لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۵

امیرخان متقی با یک هیئت بلندپایه به ترکیه رسیده است


امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ افغانستان
امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ افغانستان

سرپرست وزیر امور خارجۀ طالبان با یک هیئت بلندپایه به ترکیه رسید.

در حالی که قرار است در آیندۀ نزدیک وزیران خارجۀ برخی کشورهای اسلامی به کابل سفر کنند، امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ افغانستان در راس یک هیئت بلندپایه به ترکیه رسید.

ذبیح‌الله مجاهد، معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ امروز (پنج‌شنبه) به رادیوی آزادی گفت که این سفر برای افغانستان مهم است و امیدواری وجود دارد که نتایج خوبی را در پی داشته باشد.

آقای مجاهد این هیئت را مرتبط به سفر وزیران خارجۀ برخی کشورهای اسلامی در چند روز آینده به افغانستان دانست.

او با استقبال از سفر وزیران خارجۀ برخی کشورهای اسلامی به کابل گفت که این یک گام مهم در بخش سیاسی است.

ذبیح‌الله مجاهد، معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان
ذبیح‌الله مجاهد، معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان

آقای مجاهد افزود: "در پیوند به آجندا و چگونگی سفر در آنجا بحث خواهد شد، اما در مجموع این یک گام مهم است و اگر این سفر انجام شود، روابط ما با کشورهای اسلامی را تقویت خواهد کرد و برای به رسمیت شناختن نیز سودمند خواهد بود. به طور کل برای مردم افغانستان سودی زیادی خواهد داشت و در بخش سیاسی هم یک گام مهم خواهد بود و افغانستان در میان کشورهای اسلامی مهم است و این سفر هم این اهمیت را نگه خواهد داشت."

سرپرست وزارت خارجۀ افغانستان در حالی به ترکیه سفر کرده که دیروز (چهارشنبه) مولود چاوش اوغلو، وزیر خارجۀ این کشور در نشست یک نشست خبری با همتای اندونیزیایی‌اش از سفر وزیران خارجۀ برخی کشورهای اسلامی به کابل خبر داد.

مولود چاوش اوغلو، وزیر خارجۀ این ترکیه
مولود چاوش اوغلو، وزیر خارجۀ این ترکیه

هر چند تاریخ دقیق این سفر مشخص نشده، اما وزیر خارجۀ ترکیه گفت که این سفر در روزهای آینده انجام خواهد شد.

از سوی دیگر شیخ محمد بن عبدالرحمان آلثانی، وزیر خارجۀ قطر گفته که اگر جهان با افغانستان قطع رابطه کند، این یک اشتباه بزرگ خواهد بود.

او همچنین گفته که اکنون موضوع به رسمیت شناختن طالبان بحث کشورش نیست، اما آمادۀ کار کردن با دولت افغانستان است.

وزیر خارجه قطر افزوده که در حال حاضر افغانان به کمک های بشر دوستانه نیاز دارند و جهان باید بدون هیچ درنگی در این راستا گام‌های مهم بردارد.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که سه شنبۀ هفته جاری کشورهای بزرگ صنعتی جهان یا گروه جی ۲۰ در پیوند به افغانستان نشست برگزار کردند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در این نشست پیشنهاد کرد که گروه جی ۲۰ باید یک گروه کاری دایمی برای افغانستان ایجاد کند که به بحران بشری در این کشور رسیدگی کند و طالبان را وادار به تلاش برای ایجاد یک سیستم دولتی گسترده کند.

XS
SM
MD
LG