لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۰

ذبیح‌الله مجاهد: با یک موقف روشن در نشست مسکو شرکت می‌کنیم


عبدالسلام حنفی معاون رئیس الوزرای حکومت طالبان (وسط)
عبدالسلام حنفی معاون رئیس الوزرای حکومت طالبان (وسط)

حکومت طالبان می‌گوید که برای مطرح کردن موقف‌شان در نشست مسکو، فهرستی از موضوعات را آماده کرده است.

مسکو فردا چهارشنبه میزبان نشست در مورد افغانستان خواهد بود. یازده کشور به شمول همسایه‌گان افغانستان و کشورهای منطقه برای شرکت در این نشست دعوت شده است.

ذبیح‌الله مجاهد معین وزارت اطلاعات و فرهنگ و سخنگوی حکومت طالبان به رادیو آزادی گفت که هیئت آنان با یک موقف روشن در این نشست شرکت خواهند کرد: "هیئت ما تلاش‌ها به هدف گسترش روابط با کشورهای منطقه را افزایش داده است و در کنار آن موضوع به رسمیت شناختن امارت اسلامی را نیز مطرح می‌کند. برای شماری از کشورهای منطقه این نگرانی پیدا شده است که در مورد آن نیز گفت‌وگو می‌شود روی موضوعات تجارت نیز بحث می‌شود و اطمینان بدست می‌آید. ما با یک پکیج می‌رویم تا نظریات خود را با کشورها شریک کنیم و نظریات آنانرا نیز بشنویم امیدوارم که نتیجه بخش باشد."

ذبیح الله مجاهد سخنگو و معین وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان
ذبیح الله مجاهد سخنگو و معین وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان

بر اساس معلومات وزارت خارجه روسیه، موضوع مهم نشست مسکو به‌میان آوردن یک اجماع منطقه‌ای در مورد افغانستان است.

روسیه می‌گوید در کنار بحث روی دیگر موضوعات، روی ایجاد یک حکومت همه شمول با هیئت طالبان بحث خواهد شد.

روسیه در این نشست از امریکا، چین، هندوستان و از برخی کشورهای همسایه افغانستان به شمول پاکستان دعوت کرده است.

اما امریکا هر چند از این نشست اعلام حمایت کرده اما از حضورش در این نشست خود داری کرده است.

از سوی دیگر ایران هم می‌خواهد در اواخر ماه جاری میلادی برای بحث روی موضوعات مشابهی نشستی را به سطح وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان برگزار کند.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران
سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه (۲۶ میزان) به رسانه‌ها گفت، نشست تهران در ۲۷ اکتوبر برای یک روز برگزار می‌شود که هدف آن ایجاد یک حکومت همه شمول و تامین صلح و ثبات در افغانستان می‌باشد: "به شما همین قدر گفته می‌توانم که لایحه کاری این نشست در تهران ادامه کنفرانسی است که قبلاْ به شکل آنلاین راه اندازی شده بود. شش کشور روی آن کار کرده است که چگونه می‌توانند برای ایجاد حکومت همه شمول متشکل از تمام اقوام افغانستان و تامین صلح و ثبات در این کشور کمک کنند."

ایران، پاکستان، چین، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبیکستان کشورهایی اند که در نشست تهران شرکت خواهند کرد.

در این حال هندوستان همسایه‌گان افغانستان را در نشست دیگری به تاریخ های ۱۰ و ۱۱ نومبر که در مورد بررسی وضعیت جاری در افغانستان برگزار می‌کند، دعوت کرده است.

رسانه‌های هندی نوشته اند که مشاوران امنیت ملی روسیه، چین، ایران، تاجیکستان، ازبیکستان و پاکستان نگرانی‌های را مطرح کرده اند که اخیراً به دلیل وضعیت در افغانستان با آن مواجه هستند.

اما طالبان در مورد برگزاری نشست‌ها در ایران و هند معلومات مکمل ندارند.

پس از رسیدن طالبان به قدرت در افغانستان، فعالیت و حملات اخیر گروه داعش در این کشور، روسیه و ایران را نگران کرده است.

مقام‌های هندی فکر می‌کنند که همزمان با حاکمیت طالبان در افغانستان، خشونت‌ها در منطقه کشمیر زیر ادارۀ این کشور هم افزایش یافته اند.

هر چند چین به گونۀ واضح چیزی نگفته است اما موجودیت چچن‌ها و ایغورهای مسلح را در صفوف گروه‌های هراس افگن برای خودش خطر می‌داند.

جنبش‌های اسلامی تاجیکستان و ازبیکستان و در کنار آن داعش گروه‌هایی اند که همسایه‌گان افغانستان آن‌ها را به عنوان تهدید برای امنیت ملی‌شان یاد می‌کنند.

احمد ضیا سراج رئیس امنیت ملی حکومت پیشین در ۱۸ فبروری به خبرنگاران گفته بود که در کنار دیگر گروه‌های هراس افگن در افغانستان ده هزار جنگجوی جنبش اسلامی ازبیکستان، جنبش اسلامی تاجیکستان و ترکستان شرقی چین حضور دارند، که هدف آنان کشانیدن جنگ به آسیای میانه و ترکستان شرقی است.

اما طالبان می‌گویند که آنان روابط‌شان را با تمام گروه‌های هراس افگن قطع کرده اند و اجازه نمی‌دهند که از خاک افغانستان برضد کشور دیگری کارگرفته شود.

XS
SM
MD
LG