرگش بر اثر ویروس کرونا وفات شده است.

وی می‌گوید، رفت‌وآمد زیاد در روزهای عید به خانه‌شان سبب شد تا مادر کلانش به ویروس کرونا مبتلا شود.

آقای انصاری می‌گوید که در ایام عید رفت‌وآمد بیشتر بود در خانه شان و بعضی عوارض جانبی در وجود شان احساس کردند و زمانی که تست کردند نتیجه شان مثبت بود که بعد از ده روز در شفاخانه وفات شدند.

این در حالی است که به تازگی سازمان صحی جهان از پخش بیشتر ویروس کرونا و هچنان ضایع شدن واکسین موجود در افغانستان خبر می‌دهد.

در یک بیانیه نشر شده از سوی این سازمان آمده است که، ۱،۶ میلیون دوز واکسین ضد ویروس کرونا موجود است، اما اگر زود مصرف نشود ضایع خواهد شد.

مسئولان سازمان صحی جهان تاکید می‌کنند، از ماه اگست به این‌سو زمانی که طالبان بر تمام افغانستان حاکم شدند، تطبیق واکسین ضد کرونا و ثبت آمار مبتلایان به این ویروس متوقف شده است.

این سازمان گفته است، هرچه زودتر دوباره به همکاری متحدانش تطبیق این واکسین را در ولایات آغاز خواهند کرد.

یا این حال طالبان در برابر نگرانی‌های سازمان صحی جهان می‌گویند، از ضایع شدن این واکسین جلوگیری خواهند کرد.

بلال کریمی عضو مطبوعاتی حکومت به رهبری طالبان، در صحبت با رادیو آزادی گفت که آن‌ها در تلاش اند تا برعلاوه واکسین خدمات صحی دیگر را نیز برای مردم برسانند.

بلال کریمی: عضو مطبوعاتی طالبان می‌گوید: "وزارت صحت عامه پلان خاصی برای واکسین دارد، و در زمان نیاز عملی خواهد شد، در مورد ضایع شدن و یا از بین رفتن آن هیچ نگرانی وجود ندارد، ما دراین باره به شما و همطونان مان اطمعینان می‌دهیم که کسانی واکسین شان مانده در زمان نیاز برای شان تطبیق خواهد شد جای تشویش نیست."

اما آقای کریمی در این مورد این که با آمدن طالبان در افغانستان تا اکنون چند مورد تازه ثبت شده است جزئیات ارائه نکرد.

اما وزرات صحت عامه در زمان حکومت محمداشرف غنی رئیس جمهوری که افغانستان را ترک کرده است در این مورد هرروز آمار را نشر می‌کرد که در آخرین آمار ارائه شده نزدیک به ۱۵۰ هزار افغان به این ویروس مبتلا شده بودند که از این میان ۴ هزار تن آن جان‌های شان را از دست داده اند.

XS
SM
MD
LG