لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۱۱:۳۷

واکنش طالبان به اظهارات سیاف و نور: از کارنامه‌های گذشتۀ تان درس بگیرید


عطامحمد نور و عبدرب رسول سیاف
عطامحمد نور و عبدرب رسول سیاف

حکومت طالبان می‌گوید که پس از این هیچ‌کس نمی‌تواند تحت عنوان مقاومت یا کدام نام دیگر افغانستان و افغان‌ها را تهدید کند.

مقام‌های طالبان این اظهارات را پس از اعلامیۀ ایجاد شورای عالی مقاومت جمهوری اسلامی افغانستان از سوی برخی مقام‌های حکومت پیشین و فرماندهان جهادی مطرح کرده است.

عبدرب رسول سیاف و عطامحمد نور روز گذشته در صفحات رسمی فسبوک خود نوشته اند که این شورا به هدف گفت‌وگو با طالبان از سوی شماری از احزاب و شخصیت‌های سیاسی ایجاد شده است.

در اعلامیۀ منتشر شده از سوی شورای عالی مقاومت جمهوری اسلامی افغانستان برای رسیدن به یک تفاهم با طالبان روی مذاکرات تأکید شده است.

عطا محمد نور
عطا محمد نور

اما این هشدار نیز داده شده که هرگاه طالبان راه صلح را نپذیرند، در آن صورت آنان دست به اقدام نظامی خواهند زد.

اما ذبیح الله مجاهد، معین وزارت اطلاعات و فرهنگ و سخنگوی حکومت طالبان در واکنش به ایجاد و هشدار این شورا می‌گوید که این افراد باید از عملکرد گذشته‌شان درس بگیرند.

آقای مجاهد افزود که جنگ در افغانستان پایان یافته اما کسانی که خواهان جنگ هستند، ملت در برابر شان قرار خواهد گرفت: "حالا دیگر هیچ فرصتی به فعالیت‌های تخریبی و دیگر فعالیت‌های شان وجود ندارد، بهتر این است که آنان همانند دیگر افغان‌ها به زندگی عادی شان برگردند، حالا افغان‌ها نفس تازه گرفته اند و از جنگ رهایی یافته اند، بدبختی جنگ ۴۰ سال تجربه شد دیگر این مغرضین که در زمان‌های مختلف مردم را آزار و اذیت کرده اند و سبب ادامۀ جنگ شده اند باید ندامت کرده و از کارنامه‌های گذشته‌شان درس بگیرند."

ذبیح الله مجاهد سخنگو و معین وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان
ذبیح الله مجاهد سخنگو و معین وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان

در روز دوم آغاز به کار حکومت طالبان جبهه‌ای زیر نام مقاومت با این گروه اعلام جنگ کرد و این جبهه تا به حال در ولایت‌های پروان و پنجشیر با طالبان درگیر است.

جبهۀ مقاومت ملی طالبان را متهم می‌کند که حقوق بشر را نقض کرده و یک حکومت همه شمول را شکل نداده اند.

چیزی که در اعلامیۀ شورای عالی مقاومت جمهوری اسلامی افغانستان نیز از آن یاد شده است.

اما طالبان در واکنش به این اظهارات می‌گویند، آنان که در تاریخ بیست سال گذشته افغانستان حاکم بوده آغشته به فساد بودند و دیگر در چوکات دولت جای ندارند.

هرچند شورای عالی مقاومت جمهوری اسلامی افغانستان گفته است که در ساختار این شورا احزاب سیاسی و چهره‌های مطرح سیاسی حضور دارند اما در اعلامیه از هیچ یکی از آنان یاد آوری نشده است.

رادیو آزادی تلاش کرد تا در مورد ایجاد این شورا با عبدرب رسول سیاف و عطامحمد نور صحبت کند، اما این تلاش‌ها نتیجه نداد.

در اعلامیۀ منتشر شده از آدرس این شورا برخی اتهامات بر طالبان نیز وارد شده است که گویا در کشتار مرموز نظامیان و مقام‌های حکومت پیشن دست دارند اما طالبان همواره این گونه اتهام‌ها را رد کرده اند.

XS
SM
MD
LG