لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۸

حکومت طالبان از اقدام ولادیمیر پوتین استقبال کرد


ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پس از نشست فارمت مسکو در باره افغانستان که در بیستم اکتوبر برگزار شده بود، اعلام کرد بیرون کردن طالبان از فهرست گروه‌های هراس افگنی "ممکن" است.

حکومت طالبان با استقبال از این اقدام آقای پوتین می‌گوید که روسیه همکاری خوبی در سال‌های اخیر با این گروه داشته است.

بلال کریمی، عضو مطبوعاتی طالبان به رادیو آزادی گفت که این اقدام روسیه به عنوان یک کشور قدرتمند جهان تاثیر مثبتی بر روابط این کشور با افغانستان و روابط افغانستان با کشورهای منطقه دارد: "در کل ما از اقدامات کشور روسیه در این عرصه استقبال می‌کنیم و این یک گام خوب است برای پیشرفت در عرصۀ روابط میان دو کشور و روابط امارت اسلامی با کشورهای منطقه و سازمان ملل متحد."

آقای کریمی از دیگر کشورها نیز می‌خواهد که همگام با این اقدام روسیه در راستای آزادسازی پول‌های منجمد شدۀ افغانستان و به رسمیت شناختن حکومت طالبان اقدام کنند.

در همین حال آگاهان روابط بین‌الملل نیز این اقدام روسیه را به سود طالبان و افغانستان می‌دانند.

طارق فرهادی، یکی از این آگاهان به رادیو آزادی گفت، این اقدام روسیه به عنوان عضو شورای امنیت سازمان ملل و عضو کمیتۀ اعتبارنامه‌های این سازمان به موضوع به رسمیت شناختن حکومت طالبان کمک می‌کند: "چون فعلاً طالبان یک حکومت حاکم در افغانستان هستند، این برای افغانستان یک گام خوب است چون در آینده که افغانستان می‌خواهد کرسی سفیر خود را در سازمان ملل دوباره دریابد تاثیر خوب می‌گذارد، چون روسیه عضو شورای امنیت سازمان ملل و عضو کمیتۀ اعتبارنامه‌های سازمان ملل است که در ماه نومبر در بارۀ کرسی افغانستان تصمیم می‌گیرد."

یک طالب مسلح در شهر کابل
یک طالب مسلح در شهر کابل

روسیه که در سال ۲۰۰۳ طالبان را به عنوان یک گروه هراس افگن شناخته و این گروه را در فهرست سیاه‌اش جا داده بود، در سال‌های اخیر روابط خوبی با طالبان ایجاد کرده و چندین بار میزبان گفت‌وگوهای مرتبط با صلح افغانستان و با حضور نمایندگان طالبان بوده است.

روزنامه بریتانیایی فایننشال تایمز در گزارشی نوشته است که اتحادیۀ اروپا تصمیم دارد، بخاطر افزایش تعاملات با طالبان دفتر نمایندگی دیپلماتیک خود را در کابل تا یک ماه دیگر بازگشایی کند.

به گزارش این روزنامه، هدف از بازگشایی دفتر نمایندگی دیپلماتیک اتحادیه‌ی اروپا در کابل این است تا هماهنگی‌های لازم بخاطر کمک‌رسانی به مردم و ادامه‌ی تخلیه‌ شهروندان افغانستان انجام شود.

به نوشتۀ این روزنامه، اتحادیه‌ی اروپا اما تأکید کرده است که از سرگیری فعالیت‌های نمایندگی این اتحادیه در افغانستان به‌معنای به‌رسمیت‌شناختن گروه طالبان نیست.

طالبان پس از تسلط‌‌شان بر کابل کابینۀ سرپرست خود را اعلام کرد که بیشتر اعضای این کابینه در فهرست سیاه شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار دارد.

محمد حسن آخوند رئیس الوزرای طالبان
محمد حسن آخوند رئیس الوزرای طالبان

از این میان محمد حسن آخوند، رئیس الوزرای طالبان در فهرست سیاه شورای امنیت سازمان ملل و سراج الدین حقانی، سرپرست وزیر داخلۀ طالبان در لست فراری‌های اف بی‌آی یا اداره تحقیقات فدرال امریکا قرار دارد که برای معلوماتی که به بازداشت و شناسایی محل آن کمک کند، ۱۰ میلیون دالر جایزه تعیین شده است.

طالبان اعلام کرده اند که این کابینه موقت است و در مورد آن تجدید نظر خواهد شد.

امریکا هم در پیوند به اعلان کابینۀ طالبان گفته بود که در مورد برخی اعضای آن نگرانی‌هایی وجود دارد، اما به اظهارات طالبان نه بلکه به عملکرد حکومت این گروه خواهد دید.

XS
SM
MD
LG