لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۳:۵۵

طالبان معتادان مواد مخدر را برای تداوی جمع‌آوری می‌کنند


یک فرد گروه طالبان یک معتاد را گرفتار کرده تا برای تداوی به شفاخانه انتقال شود.
یک فرد گروه طالبان یک معتاد را گرفتار کرده تا برای تداوی به شفاخانه انتقال شود.

با روی کار آمدن حکومت طالبان در ۲۴ اسد، روند جمع‌آوری معتادان از نقاط مختلف افغانستان آغاز شده.

در حکومت پیشین نیز چنین اقدام‌هایی صورت گرفته، اما طالبان با شیوه نسبتاً تندتر به جمع‌آوری آنان پرداختند.

برخی ویدیو‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شده، افراد طالبان را در حال بدرفتاری با معتادان هنگام جمع‌آوری آنان نشان می‌دهد.

در یکی از این ویدیوها دیده می‌شود که یکی از افراد این گروه جمعی از معتادان را گردهم آورده، با پایپ آب بر سر این معتادان آب می‌اندازد و برخی از آنان را نیز در این هنگام لت‌وکوب می‌کند.

یکی از باشندگان‌ شهر کابل هم که به دلیل تهدید امنیتی نخواست نامش را بگیریم، چشم دیدش را چنین می‌گوید: "من خودم دیدم که معتادین را از همین زیر پل سوخته بسیار به یک وضعیت خراب جمع کردند، آنان را لت کردند و کش‌شان می‌کرد. طالب‌ها لت کرده بردشان به جای دیگر انتقال دادند شان."

یک طالب مسلح وضعیت یک معتاد را که در زیر یک پل در کابل خوابیده بررسی می‌کند
یک طالب مسلح وضعیت یک معتاد را که در زیر یک پل در کابل خوابیده بررسی می‌کند

اما برخی دیگر همانند اسدالله از این اقدام طالبان ستایش می‌کنند. او به رادیو آزادی گفت که این اقدام طالبان در جمع‌آوری معتادان می‌تواند سودمند باشد: "اقدام‌شان خوب است چرا که اینان معتاد هستند و به خوبی نمی‌فهمند باید این‌ها انتقال پیدا کنند و تداوی شوند. چرا که از دست‌شان مردم به عذاب است. اگر این‌ها باشند باعث زیاد مشکلات به مردم می‌شود. هر طرف معتاد است بايد جمع شوند."

طالبان بدرفتاری با معتادان را رد می‌کنند.

بلال کریمی عضو مطبوعاتی حکومت طالبان به رادیو آزادی گفت: "معتادین که در جاهای نامناسب زیست دارند آنها را جمع‌آوری کنند و به شفاخانه‌ها انتقال دهند تا معالجه آنها صورت گیرد. فصل زمستان در پیش‌رو است بايد گام‌هایی برداشته شود تا این قشر محروم و مظلوم از مشکل خلاص شود. شایعاتی که در این مورد پخش می‌شود ما آنرا رد می‌کنیم مجاهدین با مسئولیتی که دارند در قبال مردم خویش با رویه بسیار خوب و حسن آنها را جمع‌آوری می‌کنند و به شفاخانه‌ها فرستاده می‌شوند تا از این مشکل که دارند خلاص شوند."

شماری از افراد معتاد به مواد مخدر در زیر یک پل در کابل
شماری از افراد معتاد به مواد مخدر در زیر یک پل در کابل

بر اساس ویدیوهایی آژانس خبری فرانس پرس، طالبان این معتادان را از محل‌های تجمع آنان جمع می‌کنند.

معتادانی که از سوی طالبان جمع آوری شده‌اند، با سرهای تراشیده، پیراهن‌های مثل جوال و نگاه‌های پر از واهمه و ترس دوره دشوار ۴۵ روزه ترک اعتیاد را در مراکز درمان معتادین می‌گذرانند.

یکی از این مراکز درمانی شفاخانه چهار بستر ابن‌سینا است، که صدها معتاد را در خود جا داده.

محمد که تلخی روزگار مجبورش کرد از شیشه استفاده کند، می‌گوید پس از آمدن به این‌جا، اکنون یک ماه می‌شود که دیگر دست به مواد مخدر نزده‌است: "پودر و شیشه بود، حالا به فضل خدا یک‌ ماه شد که پاک‌ هستم. از شفاخانه خوش هستم از داکتر صاحبان از همه، همین‌جا نان و آب می‌دهند. خورده خواب هستیم تا ۴۵ روز به امر پروردگار جور می‌شویم. طرف خانه و کار وبار خود می‌رویم."

احمد ظاهر سلطانی رئیس شفاخانه هزار بستر ابن‌سینا‌ می‌گوید که جمع‌آوری معتادان از سوی طالبان کار آنان را ساده‌تر کرده‌است: "نوع طریقه مریض گیری یا ادمیشن در شفاخانه ما دو نوع است یکی از راه فامیلی به شفاخانه ما مراجعه می‌کنند که پس از سپری کردن دوره داخل بستر می‌شوند یک نوع دیگر آن توسط دولت امارت اسلامی افغانستان و تیمی که ما در داخل شفاخانه داریم به نقاط مختلف شهر کابل مثل پل سوخته، شهرک آریا، باغ علی مردان و نقاط دیگر که متاسفانه از سوی مصرف کنندگان مواد مخدر به شکل کتلوی هستند توسط وسایطی که ما در اختیار داریم به شفاخانه‌ها انتقال می‌دهند‌ و تداوی می‌شوند."

شماری از افراد معتاد به مواد مخدر برای درمان در شفاخانه انتقال شده اند
شماری از افراد معتاد به مواد مخدر برای درمان در شفاخانه انتقال شده اند

این اقدام طالبان در حالی است که همزمان با سقوط افغانستان به دست‌شان، کمک‌های جهانی به این کشور قطع شد.

موضوعی که ریاست کاهش تقاضا به مواد مخدر نیز از آن‌ مستثنا نیست.
مجیب‌الرحمن راسخ معاون خدمات وقایوی ریاست کاهش تقاضا به مواد مخدر می‌گوید که با روی کار آمدن حکومت طالبان نهادهای کمک‌رسان در این بخش، کمک‌های‌شان را متوقف کرده‌اند.

او توقف یافتن این کمک‌ها را خلاء بزرگ در این بخش می‌داند، اما می‌افزاید که هنوز هم روند کارشان مانند حکومت پیشین است: "هدف شفاخانه‌های ما در ولایات در ماه حدود ۵ هزار معتاد است. در ماه در حدود ۵ هزار معتاد را در سطح افغانستان بستری می‌کنیم و در خدمات ما هیچ مشکلی خلق نشده، مراکز ما فعال است معتادین مطابق شمار بسترها شامل بستر می‌شوند‌."

از جمعیت حدود ۳۶ میلیونی افغانستان،‌ کم‌ و بیش‌ ۳.۵ میلیون تن آنرا معتادان تشکیل می‌دهد.

عامل مهم رو آوردن مردم به اعتیاد در این کشور فقر و بی‌کاری دانسته شده، آن‌چه که براساس گزارش‌ها پس از حاکمیت طالبان در این کشور افزایش یافته.

بر بنیاد آمارهای رسمی در افغانستان حدود ۱۰۰ مرکز درمانی برای معتادان مواد مخدر وجود دارد‌ که از این میان ۲۰ مرکز آن در پايتخت موقعیت دارد‌.

هر سال ۴۰ هزار معتاد از این مراکز درمانی و پس از سپری کردن یک دوره‌ ۴۵ روزه تداوی می‌شوند‌.

XS
SM
MD
LG