لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۵ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۱

افزایش تهدیدات داعش در افغانستان؛ طالبان: داعش ریشه‌کن خواهد شد


شماری از جنگجویان گروه داعش
شماری از جنگجویان گروه داعش

داعش گروهی که همزمان با آغاز حاکمیت طالبان حملات خونین را در مناطق مختلف افغانستان انجام داده و ادعای طالبان را به چالش کشیده است که گویا امنیت صد درصد در این کشور تامین شده است.

با آغاز حاکمیت طالبان گروه داعش به شمول سه حمله انتحاری، نزدیک به ده حمله را انجام داده که در این حملات افزون بر غیرنظامیان، طالبان نیز هدف قرار گرفته اند.

از این حملات که شمار تلفات آن‌ها بسیار بلند خوانده شده است می‌توان از حمله ۲۶ اگست در یکی از دروازه‌های میدان هوایی کابل، حمله سوم اکتوبر بر مسجد جامع عیدگاه و حمله خونین روز جمعه (۸ اکتوبر) در مسجد سیدآباد در شهر کندز یاد کرد.

در کنار این حملات، گروه داعش توانسته که وسایط نظامی طالبان را در ولایت های ننگرهار، پروان و کنر هدف قرار داده و تلفات را به نظامیان این گروه وارد کند.

طالبان: در یک انفجار در کندز ۴۶ تن کشته شدند
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:56 0:00

طالبان با توجه به این حملات می‌گویند که عملیاتی را به هدف پایان دادن فعالیت گروه داعش آغاز کرده اند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی و معین وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان به رادیوآزادی گفت که نیروهای آنان بیشتر مراکز داعش را کشف و آن‌را از بین برده است: "در جریان یک هفته گذشته بیش از بیست و پنج تن شان بازداشت شده اند و در مناطق مربوط به ولایت‌های کابل، پروان و ننگرهار چهار مرکز مهم این گروه از بین برده شده و عملیات ما ادامه دارد. آن‌ها این گونه جنایات را انجام می‌دهند اما به آن ادامه داده نمی‌توانند بخاطری که عملیات ما برای ریشه کن کردن داعش ادامه دارد."

ذبیح الله مجاهد سخنگوی و معین وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان
ذبیح الله مجاهد سخنگوی و معین وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان

مقامات بلند پایه طالبان حملات داعش در برابر افراد ملکی را توانمندی این گروه نمی‌دانند و می‌گویند که به زودی گلیم این گروه را بر می‌چینند.

اما برخی از کارشناسان مسایل امنیتی با این گفته طالبان موافق نیستند که گویا داعش تنها تهدید بزرگ برای مردم افغانستان و نظام کنونی طالبان است.

شفیق همدم که سالیان متمادی را در بخش امنیتی کار کرده است به رادیو آزادی گفت که داعش نه تنها به نظام کنونی طالبان، بلکه برای همسایه های افغانستان و کشورهای منطقه و حتی برای امنیت ملی امریکا یک تهدید جدی خوانده می‌شود: "حملات و رویدادهای اخیر که در شرق و شمال افغانستان و حتی مرکز دیده شود، این نشان دهنده این است که همین حالا و در آینده نه تنها اینکه داعش برای صلح و ثبات افغانستان یک تهدید است بلکه برای بقا، مشروعیت و تداوم حیات سیاسی طالبان یک تهدید بزرگ است."

شفیق همدم
شفیق همدم

آقای همدم داعش را یک پدیده بین‌المللی خواند و افزود که طالبان به تنهایی نمی‌تواند این گروه را از بین ببرند.

طالبان همزمان با حاکمیت شان در افغانستان از تامین امنیت کامل در تمام کشور اطمینان داد و گفت که هیچ محل و منطقه‌یی در تهدید قرار ندارد.

اما اندری رودنکو معاون وزارت خارجه روسیه برعکس این ادعای طالبان گفته که شواهد نشان می‌دهد که طالبان قادر به کنترل وضعیت امنیتی در شمال افغانستان نیستند.

وب سایت بلگراین میلتری روسی به نقل از آقای رودنکو نوشته است که وضعیت اخیر در شمال افغانستان را نظارت کرده و معلوم می‌شود که طالبات بر اوضاع مسلط نیستند‌. ‌

هر چند طالبان در واکنش به اظهارات این مقام بلند پایه روسی چیز نگفته اند، اما پیش از این از حاکمیت شان در تمام افغانستان سخن گفته و افزوده اند که جزیره قدرت و تهدیدهای امنیتی را از بین برده اند.

XS
SM
MD
LG