لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۵

بحث یک کمیته پارلمان اروپا؛ "درس‌های که از افغانستان آموخته شد"


پارلمان اروپا
پارلمان اروپا

یک مقام ارشد ناتو می‌گوید، بسیاری افغان‌ها به این باور اند که کمک‌های جامعه بین‌المللی با افغانستان باید برای سال‌های بیشتر ادامه می‌یافت.

جان منزا امروز در نشستی تحت نام (درس‌های که از افغانستان آموخته شد) در کمیتۀ امنیتی و دفاعی پارلمان اروپا همچنان گفت که دستاوردهای گذشته در افغانستان نباید نادیده گرفته شود.

کمیتۀ فرعی امور امنیتی و دفاعی پارلمان اروپا امروز (۵ عقرب) افغانستان و درس‌های را که طی ۲۰ سال گذشته از این کشور آموخته شد، به بحث گرفت.

جان منزا معاون٬ سرمنشی ناتو در امور عملیاتی که حوزه کاری‌اش، به افغانستان، عراق و کوزوو متمرکز است، از چالش‌ها و دستاوردهای در دو دهه گذشته یاد آوری کرد و در مورد خواست افغان‌ها جزییات داد.

منزا گفت: "افغان‌های که با ما صحبت کردند، گفتند که ما باید به تلاش‌ها برای مدت بیشتر ادامه می‌دادیم زیرا به باور آن‌ها به تغییر یک نسل نیاز بود. آن‌ها گفتند که به کمک بیشتر در سال‌های آینده نیاز داشتند تا از آن بهره می‌گرفتند. این افغان‌ها به ما گفتند که از خود بپرسیم، آیا خیلی زود تلاش‌ها را متوقف کردیم."

جان منزا همچنان گفت که دستاوردهای زیادی هم در افغانستان صورت گرفت. او از کار و آموزش زنان و دختران، کاهش در مرگ و میر مادران هنگام زایمان، افزایش اوسط عمر، بیشتر شدن شمار تحصیل یافته‌ها و فعالیت‌های اجتماعی به عنوان دستاوردهای بزرگ افغانستان در دو دهه گذشته یاد کرد.

در نشست امروز، شماری از اعضای کمیتۀ فرعی امور امنیتی و دفاعی پارلمان اروپا، سقوط نظام پیشین و فروپاشی اردوی افغانستان را صدمه خیلی بزرگ برای این کشور دانستند.

چند عضو دیگر پارلمان از نحوۀ روند تخلیه در میدان هوایی کابل از پانزدهم تا سی ام اگست انتقاد کردند.

میخائیل گهلیر٬عضو پارلمان اروپا که دپلومات و سیاستمدار جرمنی است، در نشست امروز گفت که شماری از وزیران و سیاسیون پیشین در افغانستان با اقارب‌شان در قاچاق مواد مخدر و سایر فعالیت‌های غیرقانونی مشغول بودند و یکی از دلایل سقوط نظام همین بود.

میخائیل گهلیر٬عضو پارلمان اروپا
میخائیل گهلیر٬عضو پارلمان اروپا

گهلیر گفت: "فکر می‌کنم یکی از دلایل که مقاومتی از سوی اردوی افغانستان در برابر طالبان صورت نگرفت، همین بود که آن‌ها تصور کردند، چرا برای کسانی بجنگند که تنها به فکر ثروتمند شدن خودشان بودند و به سربازان و ترقی کشور شان هیچ توجهی نداشتند."

الوینا الامیتسا٬ سیاستمدار فنلندی و عضو پارلمان اروپاست. او هم از درس‌های یاد کرد که طی ۲۰ سال گذشته از افغانستان آموخته شد.

الامیتسا می‌گوید: "شاید صدها پرسش وجود داشته باشد که چگونه در یک کشور جنگ‌زده دولت‌سازی شود. یک درس همین است که باید نخست از همه، توافق صلح میان جوانب اصلی صورت گیرد. سپس به دولت‌سازی توجه شود. چنین چیزی در افغانستان واقع نشد و نتیجه‌اش را همه دیدیم."

در نشست امروز اعضای کمیته فرعی امور امنیتی و دفاعی پارلمان اروپا روی کمک‌های بشری با افغانستان تاکید شد. اتحادیه اروپا گفته که حضور حد اقلی در این کشور خواهد داشت اما حکومت طالبان را به رسمیت نخواهد شناخت.

نبیله میسرالی٬ سخنگوی جوزیپ بوریل مسئول پالیسی خارجی اتحادیه اروپا دیروز (۴ عقرب) در گفتگوی ویژه با رادیو آزادی تایید کرد که این اتحادیه یک میلیارد یورو را برای کمک‌های بشری به افغانستان اختصاص داده.

جوزیپ بوریل٬ رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا
جوزیپ بوریل٬ رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا

به گفتۀ او، بیشتر این کمک در عرصه‌های آموزشی و خدمات صحی مصرف خواهد شد.

میسرالی تاکید کرد که کمک‌ها با افغانستان ازسوی نهادهای مدد رسانی با نیازمندان صورت خواهد گرفت اما پول در اختیار حکومت طالبان قرار نمی‌گیرد.

سخنگوی مسئول پالیسی خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید، پنج معیار دارند تا حکومت طالبان را به رسمیت بشناسند، نخست این که نگذارند افغانستان پناهگاه و حامی تروریزم باشد، دوم حقوق بشر احترام شود.

سوم این که سایر سیاسیون در اداره انتقالی عضویت داشته باشند. چهارم برای کمک‌رسانی بشری، به معیارهای اتحادیه اروپا احترام گذاشته شود و در نهایت زمینۀ خروج کسانی که خواهان بیرون شدن از افغانستان استند، فراهم شود.

XS
SM
MD
LG