لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۷

کابل در بی‌برقی؛ مردم: طالبان امنیت پایه های برق را تأمین کنند


آرشیف یک پایه برق وارداتی که در اثر انفجار تخریب شده است
آرشیف یک پایه برق وارداتی که در اثر انفجار تخریب شده است

باشندگان کابل می‌گویند، از دو شبانه روز به این طرف برق ندارند و در تاریکی بسر می‌برند.

آنان می‌گویند، آغاز دوبارۀ منهدم‌سازی پایه‌های برق به نگرانی آنان افزوده و از حکومت طالبان می‌خواهند جلو تکرار این کار را بگیرند.

مسعود و حاجی غلام، دو تن از باشندگان کابل به رادیو آزادی گفتند: "ما از دوشبانه روز برق نداریم حیران هستیم که باز کی پایه‌های برق را منهدم می‌کند هیچ این مشکل پایان ندارد."

"حالا حکومت طالبان باید امنیت پایه‌های برق را بگیرند و کسانی را که دست به منهدم ساختن پایه‌ها می‌زنند، بازداشت کنند تا باز شاهد منفجر شدن پایه‌های برق نباشیم این زیاد مشکل است." ‌

پس از روی کار آمدن حکومت طالبان در افغانستان این نخستین بار است که یک پایۀ برق وارداتی با استفاده از مواد انفجاری در ساحۀ قلعۀ مراد بیک ولسوالی شکردره کابل تخریب شده است.

نمای از بخشی غرب شهر کابل در شب
نمای از بخشی غرب شهر کابل در شب

شرکت برشنا به باشندگان کابل و ولایات مسیر برق وارداتی اطمینان می‌دهد که تا پایان امروز لین برق وصل شده و برق جریان پیدا می‌کند.

احمد مسعود نیکزاد، مسئول مطبوعاتی این شرکت به رادیوآزادی گفت: "ترمیم پایۀ ۲۲۰ کیلوولت که از طرف دشمنان مردم افغانستان در قلعۀ مراد بیک کابل منهدم شده بود کار روی ترمیم پایه جریان دارد و تا پایان امروز یک سرکت لین وارداتی ۲۲۰ کیلوولت وصل خواهد شد."

اما وی نگفت که این پایه برق از سوی کدام فرد و گروهی تخریب شده است.

آقای نیکزاد از نهادهای امنیتی و مردم افغانستان خواست تا در تأمین پایه‌های برق با این شرکت همکاری کرده و نگذارند که در آینده چنین رویدادی تکرار شود.

چند روز پیش نیز برق کابل به اثر عارضۀ فنی در یکی از پایه‌های برق وارداتی در دند شهاب الدین ولایت بغلان قطع شد.

وزارت داخله حکومت طالبان می‌گوید که در پیوند به این قضیه چند تن را بازداشت کرده و تحقیقات از آنان جریان دارد.

سعید خوستی، سخنگوی وزارت داخلۀ حکومت طالبان اطمینان می‌دهد که در آینده چنین رویدادی تکرار نخواهد شد: ​"ما تلاش داریم که امنیت پایه‌ها را تأمین کنیم و مردم محل نیز در این زمینه با ما همکار هستند. از لحاظ استخباراتی هم تلاش‌های خود را داریم که امنیت لین وارداتی و پایه‌ها را تأمین کنیم و نگذاریم که دیگر چنین رویدادی تکرار شود."

آقای خوستی گفت که حکومت در این زمینه جدی است و اجازه نمی‌دهد تا پس از این افراد دست به منفجر ساختن پایه‌های برق بزنند.

این در حالیست که پیش از حاکمیت طالبان نیز بیش از سی پایۀ برق وارداتی در بخش‌های مختلف کشور منهدم شده و مردم کابل و شماری از ولایت‌ها برای چندین روز از انرژی برق محروم می‌شدند.

به اساس معلومات شرکت برشنا، در حال حاضر ۷۷ درصد برق افغانستان از طریق برق وارداتی کشورهای ازبیکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ایران و بقیه آن از منابع داخلی کشور تأمین می‌شود.

XS
SM
MD
LG