لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۰

دومین روز مذاکرات در دوحه؛ هیئت امریکا روی ادامه کمک‌های بشری توافق کرد


آرشیف، شماری از مقام‌های ارشد گروه طالبان در قطر
آرشیف، شماری از مقام‌های ارشد گروه طالبان در قطر

مذاکرات میان هیئت طالبان و جانب امریکایی دیروز یکشنبه (۱۸ میزان) نیز در دوحه پایتخت قطر ادامه یافت.

خبرگزاری اسوشیتد پرس ناوقت دیشب خبر داد که در پایان دومین روز مذاکرات بین دو طرف، هیئت امریکایی توافق کرد که کمک‌های بشری خود را با افغانستان انجام دهد، کشوری که در آستانه یک فاجعه اقتصادی قرار داد.

اسوشیتد پرس به نقل از سهیل شاهین عضو دفتر سیاسی طالبان در قطر که از سوی حکومت طالبان به عنوان نماینده دایمی افغانستان در سازمان ملل معرفی شده گزارش داده که گفته است، مذاکرات میان دو طرف در دوحه به خوبی به پیش رفت و واشنگتن پس از آن در مورد آزاد ساختن کمک‌های بشری به افغانستان توافق کرد که این کمک‌ها با به رسمیت شناخته شدن طالبان بسته‌گی نداشته باشد.

سهیل شاهین عضو دفتر سیاسی طالبان در قطر که از سوی حکومت طالبان به عنوان نماینده دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد معرفی شده است
سهیل شاهین عضو دفتر سیاسی طالبان در قطر که از سوی حکومت طالبان به عنوان نماینده دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد معرفی شده است

امریکا تا هنوز به گونه رسمی در این مورد تبصره نکرده است.

توافق برسر فراهم کردن کمک‌های بشری از سوی امریکا به افغانستان در حالی صورت گرفته که سازمان‌های امدادرسان از جمله سازمان ملل متحد در مورد وضعیت بشری در افغانستان مکرراً ابراز نگرانی کرده.

با به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، نه تنها که کمک‌های بشری به این کشور محدود شد، بلکه امریکا نزدیک به ده میلیون سرمایه افغانستان را هم منجمد ساخت که منجر به مشکلات بیشتر اقتصادی در افغانستان شد.

پیش از این ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی و معین وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان به رادیو آزادی گفت که پول‌های منجمد شده، حق مردم افغانستان است و باید هرچه زودتر از سوی ایالات متحده آزاد شود.

آزاد شدن نزدیک به ده میلیارد پول منجمد شده افغانستان از سوی امریکا یکی از موارد عمده گفت‌وگو میان هیئت طالبان و امریکایی را در دوحه قطر تشکیل می‌دهد.

مجاهد شام دیروز در حالی که مذاکرات میان هیئت طالبان و جانب امریکایی هنوز هم در قطر ادامه داشت در صحبت با رادیو آزادی گفت که روی مسایل مهم میان دو طرف صحبت شده است.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی و معین وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان
ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی و معین وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان

آقای مجاهد گفت:‌ "مسایل دیپلوماتیک و روابط خوب میان افغانستان و دیگر کشورها از جمله افغانستان و امریکا، پول افغانستان که منجمد شده باید آزاد شود، زیرا حق مردم افغانستان است و همچنین تشویش‌ها و سوال‌هایی که باشد باید از طریق دیپلوماتیک راه حل پیدا کند این همه مسایل مهم است که در مجالس بحث می‌شود."

یک هیئت طالبان به رهبری امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه از روز شنبه گفتگوها با جانب امریکایی را در دوحه پایتخت قطر آغاز کرد.

پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، این نخستین مذاکرات رسمی به سطح بالا میان طالبان و مقام‌های امریکایی است.

چگونگی مبارزه در برابر تروریسم، ادامۀ کمک‌های صحی و دیگر کمک‌های بشر دوستانه با افغانستان و آزاد کردن پول‌های منجمد شده افغانستان از سوی امریکا موارد عمده اجندای این گفتگوها خوانده شده.

پیش از این مقام‌های امریکایی آزاد کردن نزدیک به ۹.۵ ملیارد دالر سرمایۀ افغانستان را وابسته به عملکرد طالبان به ویژه در زمینۀ تامین حقوق زنان و دختران و ایجاد یک حکومت همه شمول به رهبری طالبان در افغانستان خواندند.

از زمان به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان معاش‌های بسیاری از کارمندان ادارات دولتی پرداخت نشده از آن جمله گفته شده که معلمان و کارمندان صحی بیشتر از این بابت با مشکلات اقتصادی مواجه اند.

طالبان آزادی پول‌های منجمد شدۀ افغانستان از سوی امریکا را راه حل مشکلات اقتصادی این‌کشور خوانده اند.

XS
SM
MD
LG