لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۰

قرار است مسکو میزبان یک نشست با اشتراک طالبان، در مورد افغانستان باشد


آرشیف، شماری از مقام‌های ارشد طالبان در مسکو
آرشیف، شماری از مقام‌های ارشد طالبان در مسکو

قرار است مسکو به روز چهارشنبه (۲۸ ميزان) میزبان یک نشست در مورد افغانستان باشد.

در این نشست از نماینده‌های طالبان، ایالات متحده، چین و پاکستان دعوت شده است.

طالبان اشتراک‌شان در نشست بعدی مسکو در مورد افغانستان را تایید کردند.

انتظار میرود که این نشست به روز چهارشنبه ۲۰ اکتوبر برگزار شود.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی و معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان در مورد اشتراک هیئت طالبان در نشست مسکو شام دیروز به رادیو آزادی گفت: "در کنفرانس مسکو یک هیئت امارت اسلامی به رهبری مولوی عبدالسلام حنیفی معاون رئیس الاوزا شرکت خواهد کرد و از افغانستان نمایندگی خواهد کرد."

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی و معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان
ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی و معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان

پیش از این ضمیرکابلوف نماینده ویژه رئیس جمهور پوتین برای افغانستان هم اشتراک هیئت طالبان در نشست روز چهارشنبه مسکو را تایید کرده بود، اما نگفته بود که در این هیئت کی‌ها شامل اند.

در نشست مسکو نماینده‌های ایالات متحده امریکا، چین و پاکستان اشتراک خواهند کرد، اما خبرگزاری رویترز گفته که مسکو از نماینده‌های هند و ایران هم خواسته که در این نشست سهم بگیرند.

رسانه‌های روسی همچنان به نقل از ضمیر کابلوف گزارش داده اند که یکروز پیش از برگزاری نشست مسکو در مورد افغانستان، نماینده‌های امریکا، چین، روسیه و پاکستان در یک نشست مقدماتی با هم دیدار خواهند و به گفتۀ او در این نشست تلاش می‌شود تا آنها به یک موقف مشترک در مورد تحولات اخیر افغانستان برسند.

پیش از این گزارش شده بود که از عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصاحه ملی و حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان هم دعوت شده تا در نشست روز چهارشنبه مسکو اشتراک کنند.

اما خبرگزاری باختر به نقل از سفارت روسیه در کابل خبر دعوت از عبدالله عبدالله و حامد کرزی را رد کرده و گفته که در فهرست اشتراک کننده‌ها نام‌های آنها شامل نیست.

مسکو پیش از این در ماۀ مارچ یک کنفرانس بین‌المللی را در مورد افغانستان میزبانی کرد که در آن نماینده‌های روسیه، چین و پاکستان با نشر اعلامیۀ مشترک از طرف‌های درگیر جنگ خواستند که به یک توافق صلح برسند و دست از خشونت بکشند.

آرشیف، نشست بین‌المللی صلح در مسکو، ۱۸ مارچ ۲۰۲۱
آرشیف، نشست بین‌المللی صلح در مسکو، ۱۸ مارچ ۲۰۲۱

در این اعلامیۀ همچنین آمده بود که براساس قطعنامۀ ۲۵۱۳ شورای امنیت سازمان ملل، امریکا، روسیه، چین و پاکستان از احیای امارت اسلامی در افغانستان حمایت نخواهند کرد.

اما نشست بعدی مسکو به روز چهارشنبه(۲۸ ميزان) در حالی برگزار میشود که طالبان در افغانستان قدرت را در دست دارند و با وجود ادعا‌ها در مورد تامین امنیت سرتاسری، حکومت طالبان با تهدید ادامۀ حملات مرگبار از سوی داعش رو به رو است.

از زمان به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان داعش مسئولیت برخی از حملات سرخط ساز و مرگبار را در این کشور به عهده گرفته از جمله حملۀ روز جمعه بر مسجد شعیان در کندهار که ده‌ها کشته و زخمی به جای ماند.

روسیه در حال حاضر نگران گسترش فعالیت گروه داعش در افغانستان و تهدید آن بر کشورهای آسیای مرکزی است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به روز چهارشنبه گذشته گفته بود که گروه داعش در حال انتقال افراد با تجربۀ عملیاتی‌اش از سوریه و عراق به افغانستان است.

اما طالبان این موضوع را رد کرده اند.

XS
SM
MD
LG