لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۶

انتقاد باشندگان کابل از توقف فعالیت بس‌های شهری


آرشیف٬ شهر کابل
آرشیف٬ شهر کابل

باشندگان کابل از توقف فعالیت‌های بس‌های شهری دولتی یا ملی بس پس از روی کار آمدن طالبان انتقاد می‌کنند.

آنان با ابراز نگرانی از این مساله، خواهان دوباره فعال شدن این بس‌ها در مسیرهای مختلف شهر هستند.

کابل_پایتختی که مشکل حمل و نقل شهری آن در ۲۰ سال گذشته پابرجا بوده است.

باشندگان شهر کابل همواره با نبود وسایل حمل و نقل شهری دست و پنجه نرم کرده‌اند اما اکنون با توقف فعالیت بس‌های شهری دولتی یا ملی بس به این مشکل بیشتر افزوده شده است_موترهایی که پیش از این کم از کم بخش کوچکی از مشکلات حمل و نقل شهری را در شهر چند میلیونی کابل حل کرده بودند اما با آمدن طالبان فعالیت‌ آن‌ها نیز متوقف شده است.

شماری از باشندگان کابل بر ازسر گیری فعالیت دوباره این بس‌ها در مسیرهای مختلف تاکید می‌کنند.

فردوس باشندۀ کابل که درآمد ماهوارش ۵٬۰۰۰ افغانی است٬ می‌گوید که یگانه وسیلۀ حمل و نقل شهری ارزان ملی بس بود که او همیشه از آن استفاده می‌کرد.

آرشیف٬ شهر کابل
آرشیف٬ شهر کابل

فردوس گفت: "فعالیت ملی‌بس در شهر برای ما بسیار خوب بود، در صبح وقت و از طرف شام زمانی‌که در بین شهر می‌بودیم با ده افغانی کرایه به منزل می‌رسیدیم اما حالا موترهای شخصی در نزدیک شام کرایه را تا ۵۰ افغانی بالا می‌برند و ما توان پرداخت آن‌را نداریم."

مسعوده باشنده دیگر کابل می‌گوید که بیکاری و وضعیت بد اقتصادی سبب شده تا شماری زیاد افراد بی بضاعت از پرداخت کرایه بلند در موترهای شخصی عاجز بمانند.

مسعوده گفت: "ما بسیار نیاز داریم باید فعالیت ملی بس از سر گرفته شود تا مردم در مواقع مختلف از آن استفاده کنند. ما توان پرداخت کرایه گزاف به تکسی ها را نداریم ."

مجید یکی از راننده‌گان پیشین بس‌های شهری دولتی یا ملی بس است. او از شش سال بدین‌سو مصروف این کار بود اما اکنون او نیز مانند هزاران مامور دولت با سرنوشت ناروشنی روبرو است.

مجید گفت: "من که چندین سال را در بس‌های شهری راننده بودم در بیشتر موارد از متعلمین مکتب، محصلین و افراد بی بضاعت کرایه نمی‌گرفتیم اگر عواید پوره نمی‌شد حکومت سب سایدی می‌داد و مشکل حل می‌شد."

هند، ایران، جاپان و شماری کشورهای دیگر در مواقع مختلف بس‌های شهری را به حکومت‌های پیشین افغانستان کمک کردند و این بس‌های شهری در مسیرهای مختلف کابل و ولایت‌ها فعالیت می‌کردند.

در آخرین ماه‌های حکومت پیشین به رهبری محمد اشرف غنی، شاروالی کابل ابتکاری را بدست گرفت و شماری از بس‌های شهری را در ۱۶ مسیر فعال کرد.

اما حالا مسوولان شاروالی کابل می‌گویند٬ بحث‌ها برای دوباره فعال شدن این بس‌ها ادامه دارد.

نعمت‌الله بارکزی٬ رئیس نشرات شاروالی کابل درمورد به رادیو آزادی گفت: "روی بس‌های شهری صحبت جریان دارد. در نشست‌های رهبری شاروالی کابل روی چگونگی فعالیت این بس‌ها تصمیم گرفته می‌شود که آیا این بس‌ها را ما فعال کنیم، به کدام بخش دیگر واگذار کنیم این همه بعدا نهایی خواهد شد."

فعالیت بس‌های شهری در زمان حکومت پیشین
فعالیت بس‌های شهری در زمان حکومت پیشین

ازسوی هم ریاست عمومی ترافیک افغانستان، ‌فعالیت بس‌های شهری را برای جلوگیری از ازدحام در داخل شهر موثر می‌خواند.

نورالله مراد٬ رييس عمومی ترافیک در صحبت با رادیو آزادی گفت٬ حالا تعداد از این بس‌ها در مسیرهای مختلف فعال شده‌اند.

مراد می‌گوید: "شماری از بس‌های فرسوده در استقامت احمدشاه بابا مینه و دشت برچی فعال شده‌اند امیدواری ما ‌این است که در تشریک مساعی اداره ترافیک، وزارت ترانسپورت و شاروالی کابل به این مشکل نقطه پایان گذاشته شود."

مسوولان ریاست عمومی پولیس ترافیک و وزارت مالیه دربارۀ علت‌های متوقف شدن بس‌های شهری چیزی نگفتند و مسوولان ریاست تصدی ملی بس نیز در این باره ابراز نظر نکردند.

اکنون در نبود بس‌های شهری دولتی وسایط شخصی در مسیرهای مختلف فعالیت دارند و تا حدی از مشکلات مردم کاسته اند، اما باشند گان کابل می‌گویند که برخی از این وسایط کرایه های گزاف می‌گیرند، به ویژه صبح وقت و شام ناوقت که بیشتر مردم توان پرداخت آن را ندارند.

XS
SM
MD
LG