لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۴

۱۶۰ تن از افغانان گیرمانده در هند دوباره به کشور برگشتند


آرشیف، طیاره خط ایرانی ماهان
آرشیف، طیاره خط ایرانی ماهان

۱۶۰ تن از افغانان گیرمانده در هند دوباره به کشور برگشتند.

با ورورد طالبان به کابل شمار زیادی از افغانانی که به هند و کشورهای دیگر رفته بودند در آن جاها گیر ماندند و نتوانستند دوباره به کشور برگردند.

به تازه‌گی شماری از آنان از هند به افغانستان برگشتند.

سفارت افغانستان در هند با نشر اعلامیه‌ای در صحفه فسبوک‌اش نوشته است؛ آن افغانانی که برای تحصیل، سیاحت و تداوی به هند رفته بودند و پس از تحولات سیاسی در آن کشور گیرماندند با پرواز ایرانی ماهان به افغانستان منتقل شدند.

شماری افغانانی که با این پرواز به کابل آمده اند در صحبت با رادیو آزادی می‌گویند با سختی‌های زیادی توانستند پول تکت را پیدا کنند.

سهراب یکی از این برگشت کننده‌گان به رادیو آزادی می‌گوید، بیشتر خانواده‌ها افغان مجبور شدند با قرض پول تکت را برای بازگشت به کابل تهیه کنند.

سهراب افزود: "۸۵۰ دالر پول خیلی زیادی است و مردم توانی پرداخت آن را ندارند خیلی‌ها قرض کردند تا پول تکت را پیدا کند. ملتی که دولت ندارد هیچ جا ارزش ندارد."

از سوی دیگر برخی از افراد که هنوز هم در هند هستند، شکایت دارند که پول بازگشت به افغانستان را ندارند.

سمیع‌الله و مشتاق احمد از جمله این افراد است که به رادیو آزادی چنین گفتند: "ما در هند برای تداوی آمده بودیم سه ماه شد اینجا ماندیم و برای برگشت به افغانستان پول نداریم. اگر امارت اسلامی در این مورد کدام تصمیم بگیرند ما ممنون خواهیم بود."

دروازه ورودی میدان هوایی کابل
دروازه ورودی میدان هوایی کابل

او افزود: "حدود سه چهار نفر عسکر که برای تداوی هند آمده بودند. برای برگشت پول نداریم و پاسپورت‌های ما نزد صاحب خانه اینجا گرو مانده خواهش می‌کنیم که صدای ماره به مرجع مربوطه برسانند."

خواستیم در این مورد نظر مسئولان اداره هوا نوردی کابل را نیز داشته باشیم، اما موفق به این کار نشدیم.

اما بلال کریمی عضو مطبوعاتی دفتر طالبان می‌گوید روند عادی‌سازی پرواز‌ها جریان دارد و مردم می‌توانند از کشورهای خارجی دوباره به افغانستان برگردند.

اما وی در باره کمک به افغان‌های گیرمانده در هند که به کمک مالی نیاز دارند چیزی نگفت.

XS
SM
MD
LG