لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۳

نشست دو روزه مسکو در مورد افغانستان امروز برگزار می‌شود


آرشیف، هیئت طالبان حین صحبت با ضمیر کابلوف نماینده خاص روسیه برای افغانستان در مسکو
آرشیف، هیئت طالبان حین صحبت با ضمیر کابلوف نماینده خاص روسیه برای افغانستان در مسکو

نشست دو روزه مسکو در مورد افغانستان امروز سه‌شنبه (۲۷ میزان) برگزار می‌شود.

انتظار می‌رود که در نشست فردای فارمت مسکو (چهارشنبه ۲۸ میزان) نمایندگان چین، پاکستان و کشور میزبان روسیه با طالبان ملاقات کنند.

قبل از این در مورد اشتراک نماینده امریکا هم سخن گفته شده بود اما شام دیروز دوشنبه ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه امریکا به خبرنگاران گفت که آنها در اجلاس مسکو شرکت نخواهند کرد.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه امریکا
ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه امریکا

اوافزود: "ما در مذاکرات مسکو اشتراک نمی‌کنیم. ترویکا+یک فورم بسیار موثر می‌باشد و ما خواهان تقویه روابط این فورم در‌آینده هستیم، ولی اکنون در موقعیتی قرار نداریم که دراجلاس این هفته اشتراک کنیم."

این کشورها قبل از مذاکرات مستقیم با طالبان، در جریان امروز جمع می‌شوند و نظر به خبرها در مورد شرایط کنونی افغانستان و روی ایجاد یک موقف مشترک به آن تلاش می‌کنند.

رسانه های روسی از قول ضمیر کابلوف نماینده خاص روسیه برای افغانستان در این مورد خبر داده اند.

طالبان تأیید کرده اند که یک هیئت آنها تحت رهبری عبدالسلام حنفی معاون رئیس الوزرای حکومت طالبان در اجلاس مسکو سهم می‌گیرد.

فارمت مسکو در سال ۲۰۱۷ برای بحث روی حل بحران افغانستان ترتیب شد و میزبانی آن طوری که از نام آن معلوم می‌شود بدوش روسیه است.

این فارمت که در گذشته با نام امارت اسلامی مخالفت نشان می‌داد اکنون با هیئت طالبان گفت‌وگو می‌کند.

فاروق فردا تحلیلگر مسائل مربوط به روابط روسیه و افغانستان در جواب به پرسش رادیو آزادی که طالبان از فارمت مسکو چه تقاضا خواهند کرد؟ گفت: "طالبان بر نام امارت اسلامی تاکید می‌کنند. ولی ببینیم که این پافشاری آنها با چه نوع واکنش جهانی رو به رو می‌شود. آیا طالبان حاضر اند که لویه جرگه را برگزار کنند و در مورد چگونگی نظام بعدی افغانستان با مردم گپ بزنند؟"

آقای فردا افزود طالبان برای بدست آوردن مشروعیت به یک استیج جهانی نیاز دارند که روسیه این زمینه را برای آنها فراهم ساخته.

روسیه فارمت مسکو را در یک زمانی دعوت کرده که در مورد تهدید های روز افزون گروه دولت اسلامی یا داعش در افغانستان نگرانی ها افزوده است.

به تازگی دیروز سه‌شنبه اولیگ سیرومولوتوف معاون وزارت خارجه روسیه به خبرگزاری تاس گفت نگرانی روسیه در مورد گروه داعش هر روز بیشتر می‌شود زیرا این گروه به امنیت منطقه تهدید بار می‌آورد.

سیرومولوتوف افزود هرچند از دید کنترل منطقوی داعش بسیار پیش نرفته، اما در بسیاری ولایات افغانستان هسته های شاخه خراسان این شبکه فعال اند.

بعد از به قدرت رسیدن طالبان کشورهای آسیای میانه هم در امتداد سرحدات خود با افغانستان سربازان را در حالت آماده باش قرار داده اند.

در همین راستا رور گذشته کشورهای عضو پیمان امنیت جمعی که شامل کشورهای شوروی سابق اند، در نزدیکی سرحدات افغانستان در خاک تاجیکستان تمرینات نظامی را آغاز کردند.

خبرگزاری دی‌پی‌ای جرمنی از قول مقامات این پیمان خبر داده که گفته اند این تمرینات تا روز شنبه ادامه دارد و در آن به سربازان در مورد برخوردهای سرحدی و عبور و مرور غیرقانونی از سرحدات آموزش داده می‌شود.

XS
SM
MD
LG