لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۶

شکایت شماری از هندوها و سیک‌ها در کابل؛ زمین‌های‌ما را زورمندان غضب کرده اند


آرشیف، شماری از هندوها و سیک‌ها
آرشیف، شماری از هندوها و سیک‌ها

شماری از اقلیت‌های هندوها و سیک‌ها در کابل می گویند که زمین‌های‌شان از سوی زورمندان غضب شده اند.

شماری از هندوها و سیک‌ها در کابل ادعا می کنند که در منطقه احمد شاه بابا مینه ده جریب زمین شخصی‌شان از سوی تعدادی از زورمندان غصب و قرارا است درآن یک مسجد اعمار گردد. این اقلیت‌های هندو و سیک با فرستادن یک خبرنامه به رسانه‌ها گفته اند: ده جریب زمین شخصی‌شان که در ساحۀ ارزان قیمت و چارراهی محبس موقعیت دارد و نیز قباله شرعی در دست دارند، از سوی شماری به زور گرفته شده و تصمیم دارند در آن یک مسجد اعمار نمایند."

در ادامۀ این خبرنامه آمده است که بر بنیاد ماسترپلان شاروالی این زمین‌ها برای ساختمان‌های رهایشی اختصاص داده شده اند.

آنان در خبرنامه همچنان به این موضوع از دید شرعی نیز شرح داده اند و چنین نگاشته اند: "براساس شریعت اسلام در جایی که مسجد ساخته می‌شود باید زمین آن‌جا برای مسجد در نظر گرفته شده باشد و یا بخشش شده باشد."

نادر رحیمی یکی از نماینده‌گان این هندوها و سیک‌ها به رادیو ازادی گفت که این زمین شخصی است و از سوی زورمندان غصب شده است.

او میگوید: "این زمین شخصی است و یک قسمت آن که ۷۶ جریب و بخشی دیگر آن ۴۴ جریب زمین می شد قبلاً از سوی ماستر پلان شاروالی برای ساختن منزل به مردم توزیع گردیده است و ده جریب آن براساس ماستر پلان مربوط سیک‌ها می‌شود. برای اعمار بلاک‌ها اختصاص یافته است. اما از سوی تعدادی از مردم به شاروالی گفته شده است که این زمین دولتی است و در آن باید مسجد اعمار گردد. این درحالی است که ما قباله شرعی در دست داریم."

آرشیف، یک گوردواره هندوها و سیک‌ها در کابل
آرشیف، یک گوردواره هندوها و سیک‌ها در کابل

آنها از مسوولان می‌خواهند که زمین‌های غصب شده‌شان را دوباره برای‌شان باز گردانند.

مسؤولان رسانه‌های شاروالی کابل به رادیو آزادی گفت که این مساله را با ناحیۀ مربوط بررسی خواهند کرد اما وی تاکید کرد که اقلیت‌های هندو و سیک تا هنوز نزد آنان مراجعه نکرده اند.

اما نماینده‌گان این اقلیت هندو و سیک می گوید که ده‌ها بار به ناحیه و حوزه مربوط مراجعه کرده اند ولی صدای‌شان را کسی نشنیده است.

طالبان می‌گویند که برای تمام مردم آنچه را که حق‌شان است داده خواهد شد.

بلال کریمی یکی از مسؤولان رسانه‌های حکومت طالبان به رادیوآزادی گفت که بر اساس فیصلۀ شورای وزیران حکومت طالبان به تمام اداره‌ها گفته شده که در مورد زمین‌های غصب شدۀ مردم تحقیق نموده و پس از تثبیت به مالکان اصلی آن سپرده شود.

آقای کریمی افزود: "همه کمیسیون‌ها و اداره‌های مربوط موظف شده اند تا تمام املاک غصب شده را تأیید کنند. انشاءالله این زمین‌ها به موقع به صاحبان حقیقی آن‌ها واگذار می شود. مقامات امارت اسلامی در این مورد جدی هستند و این زمین‌ها به موقع بازگردانده می شوند."

شماری از اعضای گروه طالبان در شهر کابل
شماری از اعضای گروه طالبان در شهر کابل

گفتنی‌ست که هندوها و سیک‌های افغانستان بارها و بارها صدای خود را به علت غصب زمین‌های‌شان از سوی زورمندان بلند کرده اند.

این در حالی است که شمار محدودی از سیک‌ها و هندوهای افغانستان در حال حاضر در افغانستان زندگی می‌کنند و هزاران خانواده در چند سال گذشته به دلیل ناامنی‌ها و پامال شدن حقوق‌شان از این کشور آواره شده و به کشورهای دیگر مهاجرت کرده اند.

براساس آخرین معلومات و گزارش‌های رادیو آزادی حدود ۳۰۰ خانواده هندو و سیک افغان تا پیش از سقوط کابل به دست طالبان، در افغانستان حضور داشتند اما روشن نیست در حال حاضر چه تعدادی از این اقلیت‌ها زیر حاکمیت طالبان در این کشور زندگی می کنند.

XS
SM
MD
LG