لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۳

واکنش طالبان به گزارش‌های مربوط به عملیات احتمالی امریکا در افغانستان از خاک پاکستان


آرشیف، یک طیاره بی سرنشین امریکایی در فضای افغانستان
آرشیف، یک طیاره بی سرنشین امریکایی در فضای افغانستان

مقام‌های طالبان به گزارش‌هایی در پیوند به توافق احتمالی امریکا و پاکستان برای انجام عملیات اطلاعاتی و هوایی در افغانستان با استفاده از حریم هوایی پاکستان واکنش نشان دادند.

تلویزیون سی ان ان به روز شنبه (اول عقرب) در گزارشی گفته که ایالات متحده و پاکستان به توافق در باره این موضوع نزدیک شده اند، چیزی که پاکستان در گذشته و حال آن را رد کرده است.

طالبان می‌گویند، اگر چنین توافقی حاصل شود، نتایج آن به نفع هیچ‌کسی نخواهد بود.

بلال کریمی، عضو مطبوعاتی طالبان در این باره به رادیو آزادی گفت: "من فکر می‌کنم مقامات پاکستانی این موضوع را رد کرده اند، اما اگر چنین چیزی وجود داشته باشد، به نفع هیچ‌کس نیست. افغانستان خانه و ملکیت افغان‌ها است، سرزمین و فضای آن متعلق به مردم افغانستان است. اگر چنین چیزی در نظر باشد، پیامد آن نه به نفع افغان‌ها خواهد بود و نه برای کسانی که تجاوز می‌کنند."

طالبان می‌گویند چنین توافق به نفع هیچ کس نیست
طالبان می‌گویند چنین توافق به نفع هیچ کس نیست

مقام‌های پاکستانی نیز دیروز به رسانه‌ها گفتند که هیچ توافقی در مورد اجازۀ عملیات نظامی از خاک پاکستان در افغانستان صورت نگرفته است.

فواد چودری، وزیر اطلاعات پاکستان گفته که ایالات متحده رویکرد خاص خود را در برابر افغانستان دارد، اما تعهد کامل در کار مبارزه با هراس افگنی دارد.

فواد چودری، وزیر اطلاعات پاکستان
فواد چودری، وزیر اطلاعات پاکستان

ایالات متحده هم عملیات هوایی را در افغانستان برای پیکار با هراس افگنی و برای اهداف خودش انجام می‌دهد.

پس از حاکمیت طالبان، مقام‌های آمریکایی بارها در پیوند به فعال شدن مجدد گروه‌های تروریستی در این کشور به ویژه داعش و القاعده ابراز نگرانی کرده اند.

ایالات متحده در حال حاضر عملیات ضد تروریزم در افغانستان را از قطر رهبری می‌کند.

داشتن انتظار همسایه گی خوب از پاکستان حماقت بزرگ است


در همین حال برخی از آگاهان سیاسی می‌گویند، پاکستان در داخل و در سطح بین‌المللی زیر فشار شدیدی قرار دارد و مجبور است برای کاهش این فشارهای بیرونی خواسته‌های آمریکا را بپذیرد.

شفیق همدم، یک تن از این آگاهان به رادیو آزادی گفت، پاکستان بیشتر از خاک خود در برابر افغانستان استفاده کرده و به ایالات متحده هم چنین اجازه‌ای را می‌دهد: "برای پاکستان مهم نیست که چه کسی در افغانستان قدرت دارد، بل برایش این مهم است که از کدامین سو سود می‌برد. به فکر من داشتن انتظار همسایه گی خوب از پاکستان حماقت بزرگ است."

شفیق همدم کارشناس سیاسی
شفیق همدم کارشناس سیاسی

اما عمران خان، نخست وزیر پاکستان در ۱۸ جون به تلویزیون "اکسیو ان ایچ بی او" گفت که هرگز خاک پاکستان را برای عملیات در افغانستان به ایالات متحده واگذار نخواهد کرد.

شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان نیز در چندین مصاحبه به این موضوع تاکید کرده است.

این در حالی است که ملا محمد یعقوب، سرپرست وزارت دفاع افغانستان دیروز گفت که اجازه نمی‌دهد از خاک افغانستان علیه کسی استفاده شود و گفت که از کشورهای همسایه نیز انتظار روابط خوب را دارد.

XS
SM
MD
LG