لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۹

دهقانان: جامعه جهانی در بخش کشت بدیل کوکنار با ما کمک کند


کشت کوکنار در ولایت کندهار
کشت کوکنار در ولایت کندهار

در حالی که هیچ گزارش رسمی در رابطه به میزان کشت کوکنار در سال‌جاری شمسی در افغانستان در دست نیست، شماری از کشورهای اروپایی از دوام کشت کوکنار در افغانستان ابراز نگرانی کرده اند.

این کشورها نگران آن اند که در نبود یک سیستم فعال نظارتی و تعهد رسمی از سوی طالبان، کشت کوکنار بار دیگر در افغانستان افزایش خواهد یافت و آنان خواهان افزایش فشار بر طالبان شده اند.

دهقانان نگران آن اند که در نبود کشت‌های بدیل و کمک‌های اقتصادی، اگر طالبان تحت فشار جامعه جهانی کشت کوکنار را منع کند، آنان با مشکل جدی اقتصادی روبرو خواهند شد.

جمال ناصر زمین دار در ننگرهار می‌گوید: "ما هم می‌دانیم که کشت کوکنار به فایده جامعه نیست، اما وقتی حکومت کشت آنرا منع کند مردم با مشکلات زیادی روبرو خواهند شد، زیرا تامین مصارف مالی اکثریت خانواده ها از همین راه تامین می‌شود، اما اگر حکومت کدام بدیلی را روی دست دارد که مشکل خانواده ها را حل کند، ولی وقتی به یک باره گی کشت کوکنار منع شود، ما با مشکلات زیادی روبرو خواهیم شد."

امان الله دهقان دیگر در ولایت کندهار از جامعه جهانی می‌خواهد که قبل از هرنوع فشار بر طالبان، نخست باید کشت‌های بدیل و کمک های اقتصادی در اختیار مردم قرار گیرد: "اگر امارت اسلامی کشت کوکنار را منع کند، مردم با مشکلات زیادی روبرو خواهند شد، زیرا خُشکسالی است و مردم از خُشکسالی و جنگ متاثر شده اند. تنها با کشت گندم کار نمی‌شود کرد. یک راهش این است که جامعه جهانی تا سه – چهار سال با دهقانان کمک کند و کشت های بدیل را در اختیار آنان قرار دهد، وقتی وضعیت اقتصادی مردم کمی بهتر شود، کوکنار کشت نخواهند کرد."

به اساس گزارش مشترک افغانستان و سازمان ملل متحد که در اواخر سال ۱۳۹۹ نشر شد، کشت کوکنار در افغانستان از ۱۲ ولایت به ۲۲ ولایت گسترش یافته بود.

حال این نگرانی وجود دارد که با توقف پروژه های انکشافی در بخش زراعت و کمک‌های جامعه جهانی در بخش کشت بدیل، زرع کوکنار به مراتب افزایش خواهد یافت.

کشت کوکنار در ولایت بامیان
کشت کوکنار در ولایت بامیان

هاشم الکوزی عضو قبلی کمیسیون مبارزه با مواد مخدر مشرانو جرگه می‌گوید، هر تصمیم برای منع کشت کوکنار باید طوری صورت گیرد که دهقانان از آن زیان نبینند، زیرا تنها منبع عاید مردم در روستاها محصولات زراعتی آنان است: "دهقانان باید ضرر نبینند و برای شان قناعت داده شود که او برادر! با کشت کوکنار فرزندان خودت ضرر می‌بینند و برای دهقانان بدیل کشت کوکنار داده شود، در این صورت تلاش برای منع کشت کوکنار می‌تواند موفق باشد."

جامعه جهانی در بیست سال گذشته پروژه های متعددی را به هدف کاهش کشت کوکنار در افغانستان عملی کرد و از این میان، تنها ایالات متحده امریکا بیش از ۹ میلیارد دالر را در بخش مبارزه با مواد مخدر هزینه کرد.

XS
SM
MD
LG