لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۳

پوتین: داعش در صدد تقویت بحران و تنفر مذهبی در جمهوریت‌های روسیه است


ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه

رئیس جمهور روسیه، حضور وابسته‌های گروه دولت اسلامی معروف به داعش در افغانستان را برای کشورهای آسیای میانه تهدید می‌خواند.

ولادیمیر پوتین دیروز (جمعه، ۲۳ میزان) در نشست رهبران کشورهای مشترک المنافع گفت که هدف وابسته‌های داعش، ایجاد بحران‌های مذهبی و تنفر میان مردم در منطقه است: "بر اساس اطلاعات ما، شمار اعضای گروه دولت اسلامی در شمال افغانستان به حداقل ۲۰۰۰ تن می‌رسد. رهبران آنها می‌خواهند در کشورهای آسیای میانه و جمهوریت‌های روسیه نفوذ داشته باشند. به این ترتیب می‌خواهند بحران و تنفر مذهبی را تقویت کنند."

پوتین افزود که شاید برخی از تروریستان می‌خواهند به نام پناهنده وارد کشورهای آسیای میانه و جمهوری‌های تحت قلمرو روسیه شوند.

رئیس جمهور روسیه در حالی از تهدید وابسته‌های گروه داعش از افغانستان، به منطقه هشدار داده که در داخل افغانستان، این گروه مسئولیت چندین حمله مرگبار را پذیرفته.

حمله ۲۶ اگست در میدان هوایی کابل و انفجار ۸ اکتوبر در مسجد شیعیان در ولایت کندز، از مثال هایست که پس از تسلط طالبان بر افغانستان، مسئولیت‌هایش را شورشیان داعش پذیرفته اند.

در جریان روز گذشته، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه علاوه بر تهدید داعش برای افغانستان و منطقه، همچنان گفت که کشورهای مشترک المنافع نباید برای به رسمیت شناختن طالبان از عجله کار گیرند.

پوتین از رهبران کشورهای مشترک المنافع خواست تا پس از مشوره در مورد به رسمیت شناختن طالبان تصمیم بگیرند.

اما رئیس جمهور روسیه تاکید کرد که با طالبان در ارتباط خواهند بود.

وزارت خارجه طالبان گفته که در نشست چهارشنبه پیشرو در مسکو، هیئت آنها را مولوی عبدالسلام حنفی معاون رئیس الوزرای طالبان رهبری می‌کند.

خبرگزاری تاس روسیه به نقل از الحنفی وردک که او را یکی از سخنگویان طالبان معرفی کرده، نقل کرده که گفته است، دیدار طالبان از مسکو، به دعوت رهبری روسیه صورت می‌گیرد.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه
ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه

پیش از این ماریا زخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفته بود که مسکو منتظر است تا از هیئت طالبان روز چهارشنبه (۲۸ میزان) میزبانی کند و با آنها مشوره‌ها در مورد افغانستان را به بحث گیرد.

قرار است یک روز پیشتر از آن نشست چهار جانبه میان نماینده‌های روسیه، امریکا، چین و پاکستان در مسکو برگزار شود و در آن روی مسئله افغانستان بحث صورت گیرد.

XS
SM
MD
LG