لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۷

سفر برخی وزیران خارجه کشورهای اسلامی به کابل؛ هدف و اجندای این سفر چیست؟


میدان هوایی کابل
میدان هوایی کابل

وزیران خارجه شماری از کشورهای اسلامی راهی کابل هستند و تا اکنون از سفر وزیران خارجۀ ترکیه و اندونیزیا خبر داده شده.

مولود چاوش اوغلو٬ وزیر خارجه ترکیه گفته که از وزیران خارجه سایر کشورهای اسلامی نیز تعهد گرفته است.

به اساس گزارش‌ها ، وزیران خارجه برخی کشورهای اسلامی می‌خواهند در جریان سفر شان به کابل با طالبان در مورد اجازۀ تحصیل دختران و این که ممنوعیت آموزش دختران در تخطی با اصول اسلامی است، صحبت کنند.

از ۱۵ اگست زمانیکه طالبان کنترل شهر کابل را در دست گرفتند، دختران بالاتر از صنوف ششم را از رفتن به مکتب منع کردند، تا کنون صرف در سه ولایت کندز، بلخ و جوزجان به دختران اجازه شده که آموزش را بالاتر از صنف ششم ادامه دهند.

شماری از دانش آموزان در کابل
شماری از دانش آموزان در کابل

الهام صداقت، شاگرد یک مکتب در شهر مزار شریف، به خبرگزارش اسوشیتد پرس گفت: "ما از آغاز مکاتب در سطح مزار شریف بسیار خوشحالیم و امیدواریم مکاتب سایر ولایات نیز به زودی باز شود و دختران بتوانند به درس تحصیلات‌شان ادامه دهند."

قبل از ولایت بلخ، مکتب‌ها در ولایت کندز باز شدند.

ثنا کاکر، یک متعلم صنف دوازدهم لیسه نسوان سه درک ولایت کندز، هم به رادیو آزادی گفت که از باز شدن مکتب‌ها خوشحال است: "مکاتب باز هستند، معلمان به موقع به مکتب می‌آیند. ما هم دروس خود را می‌خوانیم. اکنون بهتر از گذشته آرامی شده و مشکلی وجود ندارد."

طالبان در دوران حکومت نخست‌شان در سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ میلادی دختران را از تحصیل و زنان را از کار منع کرده بودند.

امیرخان متقی٬ سرپرست وزیر خارجه طالبان سه‌شنبه در قطر گفت٬ آن‌ها می‌خواهند که مکتب‌های دختران باز شود و می‌خواهند تا فضای مناسب برای آموزش دختران ایجاد کنند.

تا هنوز معلوم نیست که چی وقت مولود چاوش اوغلو٬ وزیر امور خارجۀ ترکیه و رینو مارسودی٬ وزیر امور خارجه اندونیزیا به کابل خواهند رفت.

مولود چاوش اوغلو دیروز در یک کنفرانس خبری گفت که این سفر تا چند روز دیگر انجام خواهد شد.

مولود چاوش اوغلو٬ وزیر خارجه ترکیه
مولود چاوش اوغلو٬ وزیر خارجه ترکیه

وزیر امور خارجه ترکیه همچنین دیروز در نشست خبری مشترک با همتای اندونیزیایی‌اش گفت که در مورد این موضوع در ماه گذشته در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با رینو مارسودی گفتگو کرده و شماری دیگر از وزیران خارجۀ سایر کشورهای اسلامی نیز از این مفکوره استقبال کرده‌اند.

به گفته چاوش اوغلو، یکی از اهداف سفر او به کابل، کمک به ایجاد شرایط لازم برای کمک‌های بشری به افغانستان است.

رجب طیب اردوغان٬ رئیس جمهور ترکیه نیز سه‌شنبه در اجلاس خاص گروه جی ۲۰ که برای بحث در مورد افغانستان دایر شده بود٬ پیشنهاد کرد که این گروه یک گروپ کاری دایمی برای افغانستان ایجاد کند تا با بحران بشری در آنجا رسیدگی کرده٬ طالبان را برای ایجاد یک حکومت فراگیر تشویق کند.

XS
SM
MD
LG