لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۴ عقرب ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۵

صندوق جهانی پول: رکود اقتصادی افغانستان امسال تا ۳۰ درصد می‌رسد


بحران افغانستان
بحران افغانستان

صندوق بین‌المللی پول IMF هشدار می‌دهد که رکود اقتصادی افغانستان امسال تا ۳۰ درصد خواهد رسید.

افغانستان با رکود قابل توجه اقتصادی روبرو شده و IMF یعنی صندوق بین‌المللی پول از این وضعیت هشدار می‌دهد.

جهاد ازعور رئیس IMF برای شرق میانه و آسیای مرکزی دیروز (۲۷ میزان) هشدار داد که وضعیت بد اقتصادی، به بیجا شدن مردم و پناه بردن آن‌ها به سایر کشورها خواهد افزود.

ازعور گفت: "چیزی که ما پشبینی می‌کنیم و از آن نگران استیم، همین است که رکود اقتصادی افغانستان میان ۲۰ تا ۳۰ در صد خواهد بود. این وضعیت صدها هزار یا میلیون‌ها تن را با مشکل روبرو می‌کند. مساله پناهجویان و بیجا شده‌های داخلی وجود دارد. مساله خدمات اساسی اجتماعی هم مطرح است. درس و آموزش برای زنان و دختران نوجوان وجود ندارد. و این خیلی مساله مهم است."

به گزارش صندوق بین‌المللی پول، پس از سقوط کابل به دست طالبان در میانه‌های ماه اگست، افغانستان با چندین تکان جدی روبرو شده.

در گزارش IMF که دیروز (۱۹ اکتوبر) نشر شد، همچنان آمده که تورم پول افغانی، کم شدن قدرت خرید و پایین آمدن معیارهای زندگی، به مشکل بیجا شدن افغان‌ها و پناه بردن آن‌ها به کشورهای همسایه افزوده است.

بیجا شدگان داخلی نبردهای اخیر در کابل
بیجا شدگان داخلی نبردهای اخیر در کابل

در ادامه آمده که تنها سال گذشته، سه و نیم میلیون بیجا شدۀ داخلی در افغانستان وجود داشت.

شمار پناهجویان افغان در کشورهای خارجی هم پارسال حدود سه میلیون تن اعلام شده بود که نیمی از آن‌ها در پاکستان بسر می‌بردند.

صندوق بین‌المللی پول هشدار می‌دهد که کاهش صادرات به افغانستان، تاثیر مخرب اجتماعی در ایران، پاکستان، ترکمنستان و اوزبیکستان خواهد داشت.

این کشور ها، از مواد غذایی و مصرفی گرفته، تا نفت، مواد خام و کالاهای تجارتی به افغانستان صادر می‌کردند و در نتیجه زمینه کاری برای هزاران تن فراهم می‌شد.

در کابل، محمد شبیر که یک دکاندار است، شکایت می کند که کسب و کارش در مقایسه با گذشته خیلی آسیب دیده: "قبلاً کار و بار خوب بود، از زمانی که حکومت امارت اسلامی آمده، کار و بار ضرب صفر شده است. کار و بار نیست. در گذشته خوب بود. از زمانی که این‌ها آمدند، امنیت خوب است اما کار و بار ضرب صفر شده است."

نجیبه باشنده دیگر کابل می‌گوید که بسیاری از نخبه‌های افغانستان، اکنون از ناگزیری به کارهای شاقه رو آورده اند: "کار و بار مردم در گذشته خوب بود. اگر هر مشکلی داشتند باز هم خوب بود. حالا که می‌بینم داکتر، کراچی‌ران شده."

سازمان ملل متحد هشدار داده که زمستان امسال در افغانستان سخت خواهد آمد.

انتونیو گوترش٬ سرمنشی سازمان ملل متحد
انتونیو گوترش٬ سرمنشی سازمان ملل متحد

انتونیو گوترش٬ سرمنشی این سازمان هفته گذشته هشدار داد که باید به وضعیت بشری افغانستان توجه جدی شود تا از بحران بزرگ جلوگیری صورت گیرد.

به گفتۀ او، باید راه‌ها برای احیای اقتصاد افغانستان در یافته شود. گوترش از جهانیان خواست تا اقدام‌های جدی را به اجرا بگذارند و منابع بیشتر پولی را تزریق کنند تا از فروپاشی اقتصاد افغانستان جلوگیری شود.

به دنبال تسلط طالبان بر افغانستان، دو نشست بین‌المللی به رهبری سازمان ملل متحد و گروه ۲۰ کشور ثروتمند جهان برای کمک‌رسانی بشری با افغانستان برگزار شده.

بیش از دو میلیارد دالر در هر دو نشست با افغانستان تعهد شده اما بر اساس گفته‌های کمیشنر عالی سازمان ملل در امور پناهجویان، کمک‌های اندک در دسترس آن‌ها قرار گرفته و در نتیجه، امور رسیدگی به آسیب دیده‌ها و نیازمندان در افغانستان دچار مشکل جدی شده است.

XS
SM
MD
LG