لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۹

نشنل نیوز: جنگ سالاران افغانستان در تبعید دست و پا می‌زنند


آرشیف، شماری از روزنامه های جهان
آرشیف، شماری از روزنامه های جهان

نشریۀ اینترنتی نشنل نیوز در مطلبی به وضعیت جاری در افغانستان پرداخته و نوشته است که آنعده از جنگ سالارانی که افغانستان را بین خود تقسیم کرده بودند و به دنبال حمله نظامی امریکا بر این کشور هرم‌های قدرت برای خود ساخته بودند اکنون در تبعید دست و پا می‌زنند.

نشنل نیوز در ادامه نوشته زمانی که شش هفته پیش طالبان وارد کابل شدند و قدرت را به دست گرفتند، جنگ سالاران مناطق تحت نفوذ و قصرهای‌شان را از دست دادند، اما به گفته نشریه آنها هنوز هم القاب سابقه خود را با خود حمل می‌کنند و آنها عدۀ از والی‌های هستند که ولایت ندارند و یا هم جنرال‌های استند که اردو ندارند.

در ادامه می‌خوانیم که اگرچه نشانه‌های اندکی وجود دارد که آنها از فروپاشی سریع نظام در افغانستان درسی گرفته باشند اما آنها در حال برنامه ریزی حرکت دیگر از راه دور استند.

با وجود اختلافات عمیق بین شان، نشریه نشنل نیوز از گفت‌وگو بین دو گروه مخالف خبر داده است.

خالد نور فرزند عطا محمد نور والی پیشین بلخ گفته که آنها باید برای ایجاد یک جبهه متحد تلاش کنند، به گفته او رهبری جبهه را شخصی باید به عهده داشته باشد که ده‌ها سال در کشورش باقی مانده باشد.

در ادامه می‌خوانیم که عطا محمد نور که در یک روز با عبدالرشید دوستم افغانستان را پس از تصرف طالبان ترک کرد، اکنون با هم تماس‌های نزدیک دارند.

نشریه گفته که عطا محمد نور اکنون در دبی است اما عبدالرشید دوستم دوباره به ترکیه رفته است. انقره از مدت‌ها روابط نزدیک با آقای دوستم دارد.

خالد نور به نشنل نیوز گفته که مردم انتظار ندارند که معجزه رخ دهد و افزوده که آنها نمی‌توانند قدرت در افغانستان را در مدت سه ماه دوباره بدست آورند.

نشریه در ادامه نوشته به نظر می‌رسد که ائتلاف دیگر میان صلاح الدین ربانی وزیر خارجه پیشین و احمد مسعود رهبر جبهه مقاومت ایجاد شده که پیشاپیش دوستان خوبی با هم بودند.

در ادامه می‌خوانیم که تلاش‌های زیادی جریان دارد که چهره‌های کلیدی گرد هم جمع شده و در مورد یک رهبری و استراتژی واحد توافق صورت گیرد، اما یکی از مشکلات که هنوز حل نشده پیدا کردن یک میزبان است.

نشنل نیوز گفته که در حال حاضر خطر یک عکس‌العمل بالقوه از سوی طالبان در برابر میزبانی یک مقاومت سیاسی فعال باعث شده که بسیاری از جهات به حاشیه رانده شوند.

در ادامه می‌خوانیم که جلسه‌ای در همین مورد قرار بود ماه گذشته در ترکیه برگزار شود، اما بخاطر اینکه ممکن خشم طالبان را برانگیزد لغو شد.

روزنامۀ امریکایی استارز اند استرایپس در مطلبی در مورد وضعیت اقتصادی افغانستان زیر سلطۀ طالبان پرداخته و در بخش آن نوشته که دیده می‌شود که در هر گوشه و کنار کابل پایتخت این کشور وضعیت اقتصادی مردم رو به وخامت نهاده است.

کارمندان اداره‌های دولتی که تا هنوز معاشات‌شان پرداخت نشده همه روز در پشت دروازه بانک‌ها در صف‌های طولانی منتظر می‌مانند تا ممکن پول ناچیزی را از حساب بانکی خود بدست آورند.

پارک بزرگ این شهر به میزبان بیجاشده‌های داخلی مبدل شده و در هر گوشه و کنار مردمی دیده می‌شوند که برای رفع مشکلات اقتصادی‌شان دست به فروش اموال منازل‌شان زده اند.

نشریه در ادامه نوشته که امان نصیر ۱۸ ساله که در یک ورکشاپ کار می‌کرد و براساس یک قرداد با امریکایی‌ها برای آنها سیف‌های فولادی می‌ساخت اکنون می‌گوید که با رفتن امریکایی‌ها از افغانستان ورکشاپ‌شان مسدود شده.

در ادامه می‌خوانیم که شریفه علی که پیش از آن دکان خیاطی داشت در این اواخر مجبور شده که اموال منزلش را برای فروش در کنار سرک بگذارد زیرا پس آن که طالبان در پانزدهم اگست قدرت را در افغانستان به دست گرفتند مشتریان خانم شریفه دیگر به دکان خیاطی‌اش نیامدند.

او گفته که نمی‌خواهد روزی مجبور شود که ماشین خیاطی اش را هم بفروشد.

نصیر به استار اند استرایپس گفته که در اوایل که طالبان به کابل آمدند او ترس و هراس داشت اما اکنون جای ترسش را گرسنگی گرفته است.

XS
SM
MD
LG