لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۶

ایران: تهران برای ایجاد حکومت همه‌شمول در کابل کمک می‌کند


حسین امیر عبداللهیان٬ وزیر خارجۀ ایران
حسین امیر عبداللهیان٬ وزیر خارجۀ ایران

وزیر خارجۀ ایران می‌گوید که تهران، برای ایجاد یک حکومت همه‌شمول در کابل کمک می‌کند.

حسین امیر عبداللهیان در نخستین سفرش به حیث وزیر خارجۀ ایران به روسیه می‌گوید که تهران تلاش می‌کند تا در آیندۀ نزدیک اجلاس وزیران خارجۀ کشورهای همسایه افغانستان، به شمول روسیه را دایر کند.

عبداللهیان دیروز (۶ اکتوبر) بعد از ملاقات با سرگی لاوروف همتای روسی‌اش در یک کنفرانس خبری مشترک در مسکو گفت که در مسایل منطقه‌ای دیگاه ایران و روسیه مشابه و نزدیک به هم است: "روی موضوعات تعیین کننده در حوزۀ مناسبات بین‌الملل، مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی با هم گفتگو کردیم. دیدگاه‌های ما، نگاه‌های مشترک و نزدیک به هم است."

آقای عبداللهیان همچنان گفت، ایران برای ایجاد یک حکومت همه‌شمول در افغانستان کمک می‌کند.

کنفرانس خبری مشترک سرگی لاوروف٬ وزیر خارجه روسیه (راست) با حسین امیر عبداللهیان٬ وزیر خارجه ایران در روسیه
کنفرانس خبری مشترک سرگی لاوروف٬ وزیر خارجه روسیه (راست) با حسین امیر عبداللهیان٬ وزیر خارجه ایران در روسیه

در این کنفرانس خبری مشترک، سرگی لاوروف٬ وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به افغانستان گفت، در ملاقات با وزیر خارجۀ ایران با تمرکز بسیار روی وضعیت افغانستان تاکید شد که مردم این کشور مستحق رفاه و آسایش اند و آن‌ها هستند که حق تصمیم‌گیری در مورد آینده کشورشان را دارند.

سرگی لاوروف، شرایط اقتصادی کنونی در افغانستان را بسیار وخیم خوانده است.

آقای لاوروف همچنان گفت که از پیوستن ایران به حیث عضو کامل سازمان همکاری شانگهای، استقبال می‌کند: "ما از تصمیم‌های اجلاس سازمان همکاری شانگهای در شهر دوشنبه برای آغاز پروسۀ پیوستن ایران به این سازمان به حیث یک عضو کامل استقبال می‌کنیم. در حال حاضر ایران به حیث ناظر می‌تواند عملاً در همه فعالیت‌های سازمان همکاری شانگهای، از جمله در کار گروه تماس این سازمان + افغانستان، سهیم باشد. اهمیت این پروسه در حال افزایش است و بدیهی است که ما علاقمندیم به طور موثر از آن استفاده کنیم."

اجلاس اخیر سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای به تاریخ ۱۶ و ۱۷ سپتمبر در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان دایر شد و افغانستان یکی از موضوعات مورد بحث آن بود.

ایران و روسیه روابط نزدیک با هم دارند و در جریان جنگ در سوریه این دو کشور از رژیم بشار الااسد حمایت کرده‌اند.

حسین امیر عبداللهیان٬ وزیر امور خارجۀ ایران در حالی به مسکو سفر کرده که در روزهای اخیر، تنش‌ها میان تهران و باکو نیز افزایش یافته است.

تمرینات نظامی آذربایجان در امتداد مرزهای ایران
تمرینات نظامی آذربایجان در امتداد مرزهای ایران

این تنش‌ها بعد از آن افزایش یافت که در ماه سپتمبر، نیروهای پاکستان، ترکیه و آذربایجان، تمرینات مشترک نظامی اجرا کردند.

تهران نیز اول اکتوبر با تمرینات نظامی در نزدیک نزدیک سرحدات آذربایجان، این تنش‌ها را تشدید بخشید.

در آخرین سلسلۀ این تنش‌ها آذربایجان ۵ اکتوبر مسجد "حسینیه" و دفتر سید علی اکبر اجاق نژاد، نمایندۀ آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر ایران را در شهر باکو، مسدود کرد.

وزارت داخلۀ آذربایجان در یک اعلامیه، دلیل مسدود کردن این مسجد را ظاهراً وضع محدویت‌هایی خوانده که برای جلوگیری از گسترش همه‌گیری ویروس کرونا در آن کشور روی دست گرفته شده است.

XS
SM
MD
LG