لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۴

واشنگتن پُست: روی اجلاس دو روزه وزرای دفاع کشورهای ناتو تمرکز کرده است


شماری از روزنامه های جهان
شماری از روزنامه های جهان
  • واشنگتن پُست

روزنامه واشنگتن پُست در شماره اخیر خود مطلبی را در مورد اجلاس دو روزه وزرای دفاع کشورهای ناتو در بروکسل به نشر رسانده که امروز جمعه موضوع افغانستان درآن مورد بررسی قرار میگرد.

سرمنشی ناتو قبل از آغاز این مجلس گفته بود که وزرای دفاع ناتو در رابطه با افغانستان روی درسهای تمرکز میکنند که از این ماموریت آموخته اند.

به نوشته روزنامه اداره جو بایدن رئیس جمهور امریکا از سوی بعضی از اعضای پیمان ناتو بخاطر خروج با هرج و مرج قوای امریکا بعد از ۲۰ سال جنگ در افغانستان تحت تنقید قرار دارد.

روزنامه می افزاید این تصمیم پیمان ناتو که می خواهد توانائی هوائی را برای تحت نظر داشتن هر نوع فعالیت تروریزم در افغانستان تقویه کند، نیز با تنقیدها و اعتراضات روبروست.

در اجلاس وزرای دفاع ناتو در این مورد هم صحبت میشود که دیگر کشورهای ناتو توان آن را خواهند داشت تا در فعالیت هوایی در فضای افغانستان نقش موثر بازی کنند.

علاوه بر آن به نوشته واشنگتن پُست در هفته های اخیر بحثی دیگری هم به گوش میرسید که کشورهای ناتو از شکل خروج قوای امریکا از افغانستان راضی نیستند و شکایت می کنند که در این بخش هماهنگی کافی بین شرکای ناتو که در ۲۰ سال گذشته در افغانستان به گونه مشترک کار میکردند، وجود نداشت.

اما به نوشته واشنگتن پُست، سرمنشی ناتو می خواهد این تنقیدها و اختلافات نظر را غیر مهم جلوه دهد و چنین نشان میدهد که خروج قوای ناتو از افغانستان بعد از موافقه همه جانبه، صورت گرفته است.

  • اکانامیست

مجله اکانامیست در شماره اخیر خود در مورد ایجاد یک نهاد کمکی اقتصادی به افغانستان نوشته است.

به نوشته اکانامیست در چند هفته اخیر بحثها روی این میچرخند که چگونه جامعه جهانی منابع اقتصادی را در افغانستان بکار ببرد تا مردم افغانستان در انزوا قرار نگیرند. آخیم شتاینر رئیس برنامه رشد اقتصادی ملل متحد متحد یو‌ان‌دی‌پی گفته است، جرمنی اولین کشوری بود که به این نهاد کمک کرده و ۵۰ میلیون یورو داد.

به نوشته اکانامیست سازمان ملل متحد روز پنجشنبه یک نهاد خاص را ایجاد کرد تا کمکهای عاجل مالی مورد نیاز را مستقیما به مردم افغانستان برساند و به این ترتیب بتوانند کمکهای مالی کشورها و سازمانهای کمکی را که بعد از بقدرت رسیدن طالبان منجمد شده اند، بدون آنکه به دسترسی طالبان گذاشته شود، به مردم برسانند.

  • اندیپندنت

روزنامه اندیپندنت در شماره اخیر خود نوشته است سازمان فیفا فوتبالران و باسکتبالران دختر را از افغانستانِ تحت کنترول طالبان خارج کرد.

به نوشته روزنامه این دختران که چندین رفری زن و خانمهای دیگری که با ورزش سرو کار دارند با آنها همراه هستند، همه به دوحه پایتخت قطر رسیده اند، ولی تا حال سرنوشت نهایی آنها معلوم نیست که این ورزشکاران زن افغان در نهایت به کدام نقطه جهان خواهند رسید.

روزنامه اندیپندنت می افزاید اکنون همه این افراد در یک محلی زنده گی می کنند که بخاطر بازی های جهانی فوتبال سال ۲۰۲۲ در دوحه ساخته شده و آنها در آنجا تا زمانی می مانند که یک کشور سومی دروازه خود را بروی آنها باز کند و به آنها پناه بدهد.

XS
SM
MD
LG