لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۴۷

اتحادیه ملی ژورنالیستان: ۹۰ درصد خشونت‌ها علیه خبرنگاران ازسوی طالبان صورت گرفته است


خشونت علیه خبرنگاران هنگام پوشش اعتراض شماری از بانوان در شهر کابل
خشونت علیه خبرنگاران هنگام پوشش اعتراض شماری از بانوان در شهر کابل

اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان امروز چهارشنبه در نشست خبریی گفت که از آغاز حاکمیت طالبان در این کشور، ۳۰ قضیه خشونت در برابر خبرنگاران ثبت شده که ۹۰ درصد این خشونت‌ها از سوی طالبان صورت گرفته است.

نعمت‌الله نقدی٬ خبرنگار اطلاعات روز از خبرگارانی است که چندی پیش ازسوی افراد طالبان در حوزه چهارم امنیتی کابل لت و کوب شد بود.

او که اکنون در قطر است، هنگام پوشش اعتراض زنان در هشتم سپتامبر در کابل با همکارش ازسوی جنگجویان طالبان بازداشت و لت و کوب شد.

آقای نقدی به رادیو آزادی می‌گوید، با گذشت یک ونیم ماه از لت و کوب‌شان و با وجود درخواست آنان از حکومت طالبان، هنوز به قضیه خشونت در برابر آن رسیدگی نشده است.

لت و کوب خبرنگاران روزنامه اطلاعات روز از سوی جنگجویان طالبان
لت و کوب خبرنگاران روزنامه اطلاعات روز از سوی جنگجویان طالبان

نقدی گفت: "به عنوان خبرنگاری که شکنجه شدم، نگران وضعیت رسانه‌ها و آزادی خبرنگاران هستم، چون اگر وضعیت به همین منوال ادامه پیدا کند، ما دیگر رسانه آزاد و گزارش موثق و مردمی نخواهیم داشت و این بزرگ‌ترین ترس برای آینده رسانه‌یی افغانستان است."

اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان دریافته است که از زمان حاکمیت طالبان در افغانستان، بیش از ۳۰ قضیه خشونت در برابر خبرنگاران ثبت شده که ۹۰ درصد این خشونت‌ها از سوی طالبان صورت گفته است و ۱۰ درصد دیگر آن به افراد مسلح ناشناس ارتباط داده شده است.

بر اساس یافته‌های این اتحادیه که روز چهارشنبه در نشست خبریی‌ هم‌رسانی شد، نزدیک به ۵۰ درصد این خشونت‌ها لفظی بوده و نیم دیگر شامل لت و کوب، زندان انداختن و دیگر موارد می‌شود.

مسرور لطفی٬ مسوول رسانه‌یی اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان گفت: " نزدیک به ۹۰ درصد این قضیه‌ها از سوی طالبان و متباقی از سوی افراد ناشناس صورت گرفته، یک قضیه زخمی شدید داشتیم، نزدیک ۲۰ درصد این قضایا در کابل صورت گرفته، ما از این ناحیه ابراز نگرانی داریم و این برنامه را برای دادخواهی وضعیت خبرنگاران برگزار کردیم."

فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران نیز با نشر اعلامیه‌یی حمله‌های پی‌هم طالبان علیه خبرنگاران را محکوم کرده٬ از طالبان خواستند که به تعهدات خود در قبال آزادی رسانه‌ها پایبند باشند.

در اعلامیه این فدراسیون آمده که خبر‌نگاران به دنبال تسلط طالبان در اواسط ماه آگست به طور فزاینده‌ای هدف قرار گرفته‌اند. این فدراسیون با اشاره به یافته‌های اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان گفته که بیش از ۷۰ درصد از خبرنگاران افغان تهدید شده‌اند.

در این اعلامیه همچنان از آخرین مورد خشونت در برابر خبرنگاران یاد شده؛ صداقت غورزنگ، خبرنگار آزاد که در ۲۱م اکتوبر برای پوشش هجوم افغان‌ها در مرز تورخم رفته بود و از سوی افراد طالبان مورد لت و کوب قرار گرفت.

طالبان اما آمار نشر شده از سوی اتحادیه ملی ژورنالیستان را تایید نمی‌کنند و می‌گویند که برخوردهای اندکی با خبرنگاران تا کنون صورت گرفته که از سوی آنان پیگیری شده است.

بلال کریمی٬ عضو دفتر مطبوعاتی طالبان به رادیو ازادی گفت، آنان حامی آزادی بیان و فعالیت رسانه‌ها استند.

طالبان در جریان تظاهرات زنان، خبرنگاران را لت‌وکوب کردند
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:14 0:00

کریمی افزود: "امارت اسلامی تلاش دارد تا با رسانه‌ها با خبرنگاران روابط خوبی داشته باشد و سهولت در اطلاع‌رسانی را فراهم سازد. در جاهایی که خبرنگارن مورد لت و کوب قرار گرفتند، درحال تعقیب آن هستیم و تلاش داریم تا این کار دیگر تکرار نشود اما برخی جاهای نظامی یا محرم که برای رسانه‌ها اجازه داده نمی‌شود باید نروند، ما به رسانه‌ها طرزالعمل دادیم که بر اساس آن باید طبق اصول اسلامی و ارزش‌های ملی فعالبت‌های خود را پیش ببرند."

از آغاز حاکمیت طالبان، موارد متعددی از خشونت در برابر خبرنگاران در افغانستان گرازش شده است.

مواردی چون بازداشت ۱۴ خبرنگار که جریان اعتراض باشندگان کابل را در هفتم و هشتم سپتامبر پوشش می‌دانند و لت و کوب دو خبرنگار اطلاعات روز از سوی نظامیان طالبان، لت کوب یک خبرنگار در مرز تورخم و اسارت ۲۴ روزه‌ی مرتضی صمدی، عکاس خبرنگار نزد طالبان در هرات.

این درحالی است که این اتحادیه چندی پیش گفته بود، فعالیت ۷۰ درصد رسانه‌های ملی و محلی افغانستان متوقف شده است و نزدیک به ۷۰ درصد خبرنگاران نیز کارهای شان را از دست داده‌اند.

XS
SM
MD
LG