لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۲

شکایت مردم کابل از افزایش بی‌پیشینه مواد خوراکی و سوخت در کشور


یک دکاندار در مندوی کابل
یک دکاندار در مندوی کابل

در آستانه فصل زمستان مردم از افزایش بهای بی پیشینه مواد خوراکی و مواد سوخت شکایت دارند.

با فرا رسیدن فصل زمستان در حالیکه بیشتر مردم بیکار شده اند و اکثریت کارمندان دولت معاش ماهانه شان را اخد نکرده اند افزایش بهای مواد خوارکی و مواد سوخت در افغانستان از چالش های جدی دیگری است که مردم با آن رو به رو اند.

عبدالشکور باشنده شهر کابل در صحبت با رادیو آزادی می گوید، این وضعیت او و خانواده اش را نگران ساخته است وی از حکومت طالبان می‌خواهد که در جلوگیری این معضل رسیدگی کند.

او می‌افزاید: "متاسفانه قیمتی به اوج خود رسیده فعلاً یک بوجی آرد در بازار ها۲۴۰۰ تا ۲۵۰۰ به فروش می رسد، یک پیپ روغن که ۱۲ صد قیمت داشت حال قیمت آن به ۲۷۰۰ رسیده است و همین گونه برنج و نان خشک که دوصد پنجا گرام بود و اکنون به ۲۰۰ گرام کاهش یافته است. از مسوولین امارت اسلامی میخواهیم در کنترول نرخ ها توجه کنند."

مندوی شهر کابل
مندوی شهر کابل

از سویی هم فرهاد یکی دیگر باشنده‌های شهر کابل که کارمند دولت بود و اکنون بی کار شده است، از افزایش بهای چوب و مواد اولیه شکایت دارد.

او می‌گوید: "با حاکمیت طالبان در افغانستان قیمت های مواد اولیه رو به افزایش است اکنون مردم وظایف خود را هم از دست دادند و موسسات افغانستان را ترک کرده اند. مردم چیزی به خوردن ندارند و قیمت چوب، زغال، گاز و تیل خیلی زیاد بلند رفته است."

با این حال مسوولان اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان می گویند، با اینکه در حال حاضر مشکلات در بخش واردات و صادرات کالاها وجود ندارد اما قیمت مواد خوراکی و نفت در بازارهای جهانی بلند رفته است.

توکل احمدیار رئیس عمومی این اتاق به رادیو آزادی می گوید، اکنون قیمت هر تن آرد و دیگر مواد خوراکی از جمله برنج و روغن از ۷۰ الی صد دالر افزایش یافته است.

احتکار از سوی بازرگانان یکی از علت‌های عمدۀ افزایش بهای موادخوراکی و مواد سوختی در کشور است.
احتکار از سوی بازرگانان یکی از علت‌های عمدۀ افزایش بهای موادخوراکی و مواد سوختی در کشور است.

آقای توکل گفت: "مواد خوارکی در عموم چالش این است که زمانی که ما از بازارهای خارجی قزاقستان یا روسیه کالا وارد می‌کردیم ارزان بود، اما اکنون در بازارهای جهان کالاها از ۷۰ الی ۱۰۰ دالر افزایش یافته است."

آقای احمدیار می‌افزاید که بحران بانکی نیز از مشکلات عمده است که تاجران را با مشکل مواجه ساخته است.

شماری از آگاهان امور اقتصادی هرچند یکی از علت‌های افزایش مواد خوارکی را تورم اقتصادی در کشورهای همسایه عنوان می‌کنند اما می‌گویند که این تورم نسبت به افزایش بی پیشینه مواد در افغانستان کم است.

آنان احتکار از سوی بازرگانان را یکی از علت‌های عمدۀ افزایش بهای موادخوراکی و مواد سوختی در کشور است.

خواستیم در این مورد نظر مقام‌های حکومت طالبان را نیز داشته باشیم، اما با تماس های مکرر موفق به این کار نشدیم.

XS
SM
MD
LG