لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۸

افغان‌های گیرمانده در هند: راه برای برگشت و پول برای زیستن نداریم


مسافرین افغانستان در میدان هوایی هند
مسافرین افغانستان در میدان هوایی هند

بی‌سرنوشتی و جیب‌های خالی مسافران افغان را در هند رنج می‌دهد.

آنها می‌گویند برای درمان و دلیل‌های دیگر به هند سفر کرده بودند، اما با سقوط کابل بیشتر از دو ماه است که در آن‌جا گیر مانده اند و اکنون راهی برای برگشت ندارند و پولی برای زیستن.

فرشته ۳۵ ساله از بیشتر از سه ماه می‌شود در هند مانده است. او برای درمان بیماری به هند سفر کرده است.

فرشته می‌گوید نه خانواده‌اش توان فرستادن پول را از کابل دارد و نه هم پولی دارد که حتا کرایۀ خانه‌اش را در هند بپردازد: "تمام امکاناتی که به تداوی آورده بودم تمام شده است. پول و پیسه‌یی نداریم، به یک ماه آمده بودم دو ماه شد. حال کرایه خانه را پرداخت نمی‌توانم صاحب خانه از خانه جوابم داده. نه سفارت افغانستان نه دولت هند هیچ کدام صدای ما را نمی‌شنوند."

نرگس یکی از کسانی که برای درمان دو ماه پیش به هند آمده است، با سرنوشت همسان روبه‌رو است. او اتهاماتی را بر سفارت افغانستان در هند وارد می‌کند اتهاماتی که سفارت افغانستان در هند آن‌ها را رد می‌کند: "به سفارت مراجعه کردیم، لستی ترتیب دادند، اما کسانی را بیرون کردند که شناخت و واسطه داشتند صدای ما شنیده نشد. تا جایی که خبر شده ایم سفارت پول هم از بعضی‌ها گرفته است، در مشکلات بند مانده ایم صدای ما را به گوش سفارت برسانید."

رحیمه بانوی دیگری است که برای درمان کودکش به هند سفر کرده است.

او از سفارت افغانستان می‌خواهد تا زمینه بازگشت او را به افغانستان فراهم کند: ​"حالت ما وخیم است اگر بمیریم هم می‌خواهیم پیش خانواده ما باشیم. این‌جا از گرسنگی می‌میریم. مسئولیت سفارت است که ما را به افغانستان بفرستد. همانجا کنار خانواده اگر از گرسنگی هم مردیم قبول داریم."

پیش از سقوط کابل به دست طالبان روزانه صدها تن به هند سفر می‌کردند.

سفارت افغانستان در هند می‌گوید جمعه شب بیش از صد تن از اتباع افغانستان از هند ذریعۀ یک پرواز خطوط هوایی ماهان ایران به کابل منتقل شدند.
سفارت افغانستان در هند می‌گوید جمعه شب بیش از صد تن از اتباع افغانستان از هند ذریعۀ یک پرواز خطوط هوایی ماهان ایران به کابل منتقل شدند.

بربنیاد معلومات سفارت افغانستان در دهلی جدید، هند برای سال‌های متمادی میزبان بیش از ۲۵ هزار پناهجو، صدها بیمار که برای درمان به این کشور سفر می‌کردند و صدها دانشجو از افغانستان بوده است.

اما با ورود طالبان به کابل و سرنگونی حکومت پیشین افزون به بیماران که در آن کشور گیرمانده اند دانشجویان نیز از چالش‌های بسیاری پدید آمده سر راه‌شان نگرانی می‌کنند.

مقام‌های حکومت پیشین هنوز در سفارت افغانستان حضور دارند. اما بیماران و دیگر شهروندان افغانستان که به دلیل‌های مختلف وارد هند شده اند می‌گویند صدای آنان از سوی سفارت شنیده نمی‌شود.

بربنیاد داده‌های سفارت افغانستان در دهلی جدید، در حال حاضر بیش از ۱۵۰۰ شهروند افغانستان که برای زمان کوتاه وارد دهلی شده بودند در هند گیر مانده اند.

فرید ماموندزی سفیر افغانستان در هند به رادیو آزادی می‌گوید تلاش‌های جدی برای رسیدگی به چالش‌های سر راه تمام شهروندان افغانستان به ویژه بیماران و یا آنانی‌که برای زمان کوتاه وارد دهلی شده بودند ادامه دارد: ​"روند انتقال افغان‌های گیرمانده در هند در ۱۷ میزان آغاز شد. شهروندان کشور که بیش از ۱۵ اگست به درمان به هند آمده بودند به دلیل توقف پروازهای بین‌المللی در میدان بین‌المللی کابل اینجا ماندند. اولین گروه ۱۰۶ نفری افغان‌هایی که در هند گیر مانده بودند شام روز جمعه توسط پرواز شرکت هوایی ماهان عازم کشور شدند. طیاره حامل آن‌ها نخست در میدان هوایی تهران نشست کرد و بعد بسوی کابل پرواز داشت، قرار است این شرکت در هفته های پیشرو شماری از افغان‌ها را انتقال دهد."

سفارت افغانستان می‌گوید در حال حاضر سه گزینه را برای انتقال افغان‌ها بررسی می‌کنند که نخست انتقال شهروندان کشور از سوی شرکت هوایی ماهان است، یک شمار پروزاهای چارتر از دهلی به کابل نیز گزینه دیگری است و در گام سوم تلاش می‌ورزند از راه زمینی از طریق پاکستان این شهروندان را به افغانستان بفرستند.

XS
SM
MD
LG