لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۷

'اقدام جدید سازمان ملل متحد' برای نجات افغان‌ها از وضعیت ناگوار اقتصادی


نشان سازمان ملل متحد
نشان سازمان ملل متحد

سازمان ملل متحد برای نجات میلیون ها افغان از یک وضعیت ناگوار اقتصادی یک برنامه جدید را روی دست گرفته است.

این برنامه توسعهٔ سازمان ملل متحد به نام صندوق اقتصادی مردم یاد می شود.

سازمان ملل متحد می گوید، برنامه ویژه را روی دست دارد که بر اساس آن با ایجاد سیستمی به افغانان نیازمند، مستقیماً کمک نقدی می شود.

پروگرام توسعهٔ سازمان ملل متحد یا (یو‌ان‌دی‌پی) دیروز پنجشنبه از این برنامه به نام صندوق اقتصادی مردم یا ( پیپلز اکونامیک فند) خبر داد.

اخیم شتاینر مدیر برنامه توسعهٔ سازمان ملل متحد گفت، جرمنی اولین کشور بود که پنجاه میلیون یورو به این صندوق کمک کرده است.

او دیروز در شهر ژینو سویس به خبرنگاران گفت: "آنچه که ما شاهد آن هستیم، نه تنها یک ملت و یک کشوری است که در حال آشفتگی سیاسی به سر می برد، ما همچنان شاهدیم که هر دو، از نظر یک نظام اقتصادی و مالی، به طور چشمگیر و فوری اقتصاد مردم را که برای تأمین مشعیت روزمره خود به آن نیاز دارند و از آن طریق برای خانواده خود نفقه مهیا می کنند، به سقوط مواجه کرده است. ما در سراسر کشور شاهد یک بحران اقتصادی گسترده هستیم."

از زمان حاکمیت طالبان در پانزدهم ماه آگست همه کمک ها به افغانستان متوقف شده است.

یک فروشنده بیرق گروه طالبان همراه با اعضای این گروه در کابل
یک فروشنده بیرق گروه طالبان همراه با اعضای این گروه در کابل

اما سازمان ملل متحد می گوید، برای صندوق کمک به افغانها از پول برداشت می شود که پس از حاکمیت طالبان در افغانستان منجمد اعلام شده.

آقای شتاینر همچنان گفت که بودجه این برنامه توسعه ملل متحد برای ۱۲ ماه اول حدود ۶۶۷ میلیون دالر است. به گفتهٔ او قسمت آن را جرمنی به عهده گرفته است.

مدیر برنامه توسعه سازمان ملل متحد گفت که سی و هشت میلیون جمعیت را نمی توان از خارج تمویل کرد. او افزود که باید برای بهبود اقتصاد مردم گام هایی برداشت.

اخیم شتاینر در ادامه سخنان خود گفت که امید است افغانها با سرپا نگه داشتن اقتصاد محلی بتوانند، زندگی و کار خود را در مناطق خود ادامه بدهند تا اینکه در"ناامیدی، فقر و آوارگی" قرار بگیرند.

بر اساس گزارش رویترز، مدیر برنامه توسعه سازمان ملل متحد گفت، در ظرف چند هفته گذشته روی این موضوع بحث و گفتگو ادامه داشت تا پول نقد که جامعه جهانی تعهد کرده چگونه به افغانها رسانده شود.

XS
SM
MD
LG