لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۶

دختران از آموزش در بخش ربات سازی در هرات دست نبرداشته اند


شماری از دختران در حال ساختن ربات در هرات
شماری از دختران در حال ساختن ربات در هرات

صدها دختر در ولایت هرات دوره‌های ساخت ربات‌ها را در دوران حاکمیت طالبان آموزش می‌بینند.

این دختران با انگیزه زیاد تلاش می‌کنند تا با خروج دو دسته از دختران ربات‌ساز، دانش ربات‌ها در افغانستان پایان نیابد. دختران ربات‌ساز از طالبان نیز می‌خواهند که به جای وضع محدودیت بر آموزش دختران از آنان حمایت کنند.

زهرا و فرشته، دو تن از متعلمان مکتب خصوصی رسالت در ولایت هرات، قطعات فلزی را با موتور چرخنده یک‌جا می‌کنند، تا ربات با طرح ابتدایی منظومه شمسی را بسازند.

پیشرفت زیاد دختران ربات‌ساز هرات، برای زهرا انگیزه داد تا به فراگیری دانش ربات‌ها بپردازد. او رویای بزرگ مبنی بر ساخت ربات‌های جنگی دارد: "ربات ساختن برای دختران در افغانستان خیلی سخت است و به‌عنوان یک دختر تلاش می‌کنم که ربات‌های نظامی و هم چنین تانک‌ها، طیاره و یا ربات‌های ماین‌پاک را بسازم، تا از این طریق یک آرامش و صلح در کشور ما بیاید."

دو دختر در هرات در حال ساختن رباط مورد نظر شان
دو دختر در هرات در حال ساختن رباط مورد نظر شان

طالبان به دختران افغان در اکثر ولایت‌های افغانستان اجازه رفتن به مکتب را نداده‌اند، اما دختران ربات‌ساز با اشتیاق زیاد برای یادگیری ربات‌سازی تلاش می‌کنند.

مبینا سروی ۱۶ ساله امیدوار است که دوره‌های آموزشی رباتیک در تمام مکاتب هرات تدریس شود و تنها در دو مکتب خصوصی توحید و رسالت آموزش داده نشود. او هم چنین از طالبان نیز می‌خواهد که اجازه آموزش برای دختران صنوف ۶ الی ۱۲ بدهند: "تاکنون ربات‌های وزنه‌بردار، جنگجو و ربات‌های در بخش زراعت تهیه کردم. از دولت خواهش دارم که مکاتب دخترانه باز شود و کاری بکنند که در تمام مکاتب رشته رباتیک به شاگردان درس بدهند، چرا که خیلی از متعلمان علاقه زیادی به ربات‌سازی دارند."

هرات در غرب افغانستان در عرصه ربات‌سازی پیشتازاست. با تسلط طالبان و ترس از محدودیت بر فعالیت زنان، یک گروه از دختران ربات‌ساز به مکزیک و گروه دیگر به قطر رفتند.

این دختران ربات‌های مسابقه، خنثی سازی بمب، برداشت زعفران، وینتلاتور یا دستگاه تنفس مصنوعی ابتدایی و چندین ربات دیگر ساخته بودند.

عبدالقدوس یاسین‌زاده، مالک مکاتب رسالت اطمینان می‌دهد که هم چنان در بخش استعدادیابی و آموزش دختران در بخش رباتیک تلاش خواهد کرد: "یک تعداد از دختران ربات‌ساز از افغانستان خارج شده‌اند، اما ما آموزش ربات‌سازی به دختران را ادامه می‌دهیم. فعلاً در مجموعه مکاتب رسالت حدود ۱۴ هزار متعلم از برنامه‌های رباتیک ما استفاده می‌کنند."

دخترانی که علاقمند ساختن ربات اند در ولایت هرات
دخترانی که علاقمند ساختن ربات اند در ولایت هرات

مقام‌های محلی طالبان برای هرات از حمایت از دختران ربات‌ساز اطمینان می‌دهند.

مولوی شیراحمد عمار، معاون والی طالبان برای هرات گفت: "کوشش ما همین است که از هر حرفه در هرات حمایت کنیم و انعکاس فعالیت‌های این چنینی را تمرکز می‌دهیم که باید از دختران و پسران رباتیک حمایت صورت بگیرد تا پیشرفت کنند."

دختران ربات‌ساز افغان در مسابقات جهانی سال ۲۰۱۷ در واشنگتن دی سی پایتخت ایالات متحده امریکا به مدال نقره دست یافتند واین باعث شهرت‌شان در جهان شد و این باعث انگیزه صدها دختر جوان برای فراگیری دانش رباتیک شد.

XS
SM
MD
LG