لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۹

کنفرانس مسکو؛ لاوروف: به رسمیت شناختن طالبان مطرح بحث نیست


آرشیف٬ سران طالبان در مسکو
آرشیف٬ سران طالبان در مسکو

روسیه برای کمک با افغانستان تعهد سپرده اما گفته است که همکاری به معنای به رسمیت شناختن حکومت طالبان نیست.

وزارت خارجه روسیه می‌گوید که همراه با چین و پاکستان، آمادۀ همکاری با افغانستان است. این تعهد در جریان دیدار دیروز (۲۷ میزان) مقام‌های سه کشور در مسکو صورت گرفت.

قرار است امروز (۲۰ اکتوبر) در مورد این کمک‌ها در نشست مسکو گفتگو شود.

در این نشست، نماینده‌های بیش از ۱۰ کشور اشتراک می‌کنند. هند که در دو دهه گذشته با افغانستان میلیاردها دالر کمک کرده، پس از تسلط طالبان بر این کشور، نگرانی دارد.

اما دهلی نو گفته که معاون وزیر خارجه هند در نشست امروز مسکو اشتراک می‌کند.

ند پرایس٬ سخنگوی وزارت خارجه امریکا
ند پرایس٬ سخنگوی وزارت خارجه امریکا

امریکا گفته که در این نشست نماینده نمی‌فرستد. ند پرایس٬ سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا این خبر را تایید کرد که در نشست مسکو اشتراک نمی‌کنند.

پرایس می‌گوید: "طالبان می‌گویند، در نشست مسکو اشتراک می‌کنند و تلاش‌شان همین خواهد بود که حکومت‌شان به رسمیت شناخته شود."

ذبیح‌الله مجاهد٬ سخنگو و معین وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان در مورد در خواست‌های‌شان به رادیو آزادی جزییات داد: "هیئت امارت اسلامی که به مسکو می‌رود، روی به رسمیت شناختن حکومت گفتگو می‌کند. همچنان در مورد نگرانی برخی از کشورهای منطقه و رفع این نگرانی‌ها گفتگو خواهد شد."

پس از سقوط کابل به دست طالبان در ۲۴ اسد، تا اکنون هیچ کشور جهان، حکومت آن‌ها را به رسمیت نشاخته.

سرگی لاوروف٬ وزیر خارجه روسیه دیروز گفت که در نشست مسکو روی به رسمیت شناختن حکومت طالبان بحث نخواهد شد.

او گفت: "مانند اکثر کشورهای منطقه و تاثیر گذار، با طالبان به تماس استیم. ما آن‌ها را تشویق می‌کنیم تا به تعهداتی که با تسلط شان در افغانستان سپرده بودند، عمل کنند. ایجاد حکومت همه‌شمول که در آن گروه‌های مختلف قومی و سیاسی شامل باشند، تا نمایندگی سیاسی از جامعه کنند. به رسمیت شناختن طالبان حالا مطرح بحث نیست. این را آشکار گفته ایم."

سرگی لاوروف٬ وزیر خارجه روسیه
سرگی لاوروف٬ وزیر خارجه روسیه

ایالات متحده امریکا هم گفته، تا هنگامی حکومت طالبان را به رسمیت نخواهد شناخته که آن‌ها به تعهدات‌شان به ویژه در عرصه‌های حقوق بشری عمل کنند.

به رسمیت شناختن طالبان بدین دلیل مهم است که حدود نه و نیم میلیارد دالر دارایی بانک مرکزی افغانستان در امریکا در حال حاضر منجمد است.

وزارت خزانه امریکا دیروز (۲۷ میزان) گفت، طالبان در موقفی نیستند که دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان به آن‌ها سپرده شود.

والی ادیمو٬ معاون این وزارت در نشست کمیته امور بانکی سنای امریکا گفت که مهم است تحریم‌ها بر طالبان ادامه یابد و در عین حال راه‌های کمک‌های بشری جستجو شود.

XS
SM
MD
LG