لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۱۱:۱۴

کارشناسان: آزادی زندانیان عامل افزایش فعالیت داعش در افغانستان است


آرشیف، شماری از جنگجویان گروه داعش
آرشیف، شماری از جنگجویان گروه داعش

شماری از آگاهان امورسیاسی افغان به این باور اند که با حاکمیت طالبان بر افغانستان، رهایی زندانیان از سوی این گروه سبب شد تا داعش فعالیت‌هایش را در این کشور شدت بخشد.

احمد سعیدی دیپلومات پیشین افغانستان در پاکستان ادعا می‌کند که طالبان نزدیک به ۸۰۰ تا ۱۴۰۰ داعشی را از زندان‌های افغانستان آزاد ساختند و به همین دلیل امروز به درد سر بزرگی در افغانستان مبدل شده اند: "بیشتر از هزار تن افراد داعش که در زمان حکومت اشرف غنی در زندان بودند، طالبان تمامی آنها را آزاد کرده، رهبر گروه داعش، افراد مهم این گروه از ندان آزاد شدند و فعالیت دارند."

آقای سعیدی می‌گوید، در میان آنان کسانی نیز بودند که در حمله‌های خونین دو سال گذشته در برابر مرکزهای شیعیان دست داشته اند.

او مدعی است که عبدالله اورکزی معروف به اسلم فاروقی، رئیس شاخه خراسان داعش، به همراه دو فرمانده دیگر و ۹ تن از اعضای مسئول امور مالی و استخدام آنان همچنان قاری زاهد پاکستانی معروف به معاذ و سیف الله مشهور به ابو طلحه از جمله زندانیان آزاد شده توسط طالبان اند.

احمد سعیدی کارشناس سیاسی
احمد سعیدی کارشناس سیاسی

رادیو آزادی تلاش کرد در رابطه با این ادعای آقای سعیدی از شورای امنیت و مسئولان پیشین تنطیم امور زندان‌ها اما آنها دستیاب نشدند.

پس از حاکمیت طالبان در افغانستان، گروه داعش در ولایات کابل، ننگرهار، پروان، کندز و کندهار حملاتی را انجام دادند که سبب مرگ و میر ده‌ها تن از غیرنظامیان شدند.

در انفجاری که در سوم ماه سنبله سال روان در یکی از دروازه‌های میدان هوایی بین‌المللی کابل رخ داد و مسئولیت آنرا داعش به عهده گرفت ۱۳ سرباز امریکایی نیز کشته شدند.

احمدالله وستوک آگاه امور سیاسی در آلماتا به این نظر است که با رها شدن زندانیان، صفوف گروه داعش تقویت شده است: ​"بعد از رهایی افراد داعش از زندان‌های افغانستان، واضح است که آن‌ها در حملات اخیر دخیل بودند و باعث مرگ و میر افراد زیادی نیز شدند، آن‌‌ها یک جای امن را برای‌شان پیدا کرده اند و کسی نیست که در مقابل‌شان مبارزه کند، تهدیدهای آن‌ها بیشتر و بزرگتر خواهد شد، هم در داخل افغانستان و در دراز مدت خارج از مرز‌های این کشور."

احمدالله وستوک کارشناس سیاسی مقیم در آلماتا پایتخت قزاقستان
احمدالله وستوک کارشناس سیاسی مقیم در آلماتا پایتخت قزاقستان

در همین حال، اندرو ماینز، پژوهشگر گروه‌های تندرو در پوهنتون جورج واشنگتن به این باور است که اعضای داعش پس از ورود طالبان به افغانستان در تابستان امسال، به طور ناخواسته از زندان‌ها آزاد شدند و مسئول این حملات هستند.

وی این گفته‌ها را با سایت انگلیسی گندهارای رادیو آزادی مطرح کرده است.

اما باری عارض کارشناس این موضوع را جدی نمی‌داند: ​"اگر داعش این تعهد را دارد، تا در افغانستان به موجودیت و مبارزه خود دوام بدهد، پس این به احمد و محمود بستگی ندارند، من فکر می‌کنم که این تنها تمرکز بالای یک نکته است، اما این بخشی از مبارزه و موقف گیری مقابل یک دیگر‌شان است."

باری عارض کارشناس مسایل سیاسی-نظامی
باری عارض کارشناس مسایل سیاسی-نظامی

از سویی هم بلال کریمی عضو مطبوعاتی حکومت طاالبان به رادیو آزادی گفت: ​"این هم می‌تواند بخشی از این قضیه باشد که برخی از افراد شریر و دست اندرکار این پدیده در این جنایات جاری دست داشته باشند، اما تصور کلی بر این که امارت اسلامی این‌ها را از زندان‌ها آزاد کرده اند، نادرست است."

در حالیکه بلال کریمی این برداشت را نادرست می‌داند، اما بر اساس خبرهای نشر شده در وب سایت رادیو آزادی پس از ورود طالبان به کندهار ذبیح الله مجاهد سخنگوی این گروه در توییتر‌ش نوشته بود که افراد آن‌ها به صدها زندانی را آزاد ساخته اند.

در آن زمان وزارت عدلیه در حکومت محمد اشرف غنی رئیس جمهور پیشین نیز با اظهار تاسف گفته بود که این روند برای آینده خطرساز خواهد بود.

آقای کریمی می‌گوید، آن‌ها از قبل مبارزه‌شان را در برابر داعش آغاز کرده اند و مراکز این گروه را در ولایات، زابل، ننگرهار، جوزجان و کنر از بین برده اند.

وی با تاکید این موضوع می‌گوید، گروه داعش برای آن‌ها و افغانستان تهدید شمرده نمی‌شود.

در گذشته نیز سخنگویان متعدد طالبان این موضوع را مطرح کرده بودند.

اما شکریه بارکزی سفیر پیشین افغانستان در ناروی می‌گوید طالبان بپذیرند یا نه، اما داعش یک خطر جدی برای افغانستان است: ​"داعش قوی است و این به مرور زمان ثابت خواهد شد. اما من صرف گفته می‌توانم که داعش یک تهدید کلان است، به هر اندازه که طالبان این گروه را کوچک جلوه دهند یا آنرا پنهان کنند، داعش یک تهدید جدی برای افغانستان منطقه و جهان است."

شکریه بارکزی سفیر سابق افغانستان در ناروی
شکریه بارکزی سفیر سابق افغانستان در ناروی

اندروماینز پژوهشگر گروه‌های تندرو پوهنتون جور واشنگتن نیز به این باور است، اگر از حملات داعش در افغانستان جلوگیری نشود، در ماه‌های نزدیک این گروه سبب کشته شدن و بیجا شدن ده‌ها هزار افغان خواهد بود.

همچنان احمدالله وستوک آگاه سیاسی، گروه داعش را در آینده برای افغانستان، جهان و به ویژه به برخی از کشورهای همسایه و آسیای میانه نیز تهدید کلان می‌داند و تاکید می‌کند که در برابر این گروه مبارزه جهانی صورت بگیرد.

XS
SM
MD
LG