لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۱

وزیران خارجۀ امریکا، امارات عربی و اسرائیل امروز در واشنگتن ملاقات می‌کنند


دفتر مرکزی وزارت امور خارجه ایالات متحده در واشنگتن دی‌سی
دفتر مرکزی وزارت امور خارجه ایالات متحده در واشنگتن دی‌سی

وزیران خارجۀ امریکا، امارات متحدۀ عربی و اسرائیل امروز (چهارشنبه، ۲۱ ميزان) در واشنگتن باهم ملاقات می‌کنند.

ایران یکی ازموضوعات شامل آجندا است.

این گردهمایی سه جانبه درحال برگزار می‌شود که حکومت رئیس جمهور جوبایدن تلاش می‌کند که روند عادی شدن روابط میان اسرائیل وکشورهای عربی خلیج فارس گسترش یابد.

این روند ازسوی حکومت سابق امریکا به رهبری دونالد ترمپ آغاز شده است. انتونی بلینکن وزیرخارجۀ امریکا با همتایان اسرائیلی و اماراتی خود یائیر لاپید و شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان نشست‌های دوجانبه نیز خواهند داشت.

نگرانی مشترک درمورد ایران که انتظار می‌رود در صدرآجندای این نشست قرار داشته باشد، اسرائیل و کشورهای عربی خلیج فارس را با هم نزدیک ساخته و سبب توافقاتی موسوم به "توافقات ابراهیم" شده است.

این توافقات منجر به عادی شدن روابط اسرائیل با امارات، بحرین والمغرب شده است.

عرب‌ها و یهودیان خود را خویشاوند همدیگر و از نسل ابراهیم می‌دانند.

رئیس جمهور سابق دونالد ترمپ توافقات ابراهیم را یک دست‌آورد بزرگ حکومت خود عنوان می‌کرد.

حکومت کنونی امریکا به رهبری جوبایدن هم ازاین توافقات ستایش کرده و انتقاداتی را که گویا توافقات ابراهیم حق فلسطینیان را نادیده گرفته رد کرد.

یک مقام ارشد وزارت خارجۀ امریکا گفت:" توافقات ابراهیم در راستای دستیابی به یک شرق میانۀ بیشتر مسالمت‌آمیز و شگوفا کمک خواهد کرد."

این مقام که نخواسته نامش ذکر شود به خبرنگاران گفته که ایالات متحده امیدوار است که عادی شدن روابط میان اسرائیل وکشورهای عربی منجر به پیشرفت گفتگوها میان فلسطینیان و اسرائیل نیز شود.

وی افزود که ایالات متحده، اسرائیل و امارات متحدۀ عربی تشکیل گروه‌های کاری را برای گسترش همکاری درعرصه‌های انرژی، آب و همزیستی مذهبی اعلان خواهند کرد.

اسرائیل و امارات بعد از اینکه در سپتمر سال ۲۰۲۰ توافقنامۀ عادی‌سازی روابط را امضا کردند از برخی دست‌آورد‌ها گزارش دادند.

اسرائیل توانست که خود را از انزوا درمنطقه برهاند و ابوظبی هم ابراز امیدواری کرد که در دهۀ آینده به قیمت یک تریلیون دالر فعالیت اقتصادی داشته باشد.

مقام وزارت خارجۀ امریکا بدون جزئیات بیشتر گفته که حکومت رئیس جمهور بایدن برای گسترش عادی‌سازی روابط فعالانه تلاش می‌کند.

XS
SM
MD
LG