لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۹

خواست دختران رباتیک از طالبان: دروازه‌های مکاتب را به روی تمام دختران باز کنید


آرشیف، اعضای تیم روباتیک دختران افغانستان در ولایت هرات
آرشیف، اعضای تیم روباتیک دختران افغانستان در ولایت هرات

تیم دختران رباتیک افغانستان با انتشار ویدیویی در صفحه رسمی‌شان از طالبان خواستند که دروازه مکاتب را به روی دختران دانش‌آموز باز کنند.

این دختران گفته اند که نسل جوان اشتیاق زیادی به آموزش دارند و این حق اساسی نباید از آنان گرفته شود.

در این ویدیو که شام جمعه در صفحه فیسبوک دختران رباتیک افغان نشر شده، از طالبان خواسته شده که دروازه مکاتب را به روی دختران دانش‌آموز باز کنند.

این دختران که سه ربات دست‌ساز‌شان را برای مسابقات "فرست گلوبل" کاندید کرده اند، گفته اند اگر زمینه پیشرفت دختران میسر باشد، می‌توانند در سطح جهان برای افغانستان افتخار آفرینی کنند.

الهام یکی از این دختران گفته آنان درس‌های‌شان را در قطر به گونه آنلاین از سر گرفته اند اما دیگر هم‌صنفی‌هایش در افغانستان سرنوشت تعلیمی‌شان نامعلوم است.

او خواستار باز شدن دروازه‌های مکاتب به روی دختران است: "همین‌قسم که همه ما اینجا خیلی خوشحالیم و دوباره مکاتب خود را آغاز کردیم، تمام دوستان و هم‌صنفی‌های ما آرزو دارند که چه وقت دوباره مکاتب باز شوند و سر صنف‌های‌شان بروند، نسل نوین افغانستان نسل متقاوت با آرزوهای بزرگ است و من آرزو دارم جوانان افغانستان روزی جهان را تغییر دهند."

شبنم نورزی عضو دیگر این تیم گفته دختران نسل امروز اشتیاق زیادی به آموزش و پیشرفت دارند و این حق اساسی نباید از آنان گرفته شود: "چیزی که ما را انگیزه می‌دهد این است که همه نسل جوان اشتیاق زیادی دارند که هرچه زودتر بتوانند به درس‌های‌شان ادامه دهند، این نه تنها خواست من بلکه خواست همه است که طالبان اجازه دهند دختران صنوف هفتم تا دوازدهم مانند پسران بتوانند به مکتب بروند."

با اینکه بلال کریمی عضوم دفتر مطبوعاتی طالبان در باره بازگشایی مکاتب جزئیات تازه نداد اما یک مقام سازمان ملل متحد می‌گوید طالبان اطمینان داده اند که دروس دانش‌آموزان دختر از صنف هفت تا دوازده بزودی آغاز خواهد شد.

عمر عبدی معاون یونیسف یا صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای اطفال در مقر ملل متحد به خبرنگاران گفته که لیسه‌های دخترانه در بلخ، جوزجان، سمنگان، کندز و ارزگان از قبل گشوده شده اند.

آقای عبدی که هفته گذشته از کابل بازدید کرده می‌افزاید که سرپرست وزارت معارف به وی اطمینان داده که حکومت طالبان برای ادامۀ تدریس دختران بالاتر از صنف شش، روی یک طرزالعمل کار می‌کند که ظرف یک یا دو ماه تکمیل خواهد شد.

از زمان حاکمیت طالبان، میلیون‌ها شاگرد دختر از ۲۷ روز به این‌سو از آموزش محروم مانده اند.

پیش از این نیز سازمان عفو بین‌الملل از حکومت طالبان خواسته که دانش آموزان دختر را از آموزش‌ محروم نسازد.

XS
SM
MD
LG