لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۸

خواست جبهه مقاومت ملی از جامعه جهانی؛ رسیدگی به وضعیت حقوق بشری و جنایات طالبان


احمد مسعود٬ رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان
احمد مسعود٬ رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان

احمد مسعود٬ رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان در اعلامیه‌‌ای از سازمان‌های ملی و بین‌المللی خواسته تا اقدامات عاجل را برای رسیدگی به وضعیت حقوق بشری، حفظ حقوق انسانی و ختم جنایات بشری که ادعا می‌کند از سوی طالبان در حال رخ‌ دادن است، روی دست گیرند.

احمد مسعود٬ از جامعه جهانی خواسته است، تا زمانی که طالبان بر حفظ حقوق بشر و تشکیل دولت فراگیر تعهد نکنند، این حکومت شان را به رسمیت نشناسد.

جبهه موسوم به مقاومت ملی سه‌شنبه (۲۰ میزان) با نشر این اعلامیه‌ به نقل از احمد مسعود همچنان از موضع‌گیری جامعه جهانی برای به رسمیت نشناختن حکومت طالبان به عنوان یک دولت و تاکید آن‌ها برای تشکیل دولت فراگیر استقبال کرده است.

در اعلامیه، جبهه مقاومت ملی خواستار نظامی شده که به اراده مردم و توسط پروسه مشروع و قانونی روی کار آمده باشد.

در این اعلامیه حمله انتحاری در مسجد سیدآباد کندز، خاموش کردن صدای معترضان و قتل‌های دسته جمعی در ولایت پنجشیر جنایت بشری دانسته شده و آن کار گروه طالبان خوانده شده است.

طالبان اما در جواب این اعلامیه احمد مسعود گفته اند این اظهارات به "واکنش" نمی‌ارزد.

بلال کریمی٬ عضو دفتر مطبوعاتی این گروه در صحبت با رادیو آزادی گفت: "آن‌ها (جبهه مقاومت ملی) امتحان خود را داده‌، جامعه بین‌الملل آن‌ها را خوب می‌شناسد."

احمد مسعود پیش از این نیز اظهارات مشابهی داشته است.

او در پیام ویدیویی در کنفرانس بین‌المللی کامبریج که در اوایل ماه میزان برگزار شد٬ نیز گفته بود که طالبان افغانستان را به پناه‌گاه امن برای تروریسم مبدل کرده‌اند.

طالبان اما پیش از این اطمینان داده اند که به هیچ گروهی تروریستی اجازۀ حضور در افغانستان و استفاده از خاک این کشور علیه کشور‌های دیگر را نخواهند داد.

جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود دو ماه پیش و پس از حاکمیت طالبان بر ۳۳ ولایت افغانستان، در پنجشیر تشکیل شد و در نخستین روزها از مردم خواسته شد تا برای مقابله با طالبان به این جبهه بپیوندند.

XS
SM
MD
LG