لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۴

ناتو: لانه‌های تروریستان در افغانستان را از بیرون این کشور هدف قرار می‌دهیم


ینس ستولتنبرگ٬ سرمنشی ناتو
ینس ستولتنبرگ٬ سرمنشی ناتو

سرمنشی ناتو می‌گوید، اگر افغانستان به لانه تروریستان مبدل شود، متحدین ناتو، آن‌ها را از بیرون این کشور هدف قرار خواهند داد.

اجلاس دو روزۀ وزیران دفاع ناتو، امروز و فردا در بروکسل پایتخت بلجیم برگزار خواهد شد.

لوید آستین٬ وزیر دفاع امریکا از بخارست پایتخت رومانیا به بروکسل رسیده و قرار است اجلاس امروز (۲۱ اکتوبر) را با ینس ستولتنبرگ٬ سرمنشی ناتو افتتاح کند.

ستولتنبرگ دیروز (۲۸ میزان) در آستانه این نشست گفت که افغانستان از مسایل مهم مورد بحث در اجلاس دو روزه ناتو خواهد بود.

آرشیف٬ نشست وزیران دفاع و خارجه کشورهای عضو ناتو
آرشیف٬ نشست وزیران دفاع و خارجه کشورهای عضو ناتو

ستولتنبرگ می‌گوید: "در مورد افغانستان گفتگو خواهیم کرد تا چگونه مطمئین شویم که این کشور به پناهگاه امن تروریستان مبدل نخواهد شد. متحدین، این توانایی را دارند تا تهدید تروریستان را از بیرون افغانستان نابود کنند. همچنان طالبان نزد ما حسابده استند تا تعهد شا ن را در مورد تروریزم، حقوق بشر و انتقال مصوون آسیب‌پذیرها، عملی کنند."

سرمنشی ناتو در نشست خبری دیروز افزود که با استفاده از ابزار سیاسی و دپلوماتیک، در برابر رژیم طالبان، می‌خواهند مطمئین شوند که افغانستان بار دیگر به لانه امن تروریزم مبدل نمی‌شود.

به گفتۀ ینس ستولتنبرگ، ناتو و ایالات متحده هر گونه تلاش کردند تا افغانستان محل فعالیت تروریستان بین‌المللی نباشد و اکنون هم اجازه نمی‌دهند تا تروریستان در این کشور آزادانه فعالیت کنند.

سرمنشی ناتو همچنان افزود که می‌خواهند مطمئین شوند همه دستاوردهای بزرگ در ۲۰ سال گذشته در افغانستان حفظ می‌شود. او از بازگشت طالبان به قدرت، به عنوان فاجعه برای افغان‌ها و کشورهای عضو ناتو یادآوری کرد و افزود که پیشروی‌های برق آسای طالبان پیشبینی و ارزیابی نشده بود.

جنگجویان طالبان در شهر کابل
جنگجویان طالبان در شهر کابل

به دنبال سقوط کابل به دست طالبان در ۱۵ اگست، سومین بار است که مقام‌های نظامی ناتو، افغانستان را به بحث می‌گیرند. در ۲۰ اگست شماری از مقام‌های سیاسی و نظامی ناتو وضعیت افغانستان و اهمیت روی فعال نگهداشتن میدان هوایی کابل و انتقال مصوون شهروندان خارجی و افغان‌های آسیب‌پذیر را به بحث گرفتند.

سپس در اجلاس ۱۷ تا ۱۹ سپتمبر در یونان هم افغانستان از سوی وزیران دفاع و لوی درستیزهای کشورهای عضو ناتو به بحث گرفته شد. در آن نشست مقام‌های ناتو گفتند که افغانستان و مردمش در حال حاضر در وضعیت بد اقتصای و اجتماعی بسر می‌برند.

انتظار می‌رود در جریان امروز و فردا هم آنچه در افغانستان می‌گذرد، به بحث گرفته شود.

وضعیت بد بشری، نگرانی‌ها از حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و اطمینان از مبدل نشدن خاک افغانستان به مرکز و پناهگاه تروریستان، از مهم‌ترین بحث‌های عنوان شده که قرار است امروز و فردا از سوی وزیران دفاع ناتو به بحث گرفته شود.

XS
SM
MD
LG