لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۶ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۵

کمپاین سراسری واکسین پولیو در افغانستان آغاز می‌شود


آرشیف، جریان تطبیق واکسین ضد پولیو
آرشیف، جریان تطبیق واکسین ضد پولیو

سازمان صحی جهان می‌گوید، حکومت به رهبری طالبان از آغاز کمپاین خانه به خانۀ واکسین ضد پولیو در سراسر افغانستان حمایت کرده است.

این سازمان در خبرنامه‌ای نوشته که روند تطبیق واکسین ضد پولیو در هشتم ماه نومبر آغاز خواهد شد.

در ۳ سال گذشته این نخستین بار است که تمام کودکان زیر ۵ سال در افغانستان از واکسین ضد پولیو بهره‌مند خواهند شد.

سازمان صحی جهان در خبرنامه‌اش نوشته است که در این کمپاین ۳.۳ میلیون کودکی که در سال‌های گذشته به دلایل مختلف از واکسین محروم مانده اند، شامل خواهند شد.

پیش از این سازمان صحی جهان و حکومت پیشین افغانستان بارها طالبان را متهم به ممانعت برای تطبیق واکسین ضد پولیو به کودکان در برخی مناطق کرده بودند. اما طالبان این ادعا را رد می‌کند.

روند تطبیق کمپاین واکسین خانه به خانۀ فلج کودکان در افغانستان زمانی با مشکل مواجه شد که در ۱۵ جون سال‌جاری در یک روز در ننگرهار ۵ واکسیناتور کشته و ۴ تن دیگرشان زخمی شدند.

آرشیف، جسد یک رضاکار کمپاین واکسین پولیو که از سوی افراد مسلح در ننگرهار کشته شد
آرشیف، جسد یک رضاکار کمپاین واکسین پولیو که از سوی افراد مسلح در ننگرهار کشته شد

دوپنگ لو، نمایندۀ سازمان صحی جهان در افغانستان این کمپاین را در راستای جلوگیری از پولیو یا فلج کودکان یک گام مهم دانسته و گفته که جلوگیری از فلج کودکان باید در اولویت باشد.

گلاخان ایوب، مسئول معافیت کتلوی وزارت صحت عامۀ افغانستان هم از آمادگی‌های کامل این وزارت برای آغاز کمپاین واکسین ضد پولیو خبر می‌دهد: "در این کمپاین ما کودکانی را که به سال‌ها از واکسین پولیو بی‌بهره بودند، قطرات واکسین را به آنان می‌رسانیم. مقام‌های امارت اسلامی هم از این کمپاین حمایت کرده اند."

بر بنیاد معلومات وزارت صحت عامه طالبان، انتظار می‌رود که در این دور کمپاین نزدیک به ۱۰ میلیون دوز واکسین ضد فلج کودکان دریافت کنند.

از سویی هم صندوق وجهی کودکان سازمان ملل (یونیسف) فرصت کنونی را بهترین موقع برای پایان دادن به بیماری پولیو در افغانستان دانسته و افزوده که دومین کمپاین واکسین ضد پولیو در ماه دسمبر آغاز خواهد شد.

کمال شاه سید، مسئول ارتباطی برنامۀ پولیوی صندوق وجهی کودکان سازمان ملل (یونیسف) به رادیو آزادی گفت، تمام تلاش‌ها بر این است که هر کودک زیر ۵ سال واکسین دریافت کند: "این بار زمینه مساعد است و در افغانستان هیچ‌گونه مشکلی دیده نمی‌شود. تمام تلاش‌ها بر این خواهد بود که به آخرین کودک هم برسیم."

بر بنیاد معلومات سازمان صحی جهان، شمار مبتلایان به پولیو در افغانستان در سال گذشته به ۵۶ تن رسیده بود، اما در سال‌جاری تنها یک مورد به ثبت رسیده است.

سازمان ملل متحد از یک‌‌سو از آغاز کمپاین واکسین ضد فلج کودکان در افغانستان به عنوان یک خبر خوب یاد می‌کند، اما همزمان نگران مواجه شدن کودکان این کشور به سوء تغذیه است.

کودکی که واکسین ضد پولیو دریافت کرده کارمند صحی انگشتش را با رنگ نشانی می‌کند
کودکی که واکسین ضد پولیو دریافت کرده کارمند صحی انگشتش را با رنگ نشانی می‌کند

صندوق وجهی کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) پیش‌بینی کرده که تا پایان سال ۲۰۲۱ حدود ۳.۲ میلیون کودک زیر ۵ سال در افغانستان با سوء تغذیه شدید مواجه خواهند شد. بیماری که درمان آن دشوار خواهد بود.

یونیسف این وضعیت را بحرانی خوانده و از جامعۀ جهانی خواسته که هر چه زودتر باید برای جلوگیری از آن دست به کار شود.

یونیسف، افغانستان را کشوری با وضعیت بد و خطرناک برای کودکان دانسته و گفته که در کنار ناامنی، کودکان در مناطقی زندگی می‌کنند که با خشکسالی روبه‌رو اند.

این سازمان افزوده که کودکان به واکسین‌های نجات‌بخش دسترسی ندارند، سیستم صحی در حال از هم پاشیدن است و کمک‌های صحی هم به میزان چشم‌گیری کاهش یافته است.

به گزارش یونیسف، در حال حاضر کودکان زیادی با سوء تغذیه مواجه هستند که در وضعیت بدی به شفاخانه‌ها انتقال یافته اند و حتا نمی‌توانند که انگشت‌شان را حرکت دهند.

کودک مصاب به سوء تغذیه
کودک مصاب به سوء تغذیه

یونیسف خواستار کمک عاجل جامعۀ جهانی شده و از آنان می‌خواهد که هر چه زودتر به تهدیدات موجود علیۀ کودکان در افغانستان پایان دهند.

معین وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان هفتۀ پیش به رادیو آزادی گفت که سیستم صحی با وضعیت بدی مواجه است، اما نهادهایی را مسئول این کار دانست که کمک‌های شان را قطع کرده اند.

حکومت طالبان تعهد می‌سپارد که با رسیدن کمک‌های سازمان ملل و دیگر نهادهای امداد رسان که در بخش صحی تعهد کرده اند، وضعیت به حالت عادی برخواهد گشت.

XS
SM
MD
LG