لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۸

شاه محمود قریشی در سفرش به کابل با مقام‌های طالبان دیدار و گفت‌وگو کرد


شاه محمود قریشی، وزیر خارجۀ پاکستان در سفرش به کابل.
شاه محمود قریشی، وزیر خارجۀ پاکستان در سفرش به کابل.

شاه محمود قریشی، وزیر خارجۀ پاکستان وارد کابل شد و در این سفرش با مقام‌های طالبان دیدار و گفت‌وگو کرد.

یک هیئت پاکستانی به رهبری شاه محمود قریشی، وزیر خارجۀ این کشور امروز پنجشنبه (۲۹ میزان) به کابل آمد.

تصاویر نشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهند که جنرال فیض حمید، رئیس پیشین سازمان استخبارات پاکستان یا آی‌اس‌آی هم در این سفر آقای قریشی را همراهی می‌کند.

منصور احمد خان، سفیر پاکستان در کابل می‌گوید که آقای قریشی و هیئت همراهش با رئیس الوزرای حکومت طالبان در ارگ دیدار و گفت‌وگو کرده است.

او در صفحۀ تویتر خود نوشته است، در این دیدار در پیوند به روابط میان هر دو کشور و گسترش تجارت گفت‌وگو صورت گرفته است.

گروه طالبان هم سفر هیئت پاکستانی را به کابل تأیید می‌کند و می‌گوید که این هیئت با رهبری حکومت طالبان دیدار و گفت‌وگو کرده است.

بلال کریمی، عضو دفتر مطبوعاتی طالبان به رادیوی آزادی گفت که در این دیدارها روی گسترش روابط افغانستان و پاکستان، موضوعات سیاسی و امنیتی، حل مشکلات تردد افغانستان در مرزهای تورخم و اسپین بولدک و مشکلات مهاجرین افغانستان در پاکستان گفت‌وگو خواهد شد.

آقای کریمی افزود: "توسعۀ روابط میان دو کشور، همچنین مشکلات مسافرین در دروازه‌های تورخم و سپین بولدک، مشکلات مهاجرین در پاکستان و همچنان مسایل انتقال اموال و ترانزیت موارد مورد بحث خواهد بود و امیدوار هستیم که پیشترفت‌های خوبی را داشته باشیم."

آقای کریمی می‌گوید که این سفر از پیش برنامه ریزی شده بود.

پس از تسلط کامل طالبان بر افغانستان، این دومین سفر مقام‌های بلندپایۀ پاکستانی به افغانستان است.

بار نخست، جنرال فیض حمید که در آن زمان رئیس سازمان آی‌اس‌آی بود، به کابل آمده بود و حضور چندین روزه اش در کابل که همزمان با جنگ طالبان در پنجشیر با جبهۀ مقاومت ملی بود، پرسش‌های زیادی را به میان آورده بود.

پاکستان از کشورهای بسیار نزدیک به طالبان است و حکومت پیشین افغانستان به رهبری محمداشرف غنی بارها این کشور را متهم به حمایت از طالبان کرده بود. ادعایی که همواره از سوی طالبان و پاکستان رد شده است.

پیش از سفر هیئت پاکستانی به کابل، وزیر خارجۀ قطر نیز در راس یک هیئت به کابل آمده بود و با رهبری طالبان دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

این در حالیست که طالبان در تلاش کسب مشروعیت و به رسمیت شناختن حکومت شان از سوی جامعۀ جهانی و کشورهای منطقه هستند. تلاشی که تا به حال نتیجه نداده و بیشتر کشورها این موضوع مشروط به برخی شرایط گذاشته اند.

XS
SM
MD
LG