لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۶

بیش از یک هزار زن تجارتپیشه پس از به قدرت رسیدن طالبان ورشکست شده اند


آرشیف، یک غرفه صنایع دستی زنان تجارتپیشه در یک نمایشگاه تجاری در هرات
آرشیف، یک غرفه صنایع دستی زنان تجارتپیشه در یک نمایشگاه تجاری در هرات

مسئولان اتاق تجارت و صنایع زنان در هرات میگویند که بیش از یک هزار زن تجارتپیشه پس از به قدرت رسیدن طالبان ورشکست شده اند و حالا هیچ روزنه امیدی برای بقای تجارتشان ندارند. این زنان از گروه طالبان میخواهند که مانع فعالیت اقتصادی زنان نشوند، چرا که بسیاری از آنان، تنها نان آوران خانه‌های‌شان هستند.

مریم جامی الاحمدی، یکی از زنان تجارت پیشه هرات که با سقوط حکومت افغانستان به دست طالبان، هست و بودش ضرب در صفر شده است.

او بیش از یک دهه در بخش پروسس و بسته‌بندی سبزی‌جات و زعفران برای حدود ۶۰ تن فرصت شغلی ایجاد کرده بود. اما حالا میگوید که کمرش زیر بار قرض خمیده شده و فرار از ورشکستگی، بیشتر به یک معجزه میماند.

شماری از از کارگران زن در فصل چیدن زعفران در هرات
شماری از از کارگران زن در فصل چیدن زعفران در هرات

بانو الاحمدی می‌گوید: "بازارها در داخل و خارج افغانستان، با آمدن طالبان به روی ما بسته شد و مجبور شدیم که دروازه شرکت را به روی کارمندان خود بسته کنیم. در حدود هشت میلیون افغانی خود من ضرر کردم و جبران این ضرر برای من سخت است."

مریم جامی الاحمدی در کنار تجارت، عضویت اتاق صنایع و تجارت زنان هرات را نیز دارد، اما میگوید که طی دو ماه اخیر بیش از هزار زن تجارتپیشه ورشکست شدهاند و باید طالبان، به کار و تجارت زنان احترام بگذارند.

او می‌گوید: "بیشتر از ۱۳۰۰ نفر خانمها در شهر و ولسوالیهای هرات مصروف تجارتهای کوچک بوده اند. با قاطعیت میتوانم بگویم که تمام تجارتهای این زنان در دوران طالبان متوقف شده و حالا این زنان ورشکست شده اند."

با سقوط رژیم طالبان با حمله ائتلاف جهانی به رهبری ایالات متحده امریکا در سال ۲۰۰۱ میلادی، فصل تازه برای رشد زنان باز شد و شمار زیادی از زنان به شمول نسرین کشاورز به فعالیتهای اقتصادی دست زدند.

تا دو ماه پیش در این کارگاه خیاطی نسرین، بیش از ۴۰ نفر فعالیت داشتند، اما حالا تمام ماشینهای خیاطی از فعالیت بازمانده.

یک بانوی کارگر در یک شرکت خیاطی در هرات
یک بانوی کارگر در یک شرکت خیاطی در هرات

نسرین کشاورز میگوید زیر پرچم طالبان، امیدی برای داوم تجارتاش در خوشبینانه‌ترین حالت متصور نیست.

بانو کشاورز می‌افزاید:‌ "با ورود طالبان به شهر هرات کار و بار ما متوقف شد. چیزی که بیشتر از همه چیز ناراحت کرد، این بود که خانمها را طالبان به انزوا کشاندهاند و ما زنان روحیه خود را از دست دادیم."

مقامهای محلی طالبان در هرات تأکید دارند که در چوکات اسلامی فعالیت زنان در فعالیتهای اقتصادی محدودیتی ندارد. مولوی شیراحمد عمار، معاون والی طالبان برای هرات از زنان تجارتپیشه میخواهد که منتظر دستور رهبری‌شان برای از سرگیری کارشان باشند.

زنان تجارتپیشه پرورش پیله و ریسنده تارابریشم درهرات
زنان تجارتپیشه پرورش پیله و ریسنده تارابریشم درهرات

او گفت: "امارات اسلامی که خدمتی که خواهران و بخش اناث در ولایت هرات میکند، در چوکات شریعت اسلامی باشد، هیچ ممانعتی از طرف امارت اسلامی نیست."

از تسلط طالبان بر شهر هرات دو ماه میگذرد، اما در این مدت بسیاری از زنان از کارکردن در اداره‌های دولتی و خصوصی محروم شدهاند. این در شرایطی صورت گرفته که بخشی از این زنان نان آوران خانه‌های‌شان هستند.

زنان کارآفرین همچو مریم جامی الاحمدی و نسرین کشاورز از طالبان میخواهند که با وضع محدودیت بر زنان، خاطرات دوران نخست حاکمیتشان را در ذهن‌شان تازه نکنند و به جای آن از حق کار زنان حمایت کنند.

XS
SM
MD
LG