لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۷

'روند توزیع کمک‌ها برای متضررین خشکسالی در افغانستان، از سر گرفته می‌شود'


آرشیف، روند توزیع کمک‌ها برای مردم افغانستان
آرشیف، روند توزیع کمک‌ها برای مردم افغانستان

وزارت دولت درامور رسیدگی به حوادث طبیعی افغانستان از آغاز دوبارۀ روند توزیع کمک‌ها برای متضررین خشکسالی در ولایت‌ها خبر می‌دهند.

داوود که باشندۀ ولایت بادغیس است می‌گوید، به دلیل خشکسالی و مشکلات اقتصادی محل زندگی‌اش را ترک کرده و اکنون در یکی از کمپ‌های بیجا شدگان درهرات زندگی می‌کند.

او به رادیوآزادی گفت که خشکسالی بیچاره شان کرده و ازچند ماه به این سو به هرات آواره شده است.

او افزود: "من فعلاً در ولسوالی کرخ ولایت هرات زندگی دارم و من از خاطر خشکسالی محل خود را ترک کرده‌ام. در اینجا هم مردم با گرسنگی و فقر روبه‌رو هستند. اینجا هم وضعیت خوبی نداریم، ما چه کنیم؟ توان رفتن به کدام کشور دیگر را هم نداریم."

خشکسالی در ولایت غور
خشکسالی در ولایت غور

خشکسالی درشماری دیگر از ولایت‌ها به کشت و زراعت دهاقین نیز آسیب شدید رسانیده است.

حاجی عبدالکریم، یکی از بزرگان ولسوالی قیصار ولایت فاریاب به رادیوآزادی گفت که مردم به سبب خشکسالی نتوانستند حاصلات خوب برداشت کنند.

آقای عبدالکریم افزود: "امسال گندم‌ها حاصل نداد، مردم مواد غذایی ندارند و بعضی هم مالدارهستند، اما با وضعیت بدی زندگی دارند، برف و باران نیست خشکسالی است و مردم زیاد پریشان هستند."

متضررین خشکسالی از حکومت سرپرست طالبان و موسسه‌های امدادرسان می‌خواهند که به مشکل‌شان رسیدگی کنند.

در این حال وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی افغانستان خشکسالی افغانستان را متاثر از تغییرات اقلیمی جهان می‌داند و از تلاش‌ها به هدف رسانیدن کمک به متضررین خبر می‌دهد.

مسوولان این وزارت به رادیوآزادی گفتند که ولایت‌های غور، بادغیس، فاریاب، سرپل، فراه و جوزجان از لحاظ آسیب‌پذیری از خشکسالی درکته گوری نخست و دیگر ولایت‌ها در کته گوری دوم قرار دارند.

احمد نافع، رئیس بخش حالات اضطرار این وزارت در مورد روند رسیدگی به متضررین وتوزیع کمک‌ها به آنان گفت: "خوشبختانه پس ازاینکه پیش بینی صورت گرفت مواد غذایی و غیرغذایی کمک شده ازسوی کشورها درهماهنگی با والیان در ذخایرانتقال یافته و اکنون توزیع آن به متضررین بخصوص دهاقین جریان دارد."

آقای نافع گفت که با تحول جدید که درکشور رونما شد، روند توزیع متوقف شده بود، اما حالا این روند به گونۀ عادی ادامه دارد.

او گفت که گفت‌وگوها به هدف کمک‌رسانی به بیجا شدگان خشکسالی با نهادهای امدادرسان ادامه دارد.

این درحالیست که اخیراً کمیساری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهجویان گفته است، جهانیان کمکی را که با افغانستان وعده کرده‌اند، باید هرچه زودتر فراهم کنند.

وال استریت ژورنال نیز در گزارشی نوشته که از میان 34 ولایت افغانستان خشکسالی ۲۵ ولایت را فرا گرفته و این موضوع وضعیت زندگی ۱۴ میلیون نفر را متأثر کرده‌ است.

این روزنامه به نقل از ریچارد ترینچارد، رئیس سازمان غذا و زراعت سازمان ملل متحد در افغانستان (اف‌ای‌او) نوشته است که این شدیدترین خشکسالی است که افغانستان در ۳۵ سال گذشته تجربه کرده است.

او افزوده که این موضوع زندگی کشاورزان را نیز با مشکلات زیاد اقتصادی روبه‌رو کرده است.

XS
SM
MD
LG